هت‌تریک فدراسیون هندبال در انتخاب «بورت ماچک»

هت‌تریک فدراسیون هندبال در انتخاب «بورت ماچک» فدراسیون هندبال درحالی سرمربی قبلی تیم ملی را برای سومین بار به همکاری دعوت کرد که انتظار دارد موفقیتی که چند سال قبل با وی رقم خورده بود دوباره تکرار شود. به گزارش مهر، بعد از کش و قوس‌های زیاد بالاخره تکلیف سرمربی تیم هندبال مردان ایران مشخص […]

هت‌تریک فدراسیون هندبال در انتخاب «بورت ماچک»

فدراسیون هندبال درحالی سرمربی قبلی تیم ملی را برای سومین بار به همکاری دعوت کرد که انتظار دارد موفقیتی که چند سال قبل با وی رقم خورده بود دوباره تکرار شود.

به گزارش مهر، بعد از کش و قوس‌های زیاد بالاخره تکلیف سرمربی تیم هندبال مردان ایران مشخص شد. نام بورت‌ماچک مربی ۵۱ ساله اهل اسلوونی در حالی از سوی فدراسیون به عنوان سرمربی اعلام شد که وی پیش از این نیز دو بار مسؤولیت تیم ملی ایران را برعهده داشته و اهالی هندبال قرار گرفتن روی سکوی نایب قهرمانی بازیهای آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ را با هدایت این مربی از یاد نمی‌برند.

قرارداد میان فدراسیون هندبال با بورت ماچک منعقد شد و طرفین به توافق رسیدند این سرمربی اسلوونیایی در مسابقات قهرمانی آسیای ۲۰۱۸ کره‌جنوبی و انتخابی قهرمانی جهان آلمان ۲۰۱۹ سکان هدایت تیم ملی‌ را برعهده بگیرد. قرار است به‌زودی اسامی بازیکنان و اردوی‌های تیم ملی از سوی سرمربی اعلام شود.

او اولین بار قبل از بازی‌های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ هدایت تیم ملی هندبال ایران را به‌عهده داشت که تیم ملی در آن رقابت‌ها نایب قهرمان شد. رافائل بعد از ماچک کم‌تر از ۸ ماه هدایت تیم را به‌عهده داشت. فدراسیون هندبال ایران مجدداً و برای بازی‌های آسیایی اینچئون و قهرمانی جهان ۲۰۱۵ با ماچک به توافق رسید و تیم ملی هندبال در اینچئون چهارم و در رقابت‌های قهرمانی جهان قطر بیست و یکم شد.

عرفان اسماعیلاگیچ آخرین سرمربی خارجی تیم ملی هندبال ایران بود که در اردیبهشت ۹۵ به دلیل ناکامی تیم ‌ملی در کسب سهمیه جهانی و راهیابی به المپیک و در حالی‌که ملی‌پوشان ایران عملاً در سال ۲۰۱۶ برنامه‌ای پیش‌رو نداشتند، به صورت توافقی با فدراسیون هندبال ایران قطع همکاری کرد.

این مربی اهل اسلوونی جزء جدایی‌ناپذیر جهان هندبال عرب‌ها در سال‌های اخیر بوده است به‌طوریکه در دهه‌های گذشته بیش از ۲۴ بار با تیم‌های عربی و منطقه خاورمیانه در مسابقات آسیایی و جهانی و باشگاهی حاضر بوده است.

ماچک طی فعالیت حرفه‌ای بازیکنی خود در کشورهای یوگسلاوی، اسلوونی، اسلواکی و پرتغال حاضر بوده است. وی پس از پایان دوره بازی خود به‌طور حرفه‌ای مربیگری را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرد و در دو لیگ برتر کشورهای اتریش و اسلوونی مربیان اصلی تیم‌ها را همراهی کرد تا این‌که رسماً در سال ۲۰۰۴ به عنوان مربی مسؤولیت تیم کاظمیه کویت را عهده‌دار شد و همراه این تیم کاپ قهرمانی این کشور را تصاحب و موفقیت بزرگی به‌دست آورد.

