رسانه‌های دیجیتال آغازی برای خلق انسان و جهان تازه است

وزیر ارشاد رسانه‌های دیجیتال آغازی برای خلق انسان و جهان تازه است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: رسانه‌های دیجیتال و اتفاقات فضای سایبری، آغازگر خلق انسان و جهان تازه است. به گزارش ایلنا، مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال با حضور سیدعباس‌صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، […]

وزیر ارشاد

رسانه‌های دیجیتال آغازی برای خلق انسان و جهان تازه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: رسانه‌های دیجیتال و اتفاقات فضای سایبری، آغازگر خلق انسان و جهان تازه است.

به گزارش ایلنا، مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال با حضور سیدعباس‌صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمرتضی‌موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی‌فقهی‌زاده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و محمدصادق‌افراسیابی رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در مصلای تهران برگزار شد.

عباس‌صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌های دیجیتال را به عنوان یک اتفاق در زندگی جدید می‌توان با چند نگاه دید که مواجهه با آن باعث تفاوت می‌شود. رسانه‌های دیجیتال را در سطح فناوری تازه اما مؤثر می‌توانیم ببینیم، رسانه‌های دیجیتال را در سطح یک انقلاب اجتماعی و شبیه به انقلاب صنعتی و اتفاقات دیگری که در زندگی انسان گذشته رخ داده، می‌توانیم تحلیل کنیم. اما به نظر می‌رسد که رسانه‌های دیجیتال از این دو سطح فراترند و در قالب فناوری‌های تازه و در سطح انقلاب اجتماعی نمی‌توان آنها را مشاهده کرد و شناخت.

صالحی اظهارکرد: رسانه‌های دیجیتال و اتفاقاتی که در فضای سایبری افتاده است آغازی برای خلق انسان تازه و جهان تازه است. ما شاهد یک جهان و انسان جدید هستیم و این نگاه و تصویر می‌تواند بسیاری از مواجهه‌های ما را تغییر دهد. ما با یک فناوری و انقلاب اجتماعی روبه‌رو نیستیم بلکه انسانی تازه و جهانی تازه در حال متولد شدن است.

او به بخشی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اشاره کرد که فرموده‌اند، فضای اجتماعی یک دنیای رو به رشد غیرقابل توقف است و آخر ندارد و هر چه انسان در این فضا پیش می‌رود، بازهم ادامه دارد و افزود: با توجه به تعبیر مقام معظم رهبری، ما شاهد اول بلا آخر هستیم و انسان و جهان تازه‌ای آغاز شده است.

صالحی درباره مهاجرت فرهنگی در تمام دنیا اظهارکرد: ما اکنون در جهان و ایران شاهد مهاجرت فرهنگی هستیم. این مهاجرت در سطح خرده‌فرهنگ‌ها نیست. حتی در سطح کلان‌فرهنگ‌ها هم نیست بلکه در سطح ابرفرهنگ و زیست‌بوم فرهنگی است. زیست‌بوم انسانی و جهان بشری در حال تغییر است. اگر چنین سهمی از رسانه دیجیتال و تکنولوژی فضای سایبری حاصل شده که در آینده نیز تکنولوژی دیگری ایجاد می‌شود، باید بدانیم که این زیست‌بوم فرهنگی در حال تغییر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه‌کرد: کسانی که با امروز و آینده انسان سروکار دارند با این تغییر نمی‌توانند ارتباط برقرار نکنند. همه آنچه به عنوان فضای سایبری وجود دارد علامتی برای تغییر انسان و جهان است. تک‌تک بخش‌های این نمایشگاه نشان می‌دهد که زیست‌بوم انسان در حال تغییر است.

او با اشاره به نشر دیجیتال گفت: نشر دیجیتال به این معنی است که اگر انسان در گذشته با کاغذ و کتاب سروکار داشت در فضای نشر دیجیتال فرازمانی و فرامکانی است و همه چیز در فرا راه فرهنگ مکتوب است و فرهنگ مکتوب نیز از تعلق زمان و مکان خارج است و در زیست‌بوم لامکان و لازمان قرار دارد.

صالحی درباره بازی‌های دیجیتال نیز اظهارکرد: اگر درباره بازی و هنر دیجیتال حرف می‌زنیم باید بدانیم که در این بازی‌‌ها بازیگر، بازیکن و بازیبان در حال کشف مداوم و خلق جهان است. بازی، بازی نیست بلکه کشف و خلق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیان‌کرد: وقتی از رسانه و شبکه اجتماعی سخن می‌گوییم به این معناست که ما در حال ایجاد هویت‌های جمعی و اجتماعی تازه و همچنین خلق فردیت تازه هستیم؛ بنابراین فردیت و جمعیت جدیدی تولید خواهد شد. در واقع به سمت انسان تازه و اجتماع تازه می‌رویم.

او درباره فضای استارت‌آپ و تلفن‌های همراه اظهارکرد: اگر به فضای استارت‌آپ و تلفن همراه نگاه کنیم می‌بینیم که در آنجا هم سبک زندگی روزمره جدید اما متفاوتی را تجربه می‌کنیم. در حوزه دانش دیجیتال، فضای سایبری جهان سوم خلق کرده است. اگر ما تا دیروز دو جهان آفاقی و انفسی داشتیم امروز جهان سایبری نیز پدید آمده است که به آموختن و تولید دانش متناسب با این جهان نیاز دارد.

صالحی ادامه‌داد: تک‌تک چهره‌ها و آسمان‌های فضای سایبری به ما یادآوری می‌کند که با فناوری جدید و انقلاب اجتماعی سروکار نداریم بلکه با دنیا و انسان تازه‌ای روبه‌رو هستیم و اگر چنین است کسانی که دل‌مشغولی انسان و فرهنگ را دارند نمی‌توانند از این رخداد فاصله داشته باشند و باید مواجهه‌های خود را با آن برقرار کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال گفت: فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال اکنون طلایه‌دار فرهنگ کشور هستند. اگر تا چند سال گذشته نویسندگان و روزنامه‌نگاران مکتوب خط نگه‌دار بودند اما امروز فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال پیش‌قراولان فرهنگ و انسانیت جدید هستند. امیدوارم که برای فعالان و مسؤولان عرصه فرهنگ فرصتی فراهم شود که فرصت‌های این حیطه را دریابند.