آماده تحویل پرونده نفت و تمامی درآمد‌‌ها به بغداد هستیم

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق آماده تحویل پرونده نفت و تمامی درآمد‌‌ها به بغداد هستیم نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: آماده‌ایم پرونده نفت و درآمدهای حاصل از آن را به بغداد بدهیم مشروط بر این‌که ۱۷ درصد از درآمد نفتی به اقلیم داده شود. به گزارش ایسنا ‌به نقل از سایت شبکه سومریه‌نیوز، نیچروان […]

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق

آماده تحویل پرونده نفت و تمامی درآمد‌‌ها به بغداد هستیم

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: آماده‌ایم پرونده نفت و درآمدهای حاصل از آن را به بغداد بدهیم مشروط بر این‌که ۱۷ درصد از درآمد نفتی به اقلیم داده شود.

به گزارش ایسنا ‌به نقل از سایت شبکه سومریه‌نیوز، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: آماده‌ایم پرونده نفت را به بغداد بدهیم مشروط بر این‌که ۱۷ درصد از درآمد نفتی به اقلیم داده شود.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت آماده تحویل درآمدهای نفتی به دولت فدرال است.

وی دولت عراق را به تصویب قانون بودجه جدید سال ۲۰۱۸ بدون مشارکت اقلیم متهم کرد.

نیچروان بارزانی خاطرنشان کرد، کابینه عراق پیش‌نویس قانون بودجه سراسری را تصویب کرده است که در این بودجه سهم اقلیم کردستان از ۱۷ درصد به ۱۲ درصد کاهش می‌یابد که این امر نقض آشکار قانون اساسی است.

بارزانی گفت: براساس قانون اساسی اقلیم کردستان موجودیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید در این زمینه به قانون اساسی توجه داشت. ما خواهان حقوق اقلیم طبق قانون اساسی هستیم.

وی اعلام آمادگی کرد که دولت فدرال را در جریان وضعیت درآمدهای اقلیم قرار دهد.

نیچروان بارزانی درخواست کرد دولت فدرال گروه‌های کردستانی را به بازی نگیرد.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق تأکید کرد: حیدرالعبادی باید به عنوان نخست‌وزیر دولت فدرال عمل کند نه رییس یک حزب.

وی بار دیگر بغداد را در چارچوب قانون اساسی دعوت به مذاکره کرد و گفت: حل مشکلات با بغداد نیاز به مذاکره سیاسی جدی دارد.

نیچروان بارزانی همچنین گفت: رخدادهای اخیر در کرکوک و مناطق دیگر باعث شد کردستان بیش از نیمی از نفت خود را از دست بدهد.

این مقام کرد با تأکید بر آمادگی اقلیم کردستان برای آغاز گفت‌وگو با بغداد و حل مشکلات رفع نشده میان دو طرف، گفت بغداد تا به این لحظه موافقت خود را اعلام نکرده است.

وی افزود: پیروزی بزرگ در این مرحله حساس این است که از منافع شخصی و حزبی کوتاه بیاییم و با صلح و همبستگی در کنار هم زندگی کنیم؛ همان‌طور که قومیت‌های دیگر در کردستان زندگی می‌کنند. متأسفانه مشکلات متعددی پس از برگزاری همه‌پرسی حاصل شد. حل مشکلات با استفاده از قدرت نظامی صورت نخواهد گرفت؛ همان‌طور که در حال حاضر رخ می‌دهد.

این مقام کرد خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد زیادی از نیروهای بسیج مردمی و دیگر نیرو‌‌ها در مناطق ربیعه، سحیله و مناطق دیگر مستقر هستند و اینجا ما تأکید می‌کنیم که این اقدامات نظامی به هیچ وجه ضروری نبوده و شرایط، چنین اقداماتی را نمی‌طلبیده است، چراکه ما در حال حاضر نیازمند گفت‌وگوی استراتژیک و با طرز تفکری باز با بغداد هستیم تا مشکلات میان دو طرف از طریق توافق حل شود.

وی از وزرای جنبش کردی «تغییر» نیز خواست تا هرچه سریعتر به پست‌هایشان بازگردند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق درباره روابط با ترکیه و ایران گفت: ما ارتباطاتی با ایران و ترکیه داریم و دولت اقلیم برای برقراری روابط خوب با کشورهای همجوار تلاش می‌کند.