اجرای طرح اینترنت طبقه‌بندی شده در ایران با مبنای دسترسی‌ براساس نیاز!

اجرای طرح اینترنت طبقه‌بندی شده در ایران با مبنای دسترسی‌ براساس نیاز! معاون مرکز ملی فضای مجازی از اجرای طرح «اینترنت طبقه‌بندی شده» در کشور خبر داد و گفت: تقسیم‌بندی اینترنت بر مبنای دسترسی‌‌ها براساس نیاز‌ها و مأموریت‌ها خواهد بود. به گزارش مهر، امیرخوراکیان در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال گفت: […]

اجرای طرح اینترنت طبقه‌بندی شده در ایران با مبنای دسترسی‌ براساس نیاز!

معاون مرکز ملی فضای مجازی از اجرای طرح «اینترنت طبقه‌بندی شده» در کشور خبر داد و گفت: تقسیم‌بندی اینترنت بر مبنای دسترسی‌‌ها براساس نیاز‌ها و مأموریت‌ها خواهد بود.

به گزارش مهر، امیرخوراکیان در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال گفت: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ این مقررات به دست‌اندرکاران امر، بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان‌خاطر بیش‌تری به فعالیتشان ادامه دهند.

بازدید روزانه ۸ میلیارد ویدیو در فیس‌بوک

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به ویژگی‌های محتوا در فضای مجازی و اهمیت تصویری شدن محتوا در فضای مجازی گفت: با گذشت زمان، تصویری شدن محتوا در فضای مجازی امری جدی است.

وی گفت: بیش از ۸۳ درصد کل محتوای جهان در فضای مجازی در حال جابه‌جایی محتوای تصویری است. ویدیو‌ها در دنیا در ۳ سال اخیر دو برابر شده‌اند. همچنین فیس‌بوک روزانه ۸میلیارد بازدید ویدیو دارد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح‌کرد: داده‌های باز موضوع دیگری است که اهمیت بسیاری دارد. هر چه در فضای مجازی پیش می‌رویم، دسترسی آزاد به اطلاعات نرم‌افزار و داده‌های باز در فضای مجازی بیش‌تر می‌شود و اطلاعات بیش‌تری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

وی از دیگر موارد بسیار مهم در فضای مجازی را تولید و انتشار محتوا عنوان‌کرد و گفت: تولید و به اشتراک‌گذاری محتوا دارای اهمیت است.

خوراکیان اظهارکرد: این ۳ مورد تأکیدی در فضای مجازی عارضه‌ها و ملاحظات بسیاری دارد که لازم است بیش‌تر به مباحث توجه داشته باشیم. از جمله ملاحظات بازنگری در قوانین و ضوابط و مدل مواجه با سرویس ویدیومحور است. در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با موانع و محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند.

وی یادآورشد: همه فعالان فضای مجازی و کسانی که در ارایه سرویس و زیرساخت نقش دارند، براساس مسؤولیت اجتماعی‌شان وظیفه دارند این مسأله را برای کاربران تبیین کنند که داده‌ها هیچ امنیتی در فضای مجازی ندارد و باید در توزیع و انتشار محتوا توجه بیش‌تری داشته باشند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح‌کرد: کسانی که در حوزه زیرساخت، ایجاد شبکه ارتباطات، مدیریت و ارایه سرویس نقش دارند، مسؤولیت اصلی اجتماعی را دارند و باید توجه اساسی به موضوع محتوا داشته باشند. همچنین ضوابط و مقررات به تولید محتوای داخلی کمک می‌کند.

فضای شبکه‌های اجتماعی در ماه‌های آینده متحول می‌شود

خوراکیان با اشاره به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در ماه‌های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبر خواهیم بود و حتماً وزارت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم می‌کند. همچنین سرویس‌های خدماتی هم فعالیت‌شان را به درستی انجام خواهند داد.

وی ادامه‌داد: مردم در حوزه پیام‌رسان‌‌ها تصورات غلطی دارند مبنی بر این‌که فضا اطلاعاتی خواهد شد و امنیتی برایشان نخواهد بود، درحالی که اینطور نیست و اطلاعات کاربران در فضای پیام‌رسان‌های داخلی امن خواهد بود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح‌کرد: سند رسانه‌های اجتماعی تصویب شده است و ما مشکلی در این زمینه نداریم و به شدت در حال پیگیری تحول در ابعاد مختلف سند هستیم.

وی بیان‌کرد: از پیام‌رسان‌های داخلی به صورت مرحله‌ای حمایت می‌کنیم. پیام‌رسان‌های داخلی باید فعالیت‌های خود را آغاز کنند و بخشی از حمایت‌ها در مسیر ثبت و مجوز است تا در این بخش نسبت به گذشته به راحتی وارد عمل شوند. همچنین پس از فعالیتشان به میزان جذب مخاطب، امکانات زیرساختی حمایت می‌شود. در ادامه حمایت‌های سخت‌افزاری، دانش‌ فنی، تعرفه‌ها و هزینه‌ای از سوی وزارت ارتباطات تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته شده است.

اینترنت طبقه‌بندی شده اجرایی می‌شود

خوراکیان با اشاره به اینترنت طبقه‌بندی شده گفت: طرح اینترنت طبقه‌بندی شده طرحی است که اجرایی می‌شود. بر این اساس برخی از مراکز خاص همچون مراکز پروژهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها می‌توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند. سعی داریم تقسیم‌بندی اینترنت به‌گونه‌ای باشد تا دسترسی‌‌ها براساس نیاز‌ها و مأموریت‌ها باشد.

وی افزود: در دو سال اخیر، مصوبات کوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در کشور کرده‌ایم، اسنادی که وظایف را در حوزه‌های مختلف مشخص می‌کند تا زندگی فضای مجازی براساس اسناد ملی به سهولت و بدون مشکلات باشد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، تولید محتوای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، آموزش و فرهنگ‌سازی، صیانت از کودکان و نوجوانان، خط و زبان فارسی از جمله موضوعات و محورهای ۲۵ گانه‌ای است که برایمان اهمیت بسیاری دارد.

وی یادآورشد: در سال ۹۶ ما برای حمایت و توسعه محتوا در کارگروهی بیش از ۹۰ موضوعی که مانعی برای تولید محتوا بوده را شناسایی کردیم و از این تعداد ۱۵ موضوع را در اولویت قرار داریم و هم‌اکنون با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط در حال تنظیم تفاهمنامه و مصوبات هستیم تا به رشد فضای مجازی کمک بیش‌تری کند.

 

خوراکیان اظهارکرد: با انحصار در حوزه فضای مجازی موافق نیستیم و باید کمک کنیم تا اپراتور‌ها و همه کسانی که در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلی دارند، در بازار تولید مفید باشد.