تحول معادن با حضور استارت‌آپ‌ها

رییس خانه معدن ایران مطرح کرد تحول معادن با حضور استارت‌آپ‌ها ایران یکی از کشورهای بزرگ معدنی در سطح جهان محسوب می‌شود و ذخایر غنی معدنی (سنگ‌آهن، مس، روی و…)، کشورمان را به یکی از ۱۵ کشور نخست معدنی جهان تبدیل کرده است؛ موضوعی که می‌تواند یکی از پتاسیل‌های اصلی اقتصادی کشور و چرخ توسعه […]

رییس خانه معدن ایران مطرح کرد

تحول معادن با حضور استارت‌آپ‌ها

ایران یکی از کشورهای بزرگ معدنی در سطح جهان محسوب می‌شود و ذخایر غنی معدنی (سنگ‌آهن، مس، روی و…)، کشورمان را به یکی از ۱۵ کشور نخست معدنی جهان تبدیل کرده است؛ موضوعی که می‌تواند یکی از پتاسیل‌های اصلی اقتصادی کشور و چرخ توسعه و اشتغال‌زایی در کشور باشد، یک ویژگی که حتی از آن به عنوان جایگزینی برای نفت یاد می‌شود ولی تاکنون آنچنان که باید از آن بهره برده نشده است ولی حالا با توجه به رشد شرکت‌های استارت‌آپی در کشور و حضور پرشور جوانان در این عرصه می‌تواند به فرصتی مناسب تبدیل شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه معدن ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند فرصتی برای حضور شرکت‌های استارت‌آپی محسوب شود تا فعالیت خود را در آن شروع کنند، موضوعی که تاکنون اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است و شرکت‌های چندانی در آن فعال نشده‌اند ولی حضوشان می‌تواند تحولی مهم در این بخش ایجاد کند. نکته‌ای که محمدرضا‌بهرامن، رییس خانه معدن هم بر آن تأکید دارد. او هفته گذشته و در پنل تخصصی که با موضوع استارت‌آپ در معدن و صنایع‌معدنی ایران برگزار شد، گفت: « استارت‌آپ بخش معدن را متحول می‌کند. انجمن استارت‌آپ در خانه معدن تشکیل می‌شود.» او گفت: «مدیران قدیمی صنعتی امروزه نیاز به یادگیری مهارت کوچینگ و ورود به حوزه استارت‌آپ دارند و وقت آن رسیده به مدیران نسل جدید جوان اعتماد کنند. طبعاً با استفاده از این دانش‌ها فضای فعالیت شرکت‌های معدنی تغییر می‌کند و چشم‌انداز روشنی در انتظار بخش معدن کشور خواهد بود.»

به اعتقاد کارشناسان با تولد استارت‌آپ‌های معدنی، هم اشتغال‌زایی در کل کشور افزایش می‌یابد، هم برای بخش معدن اشتغال‌زایی بالایی شکل خواهد گرفت و از طرفی می‌توان شاهد رونق این حوزه و حضور ایده‌های جدید بود. میرحیدری، کارشناس بخش معدن در همایش گرامیداشت هفته معدن که هفته گذشته برگزار شد، پیشنهاد داد: با توجه به نیاز امروز بشر به اطلاعات جدید و تحلیل کارشناسی آنها و کاربرد این داده‌ها در صنایع معدنی، استارت‌آپ‌ها می‌توانند با تهیه اطلاعات و داده‌های معدنی به کمک پروژه‌های معدنی بیایند تا دانشگاهیان و مهندسان معدن از این اطلاعات استفاده کنند.»

رشد حوزه معدن و صنایع جانبی آن (بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی) و داشتن چرخه تولید در این زمینه می‌تواند حتی مانند آب روی آتش عمل کند و در بسیاری از مناطق محروم (بخش زیادی از معادن کشور در استان‌ها و مناطق محروم کشور همچون خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و… جای گرفته‌اند) نرخ بیکاری را به‌صورت محسوسی کاهش دهد. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۶۸ نوع ماده‌معدنی از جمله سنگ‌‌آهن، کروم، منگنز، مس، طلا، سرب و روی و… در کشور وجود دارد. همچنین میزان ذخایر کشور در حدود ۴۳ میلیارد تن تخمین زده می‌شود و در بین کشورهای جهان، در رتبه پانزدهم دارای منابع معدنی غنی قرارگرفته است که ارزش آن در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. همچنین ایران با تولید ۳۴ میلیون تن سنگ‌آهن، ۱۶٫۷ میلیون تن فولاد خام، ۱۹۱ هزار تن کاتد مس، ۵۸٫۷ میلیون تن سیمان و ۲۹۸ هزار تن شمش آلومینیم در سال ۹۴، در جایگاه ویژه‌ای در منطقه قرارگرفته است.

 

در نشستی که هفته گذشته کمیته دانشجویی خانه معدن ایران برگزار کرد؛ مدرسان دانشگاه و فعالان استارت‌آپ‌های موفق تجربیاتشان را با فعالان حوزه معدن در میان گذاشتند. رضاشیرازی، مجری پروژه‌های تجارت الکترونیک گفت: شرکت‌های معدنی برای ورود به تجارت الکترونیک باید ذهنیت سنتی خود را تغییر و با بازاریابی محتوایی برای مخاطبان اعتمادسازی کنند. کیوان‌جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن نیز گفت: شرکت‌های معدنی با ورود به حوزه استارت‌آپ خود را با استانداردهای به‌ روز دنیا همگام کنند و تجارت را با بهترین فاکتور‌ها از نظر زمان و هزینه انجام دهند.