دور باطل صنعت خودرو به دلیل نبود رقابت و قدرت انتخاب

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد دور باطل صنعت خودرو به دلیل نبود رقابت و قدرت انتخاب عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: تا وقتی خودروساز داخل کشور خودروی تولیدی را با هر کیفیت و هر قیمتی تولید و به بازار عرضه می‌کند و مردم حق انتخاب ندارند و اصطلاحاً رقابت‌پذیری از […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد

دور باطل صنعت خودرو به دلیل نبود رقابت و قدرت انتخاب

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: تا وقتی خودروساز داخل کشور خودروی تولیدی را با هر کیفیت و هر قیمتی تولید و به بازار عرضه می‌کند و مردم حق انتخاب ندارند و اصطلاحاً رقابت‌پذیری از بین رفته است، وضعیت صنعت خودرو به همین منوال باقی خواهد ماند.

محمدرضامنصوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با گذشت ۳۸ سال و علی‌رغم فراهم شدن تمامی زیرساخت‌ها و امکانات لازم در صنعت خودرو، اما صادراتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد و این اثباتی بر بی‌کیفیت‌بودن خودروی تولیدی داخل و آلایندگی آن است.

وی ادامه‌داد: کیفیت پایین در تولید خودروی ایران از منظر ایمنی، پایین بودن تکنولوژی و طراحی قالب و ده‌ها مورد دیگر مطرح است و مشتری با مقایسه تکنولوژی به‌کار رفته در خودرو و قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده تمایلی برای خرید خودروی ایرانی ندارد.

وی با اشاره به ۵ برابر شدن قیمت خودرو در حوزه صادرات اظهارکرد: در گذشته قیمت خودرو با دلار ۸۰۰ تومانی محاسبه می‌شد و امروزه با دلار ۴۰۰۰ تومانی، خودروی ایرانی می‌تواند با چند برابر سوددهی در بازارهای جهانی عرضه شود، اما به دلیل دو چالش موجود در ساخت، همچنان امکان صادرات ندارد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت گفت: خودروسازان داخلی علت آلایندگی خودرو‌ها را متأثر از بنزین تولیدی در داخل کشور می‌دانند و توپ را در زمین دیگری می‌اندازند، اما باید گفت لازم است ساختار خودروی تولید داخل به‌گونه‌ای طراحی و تولید شود که با بنزین تولید داخل کشور همگون باشد گرچه انتقاداتی نیز به تولید بنزین وارد است.

وی خواستار افزایش کیفیت بنزین و نیز ارتقای کیفی‌سازی در صنعت خودروی ایرانی شد و افزود: نبود استانداردهای لازم در تولید بنزین و نیز اهمیت ندادن به ساخت خودروی با کیفیت موجب بروز آلودگی‌‌ها و تبعات ناشی از آن شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی رقابت‌پذیری را عاملی برای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی کشور دانست و گفت: تا وقتی خودروساز داخل کشور خودروی تولیدی را با هر کیفیت و هر قیمتی تولید و به بازار عرضه می‌کند و مردم حق انتخاب ندارند و اصطلاحاً رقابت‌پذیری از بین رفته است، وضعیت صنعت خودرو به همین منوال باقی خواهد ماند در حالی‌که اگر رقابت‌پذیری در صنعت خودرو حکمفرما شود شاهد ارتقای کیفیت تولید خودروی ساخت داخل کشور خواهیم بود.

وی گفت: سیاست مدیریت بازار هم بر همین منوال است یعنی تا زمانی که مشتری هست و حق انتخاب ندارد به هر میزان که در توان دارید تولید کرده و روانه بازار مصرف کنید، از این رو باید رقابت در تولید به‌وجود آید تا شاهد تولید خودروی با کیفیت پایین نباشیم.

منصوری جذب سرمایه‌گذار خارجی و انتقال تکنولوژی را راهکار مهمی در رقابت‌پذیری و پایان دادن به وضعیت کنونی صنعت خودروی ایران دانست و افزود: با ورود تکنولوژی مدرن به صنعت خودروسازی ایران شاهد تربیت مدیران توانمند و برخوردار از تکنیک‌‌ها و آموزش‌های لازم در صنعت خودرو خواهیم شد که موجب تحول در مسیر صنعت خودرو شده و رقابت‌پذیری و بالتبع تولید کیفی را به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به عقد قرارداد ایران با خودروسازان فرانسوی به منظور سرمایه‌گذاری شرکت رنوی فرانسه در ساوه اظهارکرد: عقد قرارداد با برندهای معتبر خودروسازی مسیر توسعه صنعت خودروی ساخت داخل کشور را هموار خواهد کرد و بسیاری از معضلاتی که این روز‌ها در این صنعت وجود دارد از بین رفته و شاهد تولید محصولات جدید، متنوع و با کیفیت خواهیم بود. علاوه بر آن اشتغال ایجاد شده و نیز سرمایه‌گذاری اقتصادی را تا چندین برابر افزایش خواهد داد.

 

منصوری توانمندی در صنعت خودروسازی را زمینه‌ساز رقابت در این عرصه دانست و گفت: توانمندسازی مدیریت، تکنولوژی و آموزش نیروی انسانی ۳ اصل مهم در راستای رقابت‌پذیری و دستیابی به استانداردهای جهانی برای تولید محصول دانش‌بنیان و تقویت قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی است.