انحصارشکنی در خودرو به نفع همه است

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران انحصارشکنی در خودرو به نفع همه است رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت: رفتار شرکت‌های خودروساز ایران که با مدیریت دولتی اداره شده و انحصاراً در کشور خودرو تولید می‌کنند، نه با مشتریان و نه با تأمین‌کنندگان مطلوب نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران […]

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران

انحصارشکنی در خودرو به نفع همه است

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت: رفتار شرکت‌های خودروساز ایران که با مدیریت دولتی اداره شده و انحصاراً در کشور خودرو تولید می‌کنند، نه با مشتریان و نه با تأمین‌کنندگان مطلوب نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران مهدی‌پورقاضی تصریح‌کرد: انحصار خودروسازی در کشور پیامدهای منفی برای اقتصاد و صنعت به همراه داشته است، به همین دلیل ایجاد قطب سوم خودروسازی را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.

وی افزود: من از این ‌جهت با وزیر صنعت، معدن و تجارت که از بخش خصوصی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی دعوت می‌کند، استقبال می‌کنم چراکه در شرایط فعلی رفتار ایران‌خودرو و سایپا که با مدیریت دولتی اداره شده و انحصاراً در کشور خودرو تولید می‌کنند، نه با مشتریان و نه با تأمین‌کنندگان مطلوب نیست.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران با بیان این‌که مشتریان دو خودروسازی بزرگ کشور از کیفیت، قیمت و خدمات خودرو‌ها راضی نیستند و مطالبات تأمین‌کنندگان این دو شرکت تا مدت‌‌ها قابل وصول نیست، ادامه‌داد: تأخیر طولانی در پاسخ‌گویی به قطعه‌سازان باعث شده فعالیت آنها غیررقابتی و غیرسودآور شود. با توجه به همه اینها به نظر می‌رسد که برای ایجاد تعادل در بازار و پایان دادن به روابط ناسالم بین مشتری، تأمین‌کننده و خودروساز به قطب سوم نیاز داریم اما به‌طور مشخص بخش خصوصی به‌تنهایی نمی‌تواند این قطب را ایجاد کند، چراکه در زمینه خودروسازی به کمک گرفتن از برندهای جهانی برای انتقال دانش فنی نیاز داریم. پورقاضی تصریح‌کرد: بخش خصوصی می‌تواند با زمینه‌سازی دولت با یکی از برندهای مطرح دنیا برای ایجاد قطب سوم همکاری کند.

وی افزود: سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران، ایدرو تا جایی در این مورد خوب پیش رفته است. ایدرو توانسته با همکاری رنو فضای خودروسازی کشور را کمی تغییر دهد و البته باقی خودروسازی جهانی از جمله فولکس‌واگن هم برای همکاری با ایران اعلام علاقه‌مندی کردند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران تأکیدکرد: ادامه این روند با دخالت بیش‌تر بخش خصوصی می‌تواند به شکستن انحصار سایپا و خودرو بینجامد که البته منافع آن عاید همه بخش‌های اقتصاد خواهد شد.

پورقاضی با بیان این‌که افزایش نرخ ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی در مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز است اما به نظر می‌رسد نرخ ارز در بازار آزاد به دلیل افزایش تقاضا و هیجان‌زدگی گران شده باشد، گفت: سفر چند هزار نفر از جمعیت کشورمان به عراق برای حضور در مراسم اربعین عامل اصلی افزایش تقاضا در این بازه زمانی است که تا انجام سفر ادامه پیدا می‌کند و اما تک‌نرخی کردن ارز از وعده‌های همیشگی مسؤولان دولتی است که بار‌ها اعلام‌شده اما انجام‌نشده است. قول مسؤولان دولت دوازدهم این است که به‌طور حتم این مهم تا پایان سال‌جاری انجام می‌شود چراکه ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز بر همه عیان شده و چند نرخی بودن ارز غیرقابل‌دفاع است.

 

به گفته وی نگاه من به حرکت‌های ارزی دولت مثبت است و فکر می‌کنم دولت در مسیر واقعی کردن نرخ ارز گام برمی‌دارد.