با ورود به این تیم زندگی او نیز تغییر کرد و سال‌هاست او در جهان هندبال عرب‌ها به عنوان یک مربی شاخص معرفی شده و حتی دو بار نیز تیم ایران را در بازیهای آسیایی همراهی کرده است. پس از آن یک فصل در مسابقات قهرمانی باشگاهی ایتالیا حاضر شد و در نهایت تصمیم گرفت تا کاملاً در جهان هندبال عرب بماند.

یک فصل مربیگری تیم ملی کویت و بعد تیم ملی بحرین، ایران و در نهایت قطر را برعهده گرفت. همراه تیم بحرین در مسابقات قهرمانی آسیا و جام عربی حاضر شد. ماچک در هندبال بحرین نام بزرگی دارد. او در کنار تیم ملی هدایت تیم باشگاهی الاهلی این کشور را هم به دست گرفت و در مسابقات قهرمانی، جام و جام حذفی تیم خود را به روی سکو برد و دوباره به تیم ملی این کشور بازگشت.

بعد از آن برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ با ایران برای هدایت تیم در بازیهای آسیایی به توافق رسید و همراه تیم ایران نایب قهرمان بازیهای آسیایی چین شد. این مدال نقره موفقیت بزرگی در هندبال ایران بود که تا به آن روز به دست نیامده و تاکنون نیز تکرار نشده است.

بعد از آن ماچک هدایت تیم ملی قطر را برعهده گرفت. دوباره این مربی ارزان قیمت اسلوونیایی برای دومین مرتبه در بازیهای آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ بر روی نیمکت هندبال ایران نشست. تیم ایران همراه وی عنوان چهارم بازیهای آسیایی را تصاحب کرد و در مسابقات قهرمانی جهان قطر نیز حاضر شد. با جدایی دوباره‌‌اش مجدداً با تیم‌های عربی قطر و بحرین فعالیت کرد تا این‌که حالا بعد از گذشت دو سال و با رایزنی رحیمی رییس فدراسیون هندبال بار دیگر پای این مربی به ایران باز شده است.

این بار قرار است وی سرمربیگری تیم را در مسابقات قهرمانی آسیای کره و انتخابی جهانی برعهده بگیرد. سرمربیگری تیمی که شرایط متفاوتی نسبت به قبل دارد چرا که فرصت برای تمرین کم و بیش‌تر ملی‌پوشان هم‌اکنون از بازیکنان سرشناس تیم‌های اروپایی بوده و لژیونر هستند.

هرچند سطح فنی بازیکنان بالا رفته اما تمرین و هماهنگی آنها و شناخت سرمربی برای هدایت‌شان نیاز به فرصت دارد. فرصتی که به نظر می‌رسد کم‌تر از دو ماه در اختیار این مربی اسلوونیایی قرارداده شده و مطمئناً با توجه به رزومه خوب و شناختش از تیم و بازیکنان ایران توقع نیز از وی برای ایستادن بر روی سکو یا کسب نتیجه ایده‌آل بسیار است. شاید به دلیل همین فرصت کم هم فدراسیون با هماهنگی همین مربی اردو و مسابقات تدارکاتی را در کشور اسلوونی و بعد از آن قطر پیش‌بینی کرده است.

به هر حال قرار است این مربی ۵۱ ساله بار دیگر با شرایطی متفاوت و قیمتی نسبتاً ارزان به ایران بیاید. در فرصتی کم تیم را بازسازی کرده و راهی مسابقات قهرمانی آسیایی کند که این بار میزبانش کره‌جنوبی تیم نامدار قاره کهن است. هنوز طعم مدال نقره بازیهای آسیایی زیر دندان هندبالیست‌هاست و امیدوارند که با بازگشت این مربی بتوانند بار دیگر به کسب مدال در آسیا و حضور در مسابقات جهانی و در نهایت سکوی بازیهای آسیایی جاکارتا بیندیشند.

مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی جهانی بهمن‌ماه در کره‌جنوبی برگزار می‌شود.