دست خصوصیهای واقعی از تولید سوخت پالایشگاهها کوتاه است رییس کانون کارفرمایان جایگاهداران سوخت کشور گفت: زمانی میتوانیم بگوییم طرح برندینگ بهطور کامل اجرایی شده که زنجیره سوخت از بخش تأمین تا توزیع و عرضه در دست بخش خصوصی باشد. به گزارش مهر، ناصررییسیفر با بیان اینکه زمانی میتوانیم بگوییم طرح برندینگ بهطور کامل اجرایی […]
دست خصوصیهای واقعی از تولید سوخت پالایشگاهها کوتاه است
رییس کانون کارفرمایان جایگاهداران سوخت کشور گفت: زمانی میتوانیم بگوییم طرح برندینگ بهطور کامل اجرایی شده که زنجیره سوخت از بخش تأمین تا توزیع و عرضه در دست بخش خصوصی باشد.
به گزارش مهر، ناصررییسیفر با بیان اینکه زمانی میتوانیم بگوییم طرح برندینگ بهطور کامل اجرایی شده که زنجیره سوخت از بخش تأمین (واردات و تولید محصول با کیفیت) تا بخش توزیع و عرضه در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، گفت: ۳ سال است که با وجود افزایش قیمت تمامی اقلام مصرفی سبد خانوار، نرخ بنزین ثابت مانده و دولت به بهانههای متفاوت برای جلوگیری از ایجاد جو روانی منفی در جامعه از افزایش نرخ این حامل انرژی جلوگیری میکند.
وی اجرای این طرح را به نوعی حرکت معکوس و از پایین به بالا در راستای اجرای خصوصیسازی دانست و ادامهداد: اجرای این طرح موجب میشود تا از سیستم کارمزدی به سمت دریافت حقالزحمه از مشتریان حرکت کنیم. این در حالی است که همچنان بخش تولید سوخت (پالایشگاهها) در دست بخش خصوصی واقعی نیست. از طرفی از آنجایی که هزینه تمام شده واردات بنزین بیش از نرخ فروش آن است، هیچ بخش خصوصی مایل به پذیرش چنین شرایطی نیست.
رییس فر همچنین به مشکلات متعدد بین جایگاهداران با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به عنوان نماینده دولت اشاره کرد و افزود: قراردادی که با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با جایگاهداران به منظور تأمین سوخت آن جایگاه منعقد میشد به نوعی یک طرفه بود. به این معنا که اگر جایگاهدار به هر دلیلی قصد تغییر کاربری جایگاه خود را داشت چنین امری مقدور نبود. از طرفی کارمزدها با تأخیر یک ماهه و گاهی بیشتر به جایگاهداران پرداخت میشد. این در حالی است با عضویت در یکی از این ۷۰ شرکت دارای مجوز برای اجرای طرح برندینگ، جایگاهداران میتوانند کاربری جایگاه خود را تغییر داده و همچنین کارمزد خود را دو تا ۳ روز پس از فروش سوخت دریافت کنند.
طبق گفته این فعال بخش خصوصی، در حال حاضر جایگاهداران که میزان فروش بنزینشان در ماه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است، ۴۰ تومان برای هر لیتر بنزین کارمزد دریافت میکنند. در حالیکه جایگاهدارانی که میزان فروش بنزینشان به هر دلیلی کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در ماه باشد، کارمزدی معادل ۵۵ تا ۷۰ تومان برای هر لیتر بنزین دریافت میکنند. با عضویت در طرح برندینگ از آنجایی که ویژگی این طرح پرداخت کارمزد تقریباً یکسان به تمام جایگاهداران است این افراد که به دلیل فروش پایینتر کارمزد بیشتری دریافت میکردند به تعبیری متضرر میشوند، اما بیشک در خلال انجام این طرح جدولی طراحی میشود که منافع هر دو دسته جایگاهداران تأمین شود. البته عدم عضویت در این طرح بلامانع است.
رییس کانون کارفرمایان جایگاهداران سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که گفته میشود برخی از افراد فعال در طرح برندینگ اهلیت نداشته و حتی با برخی از اعضای شورای شهر جلساتی داشتهاند، گفت: موافقم که برخی در حوزه انجام طرح برندینگ اهلیت ندارند. در مورد جلساتی که برخی با اعضای شورای شهر داشتند هم مطالبی شنیدهام اما اجازه بدهید صحبتی در این زمینه نکنم چرا که بهطور عادی تحت فشارهایی قرار میگیرم. البته خودم به هیچ گروه و جناحی وابسته نیستم و همواره تلاش کردم به فعالیت حرفهای خود خارج از فضای سیاسی بپردازم.
وی همچنین با تأکید بر اینکه اجرای طرح برندینگ در حال گذار است، ادامه داد: متأسفانه نحوه اجرا و مزایای این طرح به نیکی تبیین نشد اما اکنون باید تلاش کنیم تا اجرای آن به خوبی انجام شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.