۱۵۰۰ میلیارد تومان سود در جیب واردکنندگان انحصاری خودرو به ازای واردات میانگین ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نصیب واردکنندگانی میشود که انحصار در بازار را از آن خود کردهاند. به گزارش تسنیم، دیماه سال گذشته با دستورالعمل واردات خودرو عملاً انحصار واردات در اختیار گروه خاصی از واردکنندگان که […]
۱۵۰۰ میلیارد تومان سود در جیب واردکنندگان انحصاری خودرو
به ازای واردات میانگین ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نصیب واردکنندگانی میشود که انحصار در بازار را از آن خود کردهاند.
به گزارش تسنیم، دیماه سال گذشته با دستورالعمل واردات خودرو عملاً انحصار واردات در اختیار گروه خاصی از واردکنندگان که تحت عنوان نمایندگی فعالیت میکردند، قرار گرفت. بعد از ۶ ماه از این دستورالعمل، با پایان یافتن اعتبار ثبت سفارش عملاً کلیه واردکنندگان متفرقه از بازار حذف شدند و بازار بهطور کامل در اختیار واردکنندگان رسمی قرار گرفت. هر چند در واقعی بودن ارتباط این شرکتها با کمپانیهای تولیدکننده مادر هنوز ابهاماتی وجود دارد اما در ۳ ماه اخیر سایت ثبت سفارش برای این دست شرکتها نیز بسته شد.
در روزهای اخیر نیز در حالی که عذرخواهی شرکت تویوتا از آمریکاییها بابت فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران در هند خبرساز شده، بحث انحصار در واردات بار دیگر به بحث اصلی در محافل خبری تبدیل شده است. یک حساب سرانگشتی نشان میدهد، به ازای واردات میانگین ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نصیب واردکنندگانی میشود که انحصار در بازار را از آن خود کردهاند.
رییس شورای رقابت: بسیاری برندها نمایندگی رسمی ندارند
در همین خصوص شیوا رییس شورای رقابت معتقد است، قانونگذار گفته است که هر کالایی که میخواهد وارد کشور شود باید خدمات پس از فروش داشته باشد، بنابراین چون نمایندههای غیررسمی امکان ارایه خدمات پس از فروش نداشتند، چند سال پیش راهکاری را پیشنهاد کردیم مبنی بر اینکه نمایندگان رسمی، خدمات پس از فروش را به نمایندگان غیررسمی بفروشند، وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت نیز این پیشنهاد را پذیرفت.»
این دستورالعمل مدتی اجرا شد و در پی آن یک بازار رقابتی خوب به وجود آمده بود. اکنون با وجود اینکه برجام اجرایی شده اما همچنان گرفتن مجوز نمایندگی به دلیل وجود بسیاری از موانع کار راحتی نیست و هنوز هم ما برای بسیاری از برندها نمایندگی رسمی نداریم، بنابراین ادامه اجرایی شدن همان دستورالعمل راهکار بسیار بهتری نسبت به حذف غیرنمایندگیها بود.
شیوا با تأکید بر اینکه نباید انحصار در بازار ایجاد شود، میگوید: «اگر دستورالعمل مشکلی دارد باید مشکلات آن برطرف شود، در غیر این صورت حذف غیر نمایندگیها موجب انحصار بازار خودروهای وارداتی شده و هر جا که انحصار صورت بگیرد، شورای رقابت ورود خواهد کرد.»
در روزهای اخیر نیز وزیر صنعت از ارسال آییننامه پیشنهادی خود به هیأت دولت خبر داده است، هنوز از جزییات این دستورالعمل خبری در دست نیست اما باید منتظر ماند و دید در دولت چه تصمیمی برای واردات اتخاذ خواهد شد. آنچه که مشخص است داستان واردات خودرو به یک کلاف سردرگم برای تصمیمسازان تبدیل شده و طولانی شدن مسدود ماندن سایت ثبت سفارش نیز مؤید این موضوع میباشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.