شرکت‌های ایرانی ابزار ورود به مناقصات بین‌المللی را ندارند

عضو سندیکای صنعت برق شرکت‌های ایرانی ابزار ورود به مناقصات بین‌المللی را ندارند عضو سندیکای صنعت برق با تأکید بر این‌که نبود بستر لازم برای مبادله ضمانتنامه‌ها بین بانک‌های ایرانی و خارجی باعث کاهش صدور خدمات فنی‌ و مهندسی می‌شود، گفت: آمار صادرات خدمات فنی مهندسی نسبت به ۱۰ سال قبل یک به ۱۰ شده […]

عضو سندیکای صنعت برق

شرکت‌های ایرانی ابزار ورود به مناقصات بین‌المللی را ندارند

عضو سندیکای صنعت برق با تأکید بر این‌که نبود بستر لازم برای مبادله ضمانتنامه‌ها بین بانک‌های ایرانی و خارجی باعث کاهش صدور خدمات فنی‌ و مهندسی می‌شود، گفت: آمار صادرات خدمات فنی مهندسی نسبت به ۱۰ سال قبل یک به ۱۰ شده است.

به گزارش فارس، میکاییل‌شریفی با اشاره به مشکلات صدور ضمانتنامه‌های بانکی از زمان تحریم‌ها و این‌که هنوز هم مسایل بانکی و بستر بانکی برای صدور خدمات فنی مهندسی فراهم نیست، گفت: شرکت‌های ایرانی پس از این‌که موفق می‌شوند یک مشتری خارجی پیدا کنند، برای امضای قرارداد نیازمند ارایه ضمانتنامه هستند، چرا که این ضمانتنامه‌ها انواع مختلف اعم از ضمانتنامه پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار است، بنابراین وقتی ضمانتنامه صادر نمی‌شود، یک شرکت خارجی از یک کشور دیگر جای شرکت ایرانی را با ارایه یک ضمانتنامه در عرض تنها نیم ساعت می‌گیرد.

شریفی ادامه‌داد: دلیل عدم صدور ضمانتنامه بانکی این است که هنوز هم مسایل بانکی و بستر بانکی چندان فراهم نیست و هنوز بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی و بازارهای هدف ارتباط ندارند.

عضو سندیکای صنعت برق با بیان این‌که موفق به ساخت ۱۰ پست فشار قوی برق در کشور نیجر شده است، گفت: این موضوع یک مشکل اساسی است که در صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی به آن برمی‌خوریم، چرا که وقتی یک شرکت ایرانی در پروژه‌ای موفق و برنده می‌شود، باید ضمانتنامه پیش‌پرداخت و بعد از آن، ضمانتنامه حسن انجام کار ارایه کند.

وی ادامه‌داد: پس وقتی شرکت‌های ایرانی نتوانند این ضمانتنامه‌ها را ارایه کنند، یک کشور دیگر به راحتی این ضمانتنامه‌ها را ارایه و جای شرکت‌های ایرانی را می‌گیرد.

شریفی اضافه‌کرد: صادرات خدمات فنی‌و مهندسی نسبت به ۱۰ سال قبل شاید یک به ۱۰ شده است و متأسفانه شرکت‌های ایرانی ابزار ورود به مناقصات را ندارند و مثل این می‌ماند که شکارچی برای شکار وارد شود، اما اسلحه او فشنگ نداشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش‌تر صدور خدمات فنی‌و مهندسی به کشورهای همسایه و عراق و افغانستان که چندان در بحث صدور ضمانتنامه با آنها مشکل نداریم، انجام می‌شود، پس دولت باید هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات صدور ضمانتنامه‌های بانکی برای تسهیل صدور خدمات فنی مهندسی اقدام کند.

شریفی ادامه‌داد: در حال حاضر ۱۰ درصد از خدمات فنی‌و مهندسی این کشور صادر می‌شود که تلاش داریم این مقدار را به ۲۵ درصد برسانیم که در همین راستا به دنبال بازارهای جدید هستیم.

 

وی در پایان همچنین خواستار رفع مشکلات بانکی و صدور ضمانتنامه‌ها شد و گفت: با لغو تحریم‌ها یک‌سری از مشکلات برطرف شد که اگر مشکل بانکی در صدور ضمانت‌‌ها نیز حل شود می‌توانیم به این نرخ صادراتی برسیم.