چابهار پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه برای ورود به بازارهای جهانی

چابهار پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه برای ورود به بازارهای جهانی بندر راهبردی چابهار با موقعیت مناسب و همجوار با آب‌های اقیانوسی از پل‌های مهم ارتباطی کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا برای ورود به آب‌های آزاد و بازارهای جهانی است. به گزارش ایرنا، بندر شهیدبهشتی‌چابهار پس از تکمیل فاز نخست آن و رسیدن […]

چابهار پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه برای ورود به بازارهای جهانی

بندر راهبردی چابهار با موقعیت مناسب و همجوار با آب‌های اقیانوسی از پل‌های مهم ارتباطی کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا برای ورود به آب‌های آزاد و بازارهای جهانی است.

به گزارش ایرنا، بندر شهیدبهشتی‌چابهار پس از تکمیل فاز نخست آن و رسیدن به ظرفیت تخلیه و بارگیری ۸٫۵ میلیون تن کالا در سال می‌تواند علاوه بر ایجاد هزاران شغل به رونق و توسعه اقتصادی سیستان وبلوچستان و مناطق همجوار کمک شایانی نماید.

از چابهار به عنوان حلقه تکمیلی زنجیره محور ترانزیت شرق کشور یاد می‌شود که در بعد ملی به عنوان نقطه اتکا (توسعه محور شرق) و در بعد فراملی مسیر تجاری چابهار- میلک- افغانستان است که می‌تواند ترانزیت کالاهای افغانستانی به بازارهای جهانی به ویژه حاشیه اقیانوس هند را فراهم کند.

ورود ۱۱۰ هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان در بندر چابهار و حمل آنها به نوعی استارت فعالیت بندر شهیدبهشتی را زده است.

۳ بخش از تجهیزات بندر شهیدبهشتی نیز حمل و تخلیه شده است که در حال نصب و راه‌اندازی هستند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به ایرنا گفت: چابهار با داشتن بندر و منطقه آزاد تجاری- صنعتی نقش مهمی در توسعه سواحل مکران ایفا می‌کند.

ایوب‌درویشی افزود: در منطقه آزاد بیش از۳ هزار شرکت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ثبت شده است که نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند.

وی احداث کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی را در صادرات محصولات آنها و اشتغال مفید ارزیابی کرد و افزود: به‌زودی فازهایی از این دو کارخانه تکمیل خواهند شد و تولیدات را آغاز می‌کنند.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان چابهار برای سهولت در سرمایه‌گذاری و کمک به سرمایه‌گذاران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: با توجه به نگاه ویژه مقام‌معظم‌رهبری و دولت تدبیر و امید به سواحل مکران و چشم‌انداز طرح توسعه بندر چابهار در پی لغو تحریم‌ها و در سایه فرصت به‌وجود آمده در دوران پسابرجام، تاکنون ۳ بخش از تجهیزات پیشرفته بندری خریداری و وارد بندر چابهار شده است.

بهروزآقایی افزود: ورود ۱۱۰ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و صادرات این محموله همگرایی میان هند، افغانستان و ایران را نشان می‌دهد و به جریان تجارت و بازرگانی بدون مانع در منطقه کمک می‌کند.

وی ادامه‌داد: بندر چابهار به‌علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

وی تصریح‌کرد: بندر چابهار به‌علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت.

وی با بیان این‌که چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد، اظهارداشت: این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریت‌ها و موقعیت مناسب اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد.

وی گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی بهترین فرصت را برای جابه‌جایی کالا و پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان دارد که دیگر بنادر کشور از نظر کاهش هزینه‌های واردات و صادرات نمی‌توانند با آن رقابت کنند.

وی افزود: بندر چابهار از لحاظ ارزش افزوده، تخفیف‌ها، عوارض و انبارداری قابلیت‌های زیادی دارد که برای هر سرمایه‌گذاری سودآور است.

وی تخفیف ۳۰ درصدی در کلیه ردیف‌های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی‌های کانتینری، تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی، ارایه تخفیف پلکانی در thc (نرخ تخلیه و بارگیری) کانتینری وارده بر خطوط کشتیرانی و تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر کالاهای غیرکانتینری نسبت به سایر بنادر کشور را از جمله مزایای بندر چابهار عنوان‌کرد.

وی با بیان این‌که جمعیت پس‌کرانه‌ای کشورهای مشترک‌المنافع (CIS)، آسیای میانه و افغانستان که همجوار بندر چابهار هستند بیش از ۴۰۰ میلیون نفر است، افزود: چابهار بهترین نقطه اتصال به آب‌های اقیانوسی برای کشورهای محصور در خشکی است.

وی ادامه داد: این کشور‌ها برای جابه‌جایی کالا نیاز به ایران و بندر چابهار دارند تا با ارزان‌‌ترین قیمت کالا‌ها را به نقاط مختلف دنیا انتقال دهند.

وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است و تاکنون یک میلیارد دلار برای فاز نخست آن سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه‌داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور است که تاکنون ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی، ۳۰ کیلومتر موج‌شکن و ۳۰۰ هکتار حوضچه انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان‌کرد: ایمن‌ترین، عمیق‌‌ترین و بهترین حوضچه کشور در بندر چابهار ایجاد شده است.

آقایی ادامه‌داد: همچنین هزار و ۷۰۰ متر اسکله با بهترین کیفیت در بندر چابهار ایجاد شده و این بندر آماده بهره‌برداری است.

وی بیان‌کرد: بیش از ۳۵ شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند.

وی با تشریح بخشی از برنامه‌های اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۶ خاطرنشان‌کرد: در سال آینده تمامی تلاش‌های ما در خصوص سرمایه‌گذاری خواهد بود تا این بندر به توسعه و جایگاه واقعی خودش نزدیک شود.

وی گفت: تمام تلاش ما در خصوص ترافیک بار، کالا، ترافیک دریایی و ارتقا ایمنی خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان‌کرد: نیروهای انسانی فعال در بندر چابهار باید به روز باشند و بتوانند همگام با طرح توسعه بندر چابهار حرکت کنند.