جمهوری اسلامی جز خیرخواهی نیت دیگری برای ملت‌های منطقه نداشته است

رییس‌جمهور جمهوری اسلامی جز خیرخواهی نیت دیگری برای ملت‌های منطقه نداشته است رییس‌جمهور حضور میلیونی مردم در اربعین را پیام جدی به توطئه در منطقه دانست و گفت: اختلاف، توطئه قدرت‌هاست؛ حاکمان منطقه در مسیر وحدت حرکت کنند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌حسن‌روحانی در جلسه هیأت دولت، لزوم وحدت و همدلی کشورهای منطقه را مورد تأکید […]

رییس‌جمهور

جمهوری اسلامی جز خیرخواهی نیت دیگری برای ملت‌های منطقه نداشته است

رییس‌جمهور حضور میلیونی مردم در اربعین را پیام جدی به توطئه در منطقه دانست و گفت: اختلاف، توطئه قدرت‌هاست؛ حاکمان منطقه در مسیر وحدت حرکت کنند.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌حسن‌روحانی در جلسه هیأت دولت، لزوم وحدت و همدلی کشورهای منطقه را مورد تأکید قرارداد و گفت: در خصوص توطئه‌گری و دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به منطقه تعجبی وجود ندارد، چرا که اینها همواره و در طول سالیان دراز بدخواه ملت‌های منطقه بوده و پیوسته برای حضور و سلطه خود در منطقه بهانه‌تراشی می‌کردند تا بدین‌وسیله نفت و ثروت منطقه را غارت کرده و در مقابل تسلیحات خود را به فروش برسانند و دولت اخیر آمریکا مهارت خاصی در این زمینه و جیب‌بری نسبت به کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان سعودی دارد.

رییس‌جمهور خاطرنشان‌کرد: سلطه‌گران، نفت و ثروت منطقه را چپاول می‌کنند و در مقابل تسلیحات مختلف خود را به فروش می‌رسانند تا آتش شعله را همچنان روشن نگه دارند.

روحانی با ابراز شگفتی از اقدامات برخی کشورهای منطقه، اظهارداشت: امروز سؤال اینجاست که دشمنی‌هایی که عربستان سعودی نسبت به مردم منطقه آغاز کرده چه فایده و خاصیتی می‌تواند برایش داشته باشد و چگونه افکار سران این کشور راضی به این دشمنی‌‌ها شده است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که جمهوری‌اسلامی ایران به جز خیرخواهی نیت دیگری برای ملت‌های منطقه نداشته و هیچگاه نخواهد داشت، گفت: در طول تاریخ روابط دوستانه و برادرانه‌ای بین ملت ایران و ملت عربستان وجود داشته است.

روحانی اضافه‌کرد: حالا بر فرض که عربستان با ملت ایران دشمنی می‌کند، چرا با ملت یمن خصومت می‌ورزد و ملتی را که در همسایگی‌اش قرار دارد، مرتباً بمباران می‌کند.

رییس‌جمهور خاطرنشان‌کرد: ملت یمن در مقابل این حجم از بمباران کشورش چه عکس‌العملی می‌تواند نشان دهد؟ می‌گویند از سلاح خود استفاده نکنند؟ خوب شما‌ها بمباران را متوقف کنید، سپس ببینید آیا ملت یمن به آن پاسخ مثبتی نمی‌دهد؟ شما اجازه ارسال دارو، غذا و کمک‌های سازمان ملل را هم به ملت یمن نمی‌دهید؛ آیا این کار شما درست، معقول و اسلامی است؟

رییس‌جمهور خطاب به سران عربستان سعودی گفت: با مردم سوریه و عراق چرا دشمنی می‌کنید و چرا داعش را تقویت کرده و به جان مردم منطقه انداخته‌اید؟ چرا در امور و حکومت لبنان دخالت می‌کنید؟ در تاریخ موردی را سراغ نداریم که کشوری برای دخالت در امور کشور دیگر، مسؤول آن کشور را آنچنان که به نظر می‌رسد، در کشورش مجبور به استعفا کند. این در تاریخ منطقه بی‌سابقه است. با این راهی که در پیش گرفته‌اید به کجا می‌خواهید برسید؟

روحانی تصریح‌کرد: اگر در عربستان با مشکلات داخلی مواجه هستید، به دنبال برطرف کردن آن مشکل باشید، چرا به‌خاطر مشکل داخلی خود، قصد دارید دیگران را با مشکل مواجه کنید و علیه همه ملت‌های منطقه حرف بزنید؟

رییس‌جمهور تأکیدکرد: شما قدرت و جایگاه جمهوری‌اسلامی‌ایران را به خوبی می‌شناسید و بزرگ‌تر از شما‌ها نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند. آمریکا و اذنابش تمام امکانات و قدرت خود را بسیج کردند، اما نتوانستند کاری بکنند.

 

روحانی با تأکید بر این‌که خواست ایران در منطقه صلح، امنیت، ثبات و توسعه است، اظهارداشت: ما برای یمن، عراق، سوریه و حتی عربستان نیز خواهان توسعه و پیشرفت هستیم و همه بدانند، راهی جز برادری، دوستی و کمک به همدیگر وجود ندارد و اشتباه می‌کنید، اگر فکر کنید ایران دوست شما نیست و آمریکا و رژیم صهیونیستی دوست شما هستند. چنین تفکری خطای راهبردی و محاسباتی است.