افزایش تعداد بستری در روزهایی که آلودگی هوا بالاست

  طبق یک مطالعه جدید پیش‌بینی می‌شود که تغییرات اقلیمی می‌توانند موجب بروز روزهای بیش‌تری با آلودگی سنگین هوا در دهه‌های آینده شوند. به گزارش مهر، محققان دانشگاه ‌هاروارد آمریکا عنوان می‌کنند در صورتی که افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان بدون کنترل و نظارت ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۵۰، روزهای بیش‌تری از سال شاهد […]

 

طبق یک مطالعه جدید پیش‌بینی می‌شود که تغییرات اقلیمی می‌توانند موجب بروز روزهای بیش‌تری با آلودگی سنگین هوا در دهه‌های آینده شوند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه ‌هاروارد آمریکا عنوان می‌کنند در صورتی که افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان بدون کنترل و نظارت ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۵۰، روزهای بیش‌تری از سال شاهد هوای ناسالم در بین ماه‌های خرداد تا شهریور خواهیم بود.

لورتا میکلی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم که تغییرات اقلیمی می‌توانند مانع بزرگی بر سر راه طرح‌های ما در زمینه کاهش آلودگی هوا باشند. طبق مطالعات ما، تعداد روزهای بد و آلوده در طول فصل تابستان تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند دو برابر شود و تا بیش از یک هفته افزایش یابد.»

به گفته میکلی، آلودگی ازن که به روزهای پردود و آلوده معروف است، غالب اوقات در روزهای گرم و داغ سال روی می‌دهد.

در این روزها، گرما موجب تشدید تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از ترافیک، صنعت و سایر منابع انسانی می‌شود، در نتیجه واکنش‌های شیمیایی تولیدکننده ازن تسریع می‌شود. در صورتی که وزش باد هم متوقف شود این وضعیت وخیم تر می‌شود، چراکه مانع از جریان سریع ازن می‌شود.

به گفته میکلی، هوا در این حالت به اصطلاح پخته می‌شود و ازن تشکیل می‌شود.

 

دود و غبار عمدتاً به سیستم تنفسی آسیب می‌رسانند و موجب بروز التهاب مجاری هوا و بروز حملات آسم می‌شوند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند روزهایی که میزان ازن بالاست، با افزایش پذیرش بیماران ریوی در بیمارستان و افزایش نرخ مرگ و میر همراه است.