سهم ۸۰ درصدی خودروها در آلایندگی هوای تهران محمدحسینمقیمی، استاندار تهران گفت: دستورالعمل دولت در سالهای ۹۳ و ۹۵ و قانون هوای پاک باید مورد بررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاهها در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود. به گزارش ایلنا، جلسه کارگروه […]
سهم ۸۰ درصدی خودروها در آلایندگی هوای تهران
محمدحسینمقیمی، استاندار تهران گفت: دستورالعمل دولت در سالهای ۹۳ و ۹۵ و قانون هوای پاک باید مورد بررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاهها در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود.
به گزارش ایلنا، جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران به ریاست محمدحسینمقیمی استاندار تهران و با حضور فرهادی فرماندار تهران، مس فروش رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، کلانتری مدیرکل محیطزیست استان تهران، مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای استانی عضو کارگروه برگزار شد.
در ابتدای جلسه استاندار تهران بر لزوم ارایه دلایل و منابع اصلی آلودهکننده هوای استان تهران تأکیدکرد و گفت: قصد ما از برگزاری جلسات کارگروه، وضعیت آلودگی هوای استان تهران است و تا زمانی که به شاخصهای مورد نظر نرسیم هر هفته جلسات کارگروه در سطح مدیران استان برگزار میشود.
وی افزود: استان تهران با این وضعیت شاخصهای آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روشهایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود.
مقیمی با بیان اینکه لازم است مطالعاتی جامع و علمی با محوریت اداره محیطزیست برای آلودگی هوای استان انجام شود، تصریح کرد: آلودگی تهران فقط اختصاص به شهر تهران ندارد و برخی از منابع آلاینده متعلق به اطراف تهران است و نباید از فعالیتهایی همچون معادن شن و ماسه، پسماندسوزی، فلزات و آتش زدن مزارع که در تولید آلایندگی تأثیر دارند، غافل شد.
استاندار تهران تصریحکرد: منابع آلاینده هوا در استان تهران باید به شکل دقیق و کارشناسی با تعیین سهم میزان آلایندگی مشخص شوند تا در جهت سالمسازی آنها اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه عوارضی که در بخشهای مختلف دریافت میشود باید در جهت سالمسازی هوا بهکار برود، گفت: اگر اقدامی نمیتوانیم انجام دهیم باید حداقل مقابل فعالیتهای آلایندههایی که زندگی مردم را مختل کرده است، بگیریم.
مقیمی، بررسی اسناد بالادستی در خصوص کنترل آلودگی هوای تهران را ضروری برشمرد و تأکیدکرد: دستورالعمل دولت در سالهای ۹۳ و ۹۵ و قانون هوای پاک باید مورد بررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاهها در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود.
استاندار تهران با بیان اینکه لازم است در حوزه افزایش حمل و نقل عمومی سرمایهگذاری شود؛ برگزاری جلسات کارگروه بررسی آلودگی هوای استان، بازنگری مطالعات محیطزیستی، نظارت فرمانداران بر پسماندسوزی و وضعیت بازیافت فلزات، سوزاندن مزارع با نظارت جهادکشاورزی و بررسی عملکرد دستگاهها در مورد اسناد بالادستی را از جمله مصوبات این جلسه ذکر کرد.
وی گفت: تصمیمگیری در مورد منابع آلاینده شهرهای اطراف استان که در آلودگی هوای استان تهران مؤثر هستند از جمله کویر و وضعیت ریزگردها باید در دستور کار قرار بگیرد.
مقیمی؛ با تأکید بر اینکه گسترش حمل و نقل ریلی که به وسیله آن شهرستانهای استان به تهران مرتبط شوند در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و آلودگی هوا مؤثر است، افزود: نقش منابع طبیعی در کاشت درختان در اطراف معادن و به منظور جلوگیری از ورود ریزگردها اهمیت دارد.
استاندار تهران گفت: مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.
در این جلسه کلانتری، مدیرکل محیطزیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است، گفت: در سازمان محیطزیست مطالعاتی ۱۰۰روزه در حال انجام است که تا آذرماه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران ارایه میشود.
براساس گزارش ارایه شده در این جلسه از سوی مسؤول کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران مهمترین معضل آلودگی هوای تهران ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون عنوان شد.
به گفته وی؛ پیک آلایندههای تهران در ساعت ۲۴ است که ناشی از اتمام طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۹ و ورود کامیونها از ساعت ۲۲ به سطح شهر است.
براساس گزارش ارایهشده پسماندسوزی در جنوب تهران سهم زیادی در آلودگی دارد و همچنین براساس پژوهشی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است؛ میزان آلایندگی موتورسیکلتها در تهران به اندازهای است که یک موتور سالم کاربراتوری ۵ برابر یک خودرو انژکتوری آلودگی ایجاد میکند.
عیسیفرهادی، فرماندار تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه ۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران و بیش از ۴٫۵ میلیون در استان تهران وجود دارد، گفت: استفاده از تصفیهکنندههای هوا که در برخی کشورهای پیشرفته نیز بهکار میرود میتواند در برخی از نقاط تهران بهکار گرفته شود که در پاکسازی هوا از آلایندهها مؤثر است.
سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران نیز در این جلسه گفت: برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از مهرماه آغاز شده است و تاکنون ۳ هزار و ۱۷۷ دستگاه خودرو به دلیل دودزا بودن پلاک تعمیری گرفتهاند.
وی افزود: در ۷ ماه نخست امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو جریمه شدهاند و ۱۰۰ هزار برگ جریمه به شکل اعمال قانون دستی داده شده است.
مهماندار گفت: این میزان استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین در تهران بسیار زیاد است و در ایجاد آلودگی هوا تأثیر چشمگیر دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.