۹۵ درصد جوایز کیفیت کشور، تندیس‌فروشی است

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران ۹۵ درصد جوایز کیفیت کشور، تندیس‌فروشی است معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ۹۵ درصد جوایز کیفیت کشور مورد تأیید سازمان ملی استاندارد نبوده و در حقیقت تندیس‌فروشی است. به گزارش ایرنا، جهانبخش‌سنجابی‌شیرازی در محل سازمان ملی استاندارد با اشاره به در پیش بودن روز ملی […]

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران

۹۵ درصد جوایز کیفیت کشور، تندیس‌فروشی است

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ۹۵ درصد جوایز کیفیت کشور مورد تأیید سازمان ملی استاندارد نبوده و در حقیقت تندیس‌فروشی است.

به گزارش ایرنا، جهانبخش‌سنجابی‌شیرازی در محل سازمان ملی استاندارد با اشاره به در پیش بودن روز ملی کیفیت، افزود: همه ساله جوایز و تندیس‌های متعددی در کشور در حوزه کیفیت کالا‌ها و تولیدات ارایه می‌شود، اما مردم نباید فریب این تندیس‌ها را بخورند.

به گفته این مقام مسؤول، مطابق مصوبه‌ای که در یکصد و هفتمین اجلاس شورای عالی استاندارد در ۲۳ اسفند ماه سال ۹۳ به تصویب رسیده، اعطای هرگونه جایزه در این زمینه ممنوع است، اما به دلیل نبود و ضعف قوانین و مقررات، همچنین لابی‌های شرکت‌ها، این مصوبه اجرایی نشده و کماکان شاهد برگزاری مراسم‌هایی از این دست و اعطای تندیس‌ها و جوایز هستیم.

وی تصریح کرد: اکنون به‌جز جایزه تعالی و سرآمدی سازمان ملی بهره‌وری، جایزه ملی کیفیت، نشان روز ملی صادرات و واحدهای نمونه کشوری استاندارد، هیچ جایزه و تقدیرنامه‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد به رسمیت شناخته نمی‌شود.

سنجابی بیان‌داشت: به دلیل این‌که استقرار کیفیت کاری سخت و دشوار بوده و کیفیت گریزی در جامعه وجود دارد، اینک با کاهش نامزد‌ها در نظام خوداظهاری کیفی مواجه ‌هستیم و بر این اساس، بسیاری جوایز کشور که تحت عناوین مختلف کیفیت، سلامتی و… اعطا می‌شود در حقیقت تندیس‌فروشی است.

وی تأکیدکرد: سازمان ملی استاندارد ایران، به موجب راهبرد ملی کیفیت، اولویت نخست را استقرار کیفیت در دولت و دستگاه‌های دولتی تعریف کرده و در سال‌های آینده جایزه ملی کیفیت را به صورت الزام برای دستگاه‌های دولتی ارایه‌کننده کالا‌ها و خدمات در دستور کار قرارداده و دستگاه‌های برتر را معرفی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در تقویم رسمی کشور ۱۸ آبان به عنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده و گرامی داشته می‌شود.

سنجابی در ادامه خاطرنشان‌کرد: زیرساخت‌های توسعه در کشورهای توسعه‌یافته از ۳ پیشران اصلی استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید و توزیع تشکیل شده و جایزه ملی کیفیت در راستای پیشران دوم شکل گرفته است.

وی بیان‌داشت: تدوین راهبرد ملی کیفیت، یکی از حلقه‌های مفقوده در استقرار نظام ملی کیفیت در کشورمان است و پس از تدوین این راهبرد ابزارهای مختلفی برای دستیابی به آن مورد نیاز است که یکی از آنها جایزه ملی کیفیت است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به ایرنا در خصوص رده‌بندی‌های کیفی خودروها، یادآوری کرد: نظام ارزیابی خودروسازان براساس محصول خروجی است، اما مدل جایزه در حقیقت در موج سوم کیفیت قرار می‌گیرد.

وی ادامه‌داد: موج نخست کیفیت، کنترل کیفی –QC– و موج دوم کیفیت با تمرکز بر محصول خروجی است که به آن نظام مدیریت کیفیت اطلاق می‌شود، اما مدل جایزه بر پایه توسعه پایدار طراحی شده است.

سنجابی با بیان این‌که کیفیت در هر کشور یک موضوع بومی است، اظهارداشت: مدل بومی جایزه ملی کیفیت در ایران بر مبنای ایزو ۹۰۰۱ طراحی شده که در اساسنامه آن به جایزه‌های بخشی اشاره شده که از جمله آنها می‌توان به جایزه خودرو، جایزه غذا، جایزه حوزه ICT، جایزه نظام آموزشی کشور و… اشاره کرد.

وی گفت: سازمان ملی استاندارد قادر به راه‌اندازی جایزه‌های بخشی برای همه موارد به‌جز حوزه دارو و انرژی اتمی (که متولی خاص دارند) است، اما رویکرد سازمان در این زمینه رویکردی اختیاری بوده است.

 

این مقام مسؤول سازمان ملی استاندارد یادآور شد: تاکنون در ۳ دوره جایزه بخشی خودرو برگزار شده، اما به دلیل عدم توافق مجری جایزه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تأیید نشدن موافقتنامه تأمین آن، امسال برگزار نخواهد شد.