مدیرعامل راه‌آهن: ترانزیت کالا در شبکه ریلی به ۳میلیون تن افزایش می‌یابد

    محسین پورسید آقایی گفت، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده درصددیم حجم ترانزیت کالا در شبکه ریلی را در سال ۱۳۹۵ به ۳ میلیون تن افزایش دهیم که رشد ۱۰۹ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت. به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در سال ۱۳۹۴ با استفاده از شبکه ریلی […]

 

 

محسین پورسید آقایی گفت، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده درصددیم حجم ترانزیت کالا در شبکه ریلی را در سال ۱۳۹۵ به ۳ میلیون تن افزایش دهیم که رشد ۱۰۹ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در سال ۱۳۹۴ با استفاده از شبکه ریلی ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تن بار و ۲۴٫۵ میلیون مسافر در سطح کشور جابه‌جا شد که رشد دو درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۳ میزان ترانزیت کالا در شبکه ریلی ۷۲۰ هزار تن بود، افزود: در سال ۱۳۹۴ این رقم به یک میلیون و ۴۳۵ هزار تن رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان ریلی در کشور اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌‌ها قرار است ۲۳۰ واگن مسافری جدید و دو هزار و ۴۰۰ واگن باری به شبکه حمل و نقل ریلی کشور اضافه شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به وظایف مجموعه تحت مدیریتش اظهار داشت: جابه‌جایی بار و مسافر و ارتقای ایمنی در شبکه حمل ونقل ریلی سه وظیفه عمده راه‌آهن است. ما در سال ۱۳۹۴ موفق شدیم با رشد دو درصدی میزان جابه‌جایی بار را به ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تن افزایش دهیم در حالی که رشد جابه‌جایی بار توسط حمل و نقل جاده‌ای ۷- درصد بوده است.

وی اظهار داشت: در مقایسه با سال ۱۳۹۳ میزان جابه‌جایی مسافر نیز در شبکه ریلی کشور یک درصد کاهش یافت در حالی که در هفت سال گذشته میزان جابه‌جایی مسافر در شبکه جاده‌ای کشور بین ۶ تا ۸ درصد کاهش داشته است. با حفظ وضعیت موجود، شبکه ریلی توانست در سال گذشته ۲۴ و نیم میلیون نفر را در خطوط جابه‌جا کند.

کاهش حوادث ریلی

پورسیدآقایی درباره حوادث شبکه ریلی کشور گفت: سال گذشته به میزان ۳۶ درصد حوادث ریلی را کاهش دادیم، هر چند که موفق شدیم بیش از ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را با قطار جابه‌جا کنیم. هیچ یک از مسافران شبکه ریلی با حادثه‌ای مواجه نشدند و تنها ۳۸ نفر عابر پیاده با عبور غیرمجاز از خطوط ریلی با قطارهای شبکه ریلی برخورد و جان خود را از دست دادند.

کاهش تأخیرها

وی گفت، توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل در سال ۱۳۹۴ در دستور کار جدی ما قرار داشت اما کمبود منابع مالی و کاهش قیمت نفت اختصاص اعتبارهای دولتی را برای انجام پروژه‌های مختلف در راه‌آهن با مشکل مواجه کرد. با این حال موفق شدیم ۷۵۰ کیلومتر خط جدید را زیرسازی کنیم و ۲۵۰ کیلومتر نیز در احداث دو خطه، ۳ خطه و ۴ خطه ریل گذاری کردیم.

وی گفت: از فروردین ماه ۱۳۹۴ سیستم کنترل اتوماتیک قطار‌‌ها را با استفاده از سیستم‌های هوشمند در مسیر تهران – مشهد اجرا کردیم و این امر سبب شد در نوروز امسال قطارهای مسیر تهران – مشهد پشت سر هم حرکت کنند و این مسأله تأخیر قطار‌‌ها را نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش داد.

پورسیدآقایی اظهار داشت: در نوروز ۱۳۹۴ میانگین تأخیر در رسیدن قطار‌‌ها به مقصد ۴۴ دقیقه بود اما امسال آن را به ۲۳ دقیقه کاهش دادیم. میانگین تأخیر حرکت قطار‌‌ها از مبدأ نیز به کم‌تر از ۳۰ ثانیه رسید در حالی که بسیاری از سفرهای ریلی ما حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

برنامه‌های سال ۱۳۹۵

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه راه‌آهن در سال ۱۳۹۵ اظهار داشت: در سال اقدام و عمل درصدد توسعه بخش حمل ونقل ریلی در راستای اقتصاد مقاومتی هستیم که ۷ محور ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به شبکه ریلی اختصاص دارد.

پورسیدآقایی خواستار افزایش سهم انتقال بار از جاده به ریل شد و گفت: این مسأله باعث می‌شود مصرف انرژی نیز در جابه‌جایی بار به یک هفتم میزان فعلی کاهش یابد. ترانزیت کالا در حوزه شبکه ریلی اهمیت زیادی دارد و اصولاً ترانزیت بدون راه‌آهن معنایی ندارد، زیرا تمام منافع آن به اقتصاد ملی برمی‌گردد.

وی گفت: راه‌آهن درصدد است با برنامه‌ریزی یک هزار و ۵۰ کیلومتر زیرسازی خطوط را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند در پایان امسال یک هزار کیلومتر خط آهن ریلی را به بهره‌برداری برساند.

پورسید آقایی افزود: در بهترین دوران رونق حمل و نقل ریلی موفق شدیم سالی ۳۰۰ کیلومتر خط آهن بسازیم اما امسال در صدد هستیم یک هزار کیلومتر خط آهن احداث کنیم و با احتساب ۲۵۰ کیلومتر خط آهن احداثی در سال ۱۳۹۴ در مدت دو سال اخیر یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر خط آهن به شبکه ریلی کشور اضافه کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۸۰ درصد خط آهن مسیر دورود به اندیمشک در محور جنوب بازسازی شده است در حالی که به علت قدیمی بودن این خط آهن بسیاری از قطار‌‌ها در این مسیر با حوادث کوچکی تردد خود را قطع می‌کردند.

وی گفت: خوشبختانه در سال جاری از محل صرفه‌جویی عوارض گازوییل باید ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال(۵۵۰ میلیارد تومان) به راه‌آهن اختصاص یابد که در این صورت می‌توانیم از این محل توسعه شبکه حمل و نقل ریلی را در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

پورسیدآقایی با بیان این که امسال در نظر داریم ۲۳۰ واگن جدید مسافری و ۲۴۰۰ واگن باری را به حمل و نقل ریلی کشور اضافه کنیم، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ تمام واگن‌های بالای ۵۵ سال سن از رده خارج شدند اما امسال درصدد هستیم تمام واگن‌های بالای ۴۵ سال سن را از رده خارج کنیم.