بندر چابهار تشنه سرمایه‌گذاری

بندر چابهار تشنه سرمایه‌گذاری بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که در دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به مرزهای شرقی کشور دارد، برای کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان شرقی از اهمیت خاصی در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل برخوردار است و به همین دلیل شاهد ابراز تمایل کشورهایی مانند […]

بندر چابهار تشنه سرمایه‌گذاری

بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که در دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به مرزهای شرقی کشور دارد، برای کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان شرقی از اهمیت خاصی در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل برخوردار است و به همین دلیل شاهد ابراز تمایل کشورهایی مانند افغانستان و هند برای سرمایه‌گذاری در این بندر هستیم.

بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که در دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به مرزهای شرقی کشور دارد، برای کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان شرقی از اهمیت خاصی در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل برخوردار است و به همین دلیل شاهد ابراز تمایل کشورهایی مانند افغانستان و هند برای سرمایه‌گذاری در این بندر هستیم.

با توجه به این‌که مسیر چابهار برای افغانستان و هند از مسیر فعلی ترانزیت به کشورهای آسیای میانه کوتاه‌تر است، استفاده از این بندر در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل این کشور‌ها مؤثر خواهد بود. به همین دلیل بندر چابهار امتیاز بزرگی در زمینه تعامل با کشورهای خارجی دارد اما در عمل به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، از این مزیت به‌طور مطلوب بهره‌برداری نشده است. بنابراین با توجه به وجود این اشتیاق در کشورهای دیگر، باید زمینه‌های جذب سرمایه این کشور‌ها در توسعه این بندر فراهم شود.

نباید فراموش کنیم همین حالا بندر گوادر پاکستان، تلاش جدی برای توسعه و جذب سرمایه‌های خارجی دارد و چینی‌‌ها نیز سرمایه‌گذاری وسیعی در آنجا دارند و این بندر در صورت بهره‌برداری کامل، می‌تواند رقیبی سرسخت برای بندر چابهار باشد بنابراین تلاش ایران برای توسعه بندر چابهار باید سرعت گرفته و افزایش یابد.

در کنار جذب سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌و نقلی بندر چابهار برای بهبود بستر تجارت، جذب سرمایه‌گذار داخلی نیز باید در دستور کار باشد.

در این زمینه تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده و بخش خصوصی داخلی وارد این حوزه نشده است. دوری این منطقه از مرکز کشور و کمبود امکانات، برخی از مهم‌ترین عوامل بی‌میلی سرمایه‌گذاران داخلی- به‌ویژه افراد غیربومی- برای حضور در چابهار بوده است. در این زمینه باید مشوق‌هایی فراهم شود تا حضور بخش خصوصی داخلی در این منطقه افزایش یابد. به عنوان نمونه دولت می‌تواند با اختصاص مشوق‌های قانونی مانند تخفیف‌های مالیاتی برای حضور بخش خصوصی داخلی در بندر چابهار زمینه‌سازی کند.

 

(محمدعلی نشاطی: عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی زاهدان)