کپی کاری چینی‌ها در عرضه برخی محصولات شوینده با برندهای ایرانی

عضو انجمن صنایع شوینده اعلام کرد کپی کاری چینی‌ها در عرضه برخی محصولات شوینده با برندهای ایرانی عضو انجمن صنایع شوینده از حضور برخی شرکت‌های خارجی با سرمایه‌گذاری کم در بازار محصولات شوینده ایران خبر داد و گفت: این شرکت‌ها با استفاده از مزیت‌های تولید رقابت نابرابری با صنعتگران ایرانی دارند. به گزارش فارس، علی‌صفوی‌نژاد […]

عضو انجمن صنایع شوینده اعلام کرد

کپی کاری چینی‌ها در عرضه برخی محصولات شوینده با برندهای ایرانی

عضو انجمن صنایع شوینده از حضور برخی شرکت‌های خارجی با سرمایه‌گذاری کم در بازار محصولات شوینده ایران خبر داد و گفت: این شرکت‌ها با استفاده از مزیت‌های تولید رقابت نابرابری با صنعتگران ایرانی دارند.

به گزارش فارس، علی‌صفوی‌نژاد در یک نشست خبری با اشاره به حضور ۳ شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران با سرمایه‌گذاری کم، اظهارداشت: این شرکت‌ها با استفاده از مزیت‌های تولید در ایران، محصولاتشان را در کشورمان عرضه می‌کنند که البته در برخی موارد نیز شاهد تولید کالاهای مغایر با استاندارد توسط این شرکت‌ها هستیم.

وی تصریح‌کرد: در ایران مزیت نسبی دسترسی به مواداولیه وجود دارد که به راحتی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار می‌گیرد و علاوه بر این، مزیت دستمزد مناسب کارگران نیز وجود دارد که فضای رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است.

صفوی‌نژاد با بیان این‌که انتظار داریم حد مجازی از امنیت برای تولیدکنندگان داخلی وجود داشته باشد، افزود: مقام‌معظم‌رهبری تأکید زیادی بر حمایت از تولید ملی دارند و ما نیز انتظار داریم جامعه مصرفی بداند که ما صرفاً نگاه سوداگرایانه نداریم و در هر شرایطی در بازار خواهیم ماند.

وی ادامه‌داد: فعالیت‌های اقتصادی نباید به معنی رهاشدن باشد و توسط شرکت‌هایی که مشخص نیست تا چه زمانی در بازار ایران می‌مانند، دستخوش تغییرات قرار گیرد.

صفوی‌نژاد با بیان این‌که برخی شرکت‌های خارجی متقاضی دریافت مواداولیه از تولیدکنندگان محصولات شوینده ایرانی هستند، در مورد راهکار مدیریت حضور شرکت‌های خارجی در صنعت شوینده ایران به فارس گفت: شرکت‌های خارجی از شرایط نابرابر با تولیدکنندگان ایرانی برخوردار هستند در حالی‌که باید تفاوت‌هایی از نظر دسترسی آسان به مواد اولیه برای شرکت‌های ایرانی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ تبلیغات برای تولیدات داخلی در صدا و سیما، اظهارداشت: شرکت‌های خارجی محصولاتشان را در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کنند که باعث جذب مشتری برای آنها می‌شود، البته ما خواستار تبلیغ در این شبکه‌ها نیستیم ولی برای تبلیغ در صدا و سیما باید مزیت‌هایی برای شرکت‌های داخلی ایجاد شود.

عضو انجمن صنایع شوینده تصریح کرد: در انجمن صنایع شوینده به دنبال سازوکاری هستیم که بتوانیم یک رابطه منطقی در این زمینه ایجاد کنیم. البته در کنار این موضوع باید برای مصرف کالاهای داخلی فرهنگ‌سازی نیز صورت گیرد.

به گفته وی، شرکت‌های داخلی در قیمت‌گذاری محصولاتشان تابع کنترل قیمت بوده‌اند ولی شرکت‌های خارجی به دلیل این‌که تحت برند تولید می‌کنند، نرخ بالاتری را برای تولیداتشان تعیین می‌کنند و این در حالی است که با وجود این‌که برای تولید استاندارد، متعهد هستند اما گاهی محصولاتشان با استاندارد‌ها مغایرت دارد.

صفوی‌نژاد در ادامه با اشاره به ظرفیت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی صنعت شوینده ایران، گفت: میزان تولید این صنعت حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن است که ۰٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

وی با بیان این‌که رکود در بازار صنایع شوینده کشور وجود دارد، افزود: در این شرایط تولیدکنندگان داخلی باید به فکر توسعه بازارهای صادراتی باشند.

صفوی‌نژاد با اشاره به کپی‌کاری چینی‌ها در عرضه برخی محصولات شوینده با برندهای ایرانی گفت: این تولیدات تقلبی با کیفیت پایین عرضه می‌شوند.

عضو انجمن صنایع شوینده در ادامه از تولید یک محصول جدید در صنعت شوینده کشور خبر داد و گفت: پودر شوینده با دانه‌های صابون در شرکت پاکسان به تولید رسیده و در مجموع استانداردهای کیفی پودر شوینده بسیار تقویت شده است.

 

وی با اشاره به سهم ۱۷ درصدی این شرکت در بازار پودر شوینده عراق گفت: در ترکمنستان نیز سهم ۶ درصدی، افغانستان سهم ۱۱ درصدی و تاجیکستان سهم ۸ درصدی را داریم.