هیأت وزیران در جلسه ۱۸/۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، نفت، نیرو و ارتباطات و فنآوری اطلاعات و به استناد ماده (۲۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب۱۳۹۰) آییننامه اجرایی ماده یادشده را تصویب کرد. این آییننامه روشهای جبران خسارت واحدهای تولیدی در شرایط قطع خدمات فاوا […]
هیأت وزیران در جلسه ۱۸/۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، نفت، نیرو و ارتباطات و فنآوری اطلاعات و به استناد ماده (۲۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب۱۳۹۰) آییننامه اجرایی ماده یادشده را تصویب کرد. این آییننامه روشهای جبران خسارت واحدهای تولیدی در شرایط قطع خدمات فاوا را مشخص میکند.
به گزارش مناقصهمزایده؛ آییننامه اجرایی ماده (۲۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب هیأت دولت که با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور منتشر شده به این شرح است:
«ماده۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بهکار میروند:
الف – واحدهای تولیدی: کلیه واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی دارای مجوز از وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و سایر مراجع ذیربط قانونی
ب – شرکتهای ارایه دهنده خدمات: کلیه شرکتهای عرضه کننده برق، گاز، خدمات ارتباطی و فنآوری اطلاعات
پ – شرایط خارج از کنترل مدیریتی (فورس ماژور): عواملی از قبیل زلزله، سیل، طوفان، صاعقه و سایر شرایط آب و هوایی آسیبرسان، جنگ داخلی، حمله دشمن خارجی، اعتصاب، شورش و حریق.
ت – بدهی معوق: بدهی که از تاریخ سررسید آن، ۳ ماه گذشته باشد.
ماده۲- کلیه شرکتهای ارایهدهنده خدمات موظفند متن قراردادهای تأمین خدمات به واحدهای تولیدی را به گونهای تنظیم نمایند تا تأمین خدمات وفق مفاد قرارداد در تمام دوره قرارداد تداوم یابد.
تبصره۱- وجه التزام، جایگزینی خدمات و چگونگی جبران خسارت وارده به واحدهای تولیدی، در صورت قطع خدمات، باید در متن قرارداد پیشبینی شود.
تبصره۲- پوشش خسارت مربوط به هزینههای عملیات جاری واحدهای تولیدی در مدت قطع خدمات، باید در قرارداد پیشبینی و برآورد و نحوه جبران خسارت مازاد بر هزینههای جاری در صورت ارایه خدمات مطمئنتر نیز در قرارداد لحاظ گردد.
تبصره۳- درصورتی که برای تأمین خدمات در دوره قرارداد، نیاز به تعدیل قیمت خدمات باشد، قیمتهای جدید حسب مورد با پیشنهاد دستگاههای اجرایی طرف عرضه و تصویب هیأت وزیران قابل اعمال در قراردادها خواهد بود.
تبصره۴- در صورت درخواست واحدهای تولیدی، شرکتهای ارایه دهنده خدمات موظفند قراردادهای جاری تأمین خدمات را در چارچوب مفاد این آییننامه اصلاح نمایند.
ماده۳- قطع خدمات واحدهای تولیدی در شرایط غیراضطراری و پیشبینی شده در قرارداد مجاز نمیباشد.
تبصره۱- برای برق در خطوط (۲۰) و (۳۳) کیلوولت و برای گاز در خطوط با فشار (PSI)۶۰ و پایینتر، اولویتبندی قطع ملاک عمل نمیباشد.
تبصره۲- در شرایط غیراضطراری و پیشبینی شده در قرارداد، شرکتهای ارایه دهنده خدمات، قطع خدمات واحدهای تولیدی را به اطلاع استانداری و دستگاههای استانی وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی میرسانند. استانداریها نیز شورای تأمین استان را برای رعایت تبصره (۱) ماده (۲۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تشکیل داده و تصمیمات شورای تأمین را ابلاغ مینمایند.
ماده۴- چنانچه در شرایط عادی خدمات واحدهای تولیدی قطع شود، شرکتهای ارایهدهنده خدمات موظفند براساس قراردادهای منعقده نسبت به جبران خسارت برابر ماده (۲) این آییننامه اقدام نمایند.
تبصره۱- برای مواردی که قطع و یا کاهش ارایه خدمات قابل برنامهریزی میباشد، شرکت ارایه دهنده خدمات موظف است حداقل ۲۴ ساعت قبل از اعمال محدودیت یا قطع خدمات، مراتب را به مشترکین تولیدی اعلام نماید.
تبصره۲- پرداخت خسارت به شرکتها منوط به عدم وجود بدهی معوق به شرکت ارایه کننده خدمات است.
ماده۵ – سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور همه ساله اعتبار لازم برای جبران خسارت شرکتهای ارایه دهنده خدمات، ناشی از تصمیم دولت برای قطع جبران خدمات به واحدهای تولیدی را در لوایح بودجه سالانه پیشبینی خواهد نمود.
ماده۶ – شرکتهای ارایه دهنده خدمات میتوانند برای ایفای تمام یا بخشی از تعهدات خود ناشی از اجرای این آییننامه، نسبت به بیمه تأمین خدمات موضوع این آییننامه اقدام نمایند.
ماده۷- واحدهای تولیدی که به لحاظ آسیب پذیری تجهیزات و یا مسایل ایمنی ناشی از قطع خدمات متحمل خسارت زیاد میشوند، موظفند مراتب را با ذکر موارد آسیب و حداقل خدماتی که باید دریافت نمایند، به شرکتهای ارایهدهنده خدمات قبلاً اعلام نموده و یا در مفاد قرارداد فیمابین ذکر نمایند.
ماده۸ – واحدهای تولیدی که مشمول دریافت خسارت میشوند، در صورتی که بدهی به شرکت ارایهدهنده خدمات داشته باشند، به میزان بدهی از خسارت آن واحد کسر میگردد.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.