ایجاد نخستین پارک فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس اینترنت اشیا

  امیرحسین دوایی گفت: به‌زودی پارک فن‌آوری با هدف فعالیت در بخش اینترنت اشیا ایجاد می‌شود. معاون نوآوری و فن‌آوری وزیرارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پارک فن‌آوری، محلی برای استقرار شرکت‌های بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) خواهد بود که همگی در یک مکان مشخص جمع شده و به فعالیت درباره توسعه […]

 

امیرحسین دوایی گفت: به‌زودی پارک فن‌آوری با هدف فعالیت در بخش اینترنت اشیا ایجاد می‌شود.

معاون نوآوری و فن‌آوری وزیرارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پارک فن‌آوری، محلی برای استقرار شرکت‌های بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) خواهد بود که همگی در یک مکان مشخص جمع شده و به فعالیت درباره توسعه دانش  ICTدر کشور کمک کنند.

وی گفت: همه زیر ساخت‌های لازم برای فعالیت شرکت‌های بخش ICTدر این پارک ایجاد خواهد شد تا فعالان این بخش بتوانند در حوزه اینترنت اشیا که آینده‌ ICT جهان است فعالیت کرده و به توسعه آن در کشور بپردازند.

اینترنت اشیا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به رایانه‌ها اجازه دهند آن‌‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.

اینترنت اکنون همه مردم را به هم متصل می‌کند، اما با اینترنت اشیا ،همه اشیا به هم متصل می‌شوند. پیش از آن کوین کلی در کتاب قوانین نوین اقتصادی در عصر شبکه‌ها (۱۹۹۸) موضوع نودهای کوچک هوشمند (مانند سنسور باز و بسته بودن درب) را که به شبکه جهانی اینترنت وصل هستند، مطرح کرد.

اینترنتِ اشیا (Internet of Things) (IoT) مفهومی تازه در دنیای فن‌آوری و ارتباطات است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیا) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود.

معاون نوآوری و فن‌آوری وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات عنوان کرد: تلاش می‌شود شرکت‌های توانمند و نوآور در این پارک مستقر شده و در کنار یکدیگر به توسعه این دانش کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: پارک فن‌آوری در محلی که در اتوبان کرج برای این هدف در نظر گرفته شده است، ایجاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران شانزدهم فروردین ماه امسال در بازدید از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خواستار آن شد که از فضای به وجود آمده در پسابرجام در راستای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های مهم دنیا استفاده شود.

 

وی افزود: باید با کار، تلاش، ذوق و فن‌آوری، از توانمندی‌های داخلی و نیروهای جوان کشورمان به بهترین شکل استفاده کنیم و در این فضا یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به حرکت پرشتاب جامعه کمک کند، فن‌آوری اطلاعات(IT) و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است که می‌تواند در توسعه علم و دانش و فن‌آوری‌های ما پیشران باشد.