پایان بازار سیاه فروش مجوز دفاتر پیشخوان دولت

پایان بازار سیاه فروش مجوز دفاتر پیشخوان دولت دریافت مجوز رایگان شد! کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شرایط جدیدی برای دریافت مجوز راه‌اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، تعیین کرد. به گزارش مهر، نزدیک به ۱۰ سال است که از راه‌اندازی «دفاتر خدمات ارتباطی» که بعد‌ها به «دفاتر پیشخوان خدمات دولت» تغییر نام دادند، می‌گذرد و طی […]

پایان بازار سیاه فروش مجوز دفاتر پیشخوان دولت

دریافت مجوز رایگان شد!

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شرایط جدیدی برای دریافت مجوز راه‌اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، تعیین کرد.

به گزارش مهر، نزدیک به ۱۰ سال است که از راه‌اندازی «دفاتر خدمات ارتباطی» که بعد‌ها به «دفاتر پیشخوان خدمات دولت» تغییر نام دادند، می‌گذرد و طی این سال‌ها به دلیل عدم نظارت مناسب بر این دفاتر، علاوه بر نارضایتی دارندگان این پروانه، خدمات‌گیرندگان از این دفاتر نیز از خدماتی که دریافت می‌کردند رضایت کامل نداشته و از سوی دیگر بازار سیاه خرید و فروش مجوز و فعالیت‌های اقتصادی نامناسب نیز در سایه این دفاتر داغ بود.

اگرچه ابتدا مسؤولیت این دفاتر به صورت مستقیم برعهده وزارت ارتباطات بود اما از سال ۸۹ مطابق با مصوبه دولت و در پی نارضایتی کارگزاران دفاتر خدمات ارتباطی، مدیریت «دفاتر پیشخوان خدمات دولت» به وزارت کشور و استانداری‌ها سپرده شد تا خدمات این دفاتر علاوه بر خدمات مخابراتی، پستی و پست بانک، به خدمات سایر دستگاه‌ها از جمله تأمین اجتماعی، وزارت نیرو، ثبت احوال، ثبت اسناد و سازمان امور مالیاتی، توسعه یابد.

اما با این وجود به دلیل نبود سازوکار و ساختار مشخص برای فعالیت این دفاتر، علی‌رغم تشکیل کارگروه راهبری استانی متشکل از معاونت توسعه سرمایه انسانی ریاست جمهوری و دبیرخانه ستاد حمل ونقل سوخت در استانداری‌ها، فعالیت این دفاتر طی ۶ سال اخیر ساماندهی نشد و همچنان نارضایتی کارگزاران این دفاتر را به همراه داشت. از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت بر فعالیت این دفاتر، بازارهای اقتصادی نامناسب و غیراستانداردی نیز با محوریت دفاتر پیشخوان خدمات شکل گرفت که نیاز به حل این مشکلات احساس شد.

براین اساس به دلیل مشکلات موجود، در یک مطقع زمانی صدور مجوز برای راه‌اندازی این دفاتر متوقف شد تا سازوکار مشخصی برای آنها در نظر گرفته شود که البته این موضوع به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش پروانه ایجاد این دفاتر نیز دامن زد. به نحوی که پروانه راه‌اندازی این دفاتر در بازار آزاد در شهری مانند تهران بیش از ۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، حال آن‌که دریافت این پروانه از رگولاتوری، قبل از توقف صدور پروانه، با طی کردن فرایندهای اعلام شده، رایگان بود.

از این رو مجلس شورای اسلامی در تبصره ۲ ماده ۲۶ قانون اساس‌نامه شرکت ملی پست در مردادماه امسال، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) را متولی این بخش اعلام کرد. مطابق با این قانون صدور مجوز تاسیس و راه‌اندازی و نظارت بر عملکرد دفاتر پیشخوان خدمات دولت و برون‌سپاری خدمات با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ برعهده رگولاتوری قرار گرفت.

آغاز صدور مجوزهای جدید برای دفاتر پیشخوان خدمات دولت

مجتبی‌نصیری، معاون پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آخرین وضعیت دفاتر پیشخوان خدمات فعلی و نیز نحوه صدور مجوز جدید و نظارت براین دفاتر را تشریح کرد.

وی با بیان این‌که آیین‌نامه نحوه صدور مجوز برای راه‌اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت از ۸ آبان‌ماه جاری به ادارات کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (مناطق ۹ گانه رگولاتوری) در سراسر کشور ابلاغ شده و از روز شنبه ۱۳ آبان ماه قابل اجرا است، گفت: آیین‌نامه اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت در ۵ جلسه کمیته تخصصی رگولاتوری مورد بررسی قرار گرفت و در ۱۵ مردادماه سال‌جاری به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید.

معاون رگولاتوری با بیان این‌که برمبنای این مصوبه، سازوکار اجرایی و مقدمات دریافت پروانه فعالیت در دفاتر پیشخوان خدمات دولت مشخص شده است، اظهارداشت: در ماده ۶ این آیین‌نامه، با توجه به آن‌که موضوع فعالیت دفاتر پیشخوان خدمات یک کار بین بخشی است، تدوین ۶ آیین‌نامه پیش‌بینی شده تا خدمات قابل واگذاری دستگاه‌هایی از جمله وزارت نیرو، ثبت احوال، ثبت اسناد و امورمالیاتی مطابق با این سازوکار، در دفاتر پیشخوان دولت انجام و دستگاه‌ها در مورد آن تعامل داشته باشند.

نصیری اضافه‌کرد: در همین حال در این آیین‌نامه سازمان امور استخدامی نیز، شناسایی خدمات قابل واگذاری به این دفاتر را برعهده دارد و مشخص می‌کند چه خدماتی باید از سوی دستگاه‌های دولتی از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت واگذار شوند.

مجوز تأسیس دفاتر پیشخوان رایگان است

نصیری با اشاره به موضوعاتی همچون مکان مورد نظر برای استقرار دفاتر پیشخوان خدمات دولت گفت: در این آیین‌نامه داشتن حداقل ۵۰ متر در نقاط شهری و ۳۰ متر در نقاط روستایی با کاربری اداری و تجاری و با در نظر گرفتن شرایط تسهیل در رفت و آمد عموم مردم، مدنظر قرار گرفته است.

وی گفت: مطابق با قانون نظام صنفی و نیز اصلاحیه ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قراردادن هرگونه محدودیت در خصوص صدور مجوز از مصادیق رفتار ضدرقابتی است و براین اساس در این آیین‌نامه، محدودیتی در صدور تعداد مجوز در یک مکان خاص در نظر گرفته نشده و به بیان دیگر در نظر گرفتن شعاع صنفی ممنوع است. به این معنی که امکان راه‌اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت در فاصله ۲۰۰ متر از هم‌، نیز بلامانع است اما باید با ارایه توجیهات فنی، مورد موافقت رگولاتوری قرار گیرد.

 

 معاون رگولاتوری میزان دریافت حق پروانه برای راه‌اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت را رایگان عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از بازار سیاه به وجود آمده در خرید و فروش مجوز دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دریافت مجوز تأسیس رایگان است. با این حال بر مبنای بررسی‌های صورت گرفته میزان حداقل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی این کسب و کار، ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.