۲۷۰۳پل محور ریلی جنوب مقاوم‌سازی شده است

معاون راه‌آهن ۲۷۰۳پل محور ریلی جنوب مقاوم‌سازی شده است معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: تاکنون دو هزار و ۷۰۳ پل یعنی دو سوم پل‌های موجود در محور جنوب مقاوم‌سازی شده است. مازیاریزدانی با بیان این‌که سطح عرشه مقاوم‌سازی شده این مسیر به بیش از ۸۳ هزار و ۳۹۹ مترمربع رسیده است، افزود: مقاوم‌سازی […]

معاون راه‌آهن

۲۷۰۳پل محور ریلی جنوب مقاوم‌سازی شده است

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: تاکنون دو هزار و ۷۰۳ پل یعنی دو سوم پل‌های موجود در محور جنوب مقاوم‌سازی شده است.

مازیاریزدانی با بیان این‌که سطح عرشه مقاوم‌سازی شده این مسیر به بیش از ۸۳ هزار و ۳۹۹ مترمربع رسیده است، افزود: مقاوم‌سازی یک سوم پل‌های باقیمانده نیز در دستور کار است تا با این کار سرعت سیر قطار‌ها در این محور پرتردد افزایش یابد.

معاون راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران اظهارداشت: در مجموع در محور جنوب تاکنون یک‌هزارو ۳۶۱ کیلومتر از این مسیر ریلی مقاوم‌سازی شده و مقاوم‌سازی بقیه مسیر مسیر نیز در دست اقدام است.

یزدانی با اشاره به اهمیت محور جنوب برای تردد قطارهای باری و مسافری یادآورشد: محور ریلی جنوب یکی از قدیم‌ترین مسیرهای ریلی کشور است و مقاوم‌سازی و بهسازی این مسیر به عنوان یکی از اولویت‌های شرکت راه‌آهن در دستور کار ما قرار گرفته و پس از اتمام مقاوم‌سازی پل‌های این مسیر، مقاوم‌سازی تونل‌ها نیز آغاز می‌شود.

وی تأکیدکرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، توسعه، حفظ و نگهداشت شبکه ریلی برای ما اهمیت زیادی دارد و دسترسی حداکثری مراکز عمده بار و مسافر ریلی در کشور در دستور کار راه‌آهن قرار دارد تا بخش زیادی از بار و مسافر در کشور از حمل و نقل جاده‌ای به شبکه ریلی منتقل شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اظهارداشت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اکنون طرح‌های مختلفی در شرکت راه‌آهن در دستور کار ما قرار گرفته و توسعه شبکه به منظور دسترسی مراکز عمده بار و مسافر به‌خصوص برای افزایش ترانزیت و صادرات در رأس برنامه‌های ما قرار دارد.

وی با بیان این‌که در توسعه شبکه ریلی کشور نیازی به استفاده از شرکت‌های خارجی نداریم، گفت: با ایجاد ارتباط بیش‌تر بین بخش‌های مختلف حمل و نقل و با توسعه ظرفیت شبکه در محورهای مهم، کاهش زمان سفر و هزینه‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های ما در جابه‌جایی بار و مسافر است تا با ایجاد ایستگاه‌های چندی بعدی (TOD) شرایط مناسب برای استفاده بیش‌تر از این شبکه برای هموطنان فراهم شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم جابه‌جایی بار و مسافر توسط قطار یادآورشد: مصرف کنونی گازوئیل در بخش حمل و نقل کشور سالیانه حدود ۲۰ میلیارد لیتر است و اگر این توسط شبکه ریلی انجام شود تنها با ۳ میلیارد لیتر گازوئیل مصرفی می‌توان خدمت‌رسانی کرد.

یزدانی گفت: کاهش ۱۷میلیارد لیتری در مصرف سوخت، سالیانه بیش از ۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد.

وی تأکیدکرد: بدون شک در صرفه‌جویی مصرف انرژی مصداق واقعی آن راه‌آهن است که یک هفتم جاده سوخت مصرف می‌کند و هرچه از سفرهای جاده‌ای کاسته و به سفرهای ریلی اضافه شود، ضمن کاهش سوانح جادهای در کشور از انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز کاسته شده و در بخش حمل ونقل امنیت بیش‌تری حاکم می‌شود.

یزدانی افزود: تمرکز بر افزایش ایمنی برای کاهش سوانح و نگاه ویژه به پدافند غیرعامل، استفاده از مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با ارتقای بهره‌وری از مؤلفه‌های مهم حوزه فنی و زیربنایی راه‌آهن در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در این بخش است.

به گزارش ایرنا، محور ریلی جنوب به دلیل‌ صعب‌العبور و کوهستانی بودن در طول ۷۰ سالی که از احداث آن می‌گذرد، بازسازی و بهسازی کامل نشده است و اکنون راه‌آهن طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بهسازی و مقاوم‌سازی بخشی از این محور فرسوده در اولویت کاری خود قرارداده تا این مسیر ریلی پرتردد کشور مسدود نشود.

 

نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر از محور ریلی جنوب در منطقه زاگرس قرار دارد و این مسیر کوهستانی، خشن و سخت به شمار می‌رود که دارای پل‌ها و تونل‌های متعدد است و فرسودگی مسیر ضمن کاهش سرعت حرکت قطارها، می‌تواند منجر به بروز حوادث ریلی در این منطقه شود.