سیاست انکار آسیب‌‌ها را کنار بگذاریم

معاون رییس‌جمهور سیاست انکار آسیب‌‌ها را کنار بگذاریم معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر لزوم ارایه آموزش‌های صحیح و بازدارنده در زمینه آسیب‌های اجتماعی، گفت: طی ۴۰ سال گذشته سیاست عدم آموزش و یا عدم طرح این آسیب‌‌ها منجر به بروز اتفاقات پنهانی در جامعه شده است که روز به روز […]

معاون رییس‌جمهور

سیاست انکار آسیب‌‌ها را کنار بگذاریم

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر لزوم ارایه آموزش‌های صحیح و بازدارنده در زمینه آسیب‌های اجتماعی، گفت: طی ۴۰ سال گذشته سیاست عدم آموزش و یا عدم طرح این آسیب‌‌ها منجر به بروز اتفاقات پنهانی در جامعه شده است که روز به روز مانند یک مسأله زیرپوستی رشد می‌کند.

به گزارش ایسنا، معصومه‌ابتکار در نشستی با وزیر بهداشت درباره مسایل مربوط به سلامت زنان با بیان این‌که بحث‌های مربوط به زنان ابعاد مختلفی دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین مباحث، حضور زنان در بخش‌های مدیریتی وزارت بهداشت است که امیدواریم هم در سطح آموزش و در دانشگاه‌های علوم پزشکی به این موضوع توجه شود. بحث حضور ۳۰ درصد زنان در بخش‌های مدیریتی این وزارتخانه کف انتظارات جامعه زنان است و فکر می‌کنم وزارت بهداشت به راحتی می‌تواند هدفگذاری ۳۰ درصد را در همه سطوح مدیران عالی، میانی و اجرایی انجام دهد.

وی با بیان این‌که در عین حال بحث غربالگری درمان موقت و رسیدگی به کودکان کار از زاویه بهداشتی و درمانی یکی از مباحث مهم است، گفت: ما در این زمینه آمادگی کمک داریم و آماده‌ایم تا برای رسیدگی بهداشتی به این کودکان و پیشگیری از آسیب‌هایی که در معرض آن قرار دارند کمک کنیم. زمانی که در شورای شهر بودم پیمایشی درباره کودکان کار انجام دادیم که نشان داد میزان هپاتیت C و اعتیاد در این کودکان بالا است. همچنین آنها در معرض تعرض‌های جنسی گسترده هستند و دخترانی را می‌بینیم که در سنین پایین باردار می‌شدند، بنابراین می‌توان از منظر بهداشتی به این موضوع توجه کرد و با کمک سازمان بهزیستی و وزارت کار برنامه مشترکی را برای ۴ سال آینده در این حوزه پایه‌ریزی کنیم تا گام مؤثری در این حوزه برداشته شود.

 

ابتکار در ادامه صحبت‌هایش گفت: در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سیاست عدم آموزش و یا عدم طرح موضوعات و آسیب‌‌ها در طی ۴۰ سال گذشته منجر به بروز اتفاقات و آسیب‌های پنهانی شده است، بنابراین در حال حاضر باید این آموزش‌ها را در دوره نوجوانی ارایه کنیم. در گذشته آقای دکتر مرندی اعلام می‌کردند که برخی می‌گویند برای حفظ حیا و عفت نباید این موضوعات را طرح کرد اما این در حالیست که اتفاقاً برای حفظ حیا و عفت باید این آموزش‌ها را به نوجوانان و جوانان ارایه داد، زیرا این موضوع مانند یک مسأله زیرپوستی روز به‌روز بیش‌تر رشد می‌کند. آسیب‌هایی که دائماً در جامعه شاهدش هستیم ناشی از همین سیاست بوده و اختلالات روانی، طلاق و … ناشی از آسیب‌هایی است که نوجوانان ما بدون اطلاع انجام می‌دهند و باید برای آن فکری کرد. به نظر من بهترین زاویه کار هم نگاه بهداشتی است، بنابراین باید سیاست انکار آسیب‌‌ها را کنار بگذاریم.