خروج از رکود همراهی و همدلی بانک‌ها را می‌طلبد

رییس اتاق بازرگانی البرز خروج از رکود همراهی و همدلی بانک‌ها را می‌طلبد گروه تجارت: رییس اتاق بازرگانی البرز رفع چالش‌های ناشی از رکود و رسیدن به راهکارهای مناسب در جهت رونق اقتصادی را نیازمند همدلی، همراهی و هم‌اندیشی میان بانک‌ها و صنایع دانست. به گزارش مناقصه‌مزایده، رحیم‌بنامولایی در نشست هم‌اندیشی تعامل بین بانک و […]

رییس اتاق بازرگانی البرز

خروج از رکود همراهی و همدلی بانک‌ها را می‌طلبد

گروه تجارت: رییس اتاق بازرگانی البرز رفع چالش‌های ناشی از رکود و رسیدن به راهکارهای مناسب در جهت رونق اقتصادی را نیازمند همدلی، همراهی و هم‌اندیشی میان بانک‌ها و صنایع دانست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رحیم‌بنامولایی در نشست هم‌اندیشی تعامل بین بانک و صنعت گفت: در این‌گونه نشست‌‌ها می‌توانیم مشکلات بخش تولید را بررسی و عارضه‌یابی کنیم.

وی افزود: امید است در این بررسی‌ها که با نظرات کارشناسی بخش خصوصی و بانک‌ها همراه است به راهکار‌ها و تصمیم‌گیری‌های مناسبی دست یابیم تا هم مشکل گشای بخش تولید استان باشیم و هم با مطرح کردن این راهکار‌ها در سطح ملی راه‌گشای مشکلات اقتصادی کشور شویم.

رییس اتاق بازرگانی البرز از عدم تعادل عرضه و تقاضا به عنوان عوامل اصلی بروز معضل رکود نام برد و اظهار‌کرد‌: متأسفانه رکود حاکم در بخش تولید از آشفتگی ناشی از صدور موافقتنامه‌های اصولی بیش از حد و غیرمنطقی طی سال‌های اخیر سرچشمه گرفته است.

بنامولایی از«تولید بیش از نیاز»، «قاچاق کالا» و «واردات بی‌رویه کالا» به عنوان ۳ ضلع یک مثلث شوم در صحنه اقتصاد جامعه نام برد.

این فعال اقتصادی گفت: چهره پلید این مثلث شوم‌ در بسیاری از کارخانه‌ها بخش تولید را قفل‌، زمین‌گیر و ازحیز انتفاع خارج کرده است.

رییس پارلمان بخش خصوصی افزود: تا زمانی که تولید بیش از نیاز همراه با قاچاق و واردات بی‌رویه در برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار مصرف ادامه داشته باشد‌، سیاست رفع رکود از شعار فراتر نخواهد رفت‌.

وی به سازمان صنعت‌ و معدن توصیه کرد نتایج حاصل از عملکرد غلط ناشی از صدور موافقتنامه‌های اصولی در سال‌های اخیر که معضل تولید کالاهای بدون مشتری و رکود را درپی داشته مورد بررسی قرار دهد تا لااقل از این پس اشتباهات فاحش گذشته در این زمینه تکرار نشود.

بنامولایی در ادامه سخنانش از جمعیت انبوه فارغ‌التحصلان بیکار به عنوان یک معضل حاد جامعه نام برد و گفت: دلیل خودنمایی این مشکل از عدم برنامه‌ریزی برای ایجاد بالانس و تعادل‌ در عرضه و تقاضا ناشی شده است‌.

رییس اتاق بازرگانی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی با هدف تغییر نگاه به صاحبان سرمایه ادامه‌داد‌: در مواردی شاهد نگاه‌ها و در مواردی برخورد‌های ناشایست حتی در برخی ادارات با صاحبان سرمایه و کارآفرین هستیم که این مسأله با آموزه‌های دینی همخوانی ندارد.

وی گفت: برای تأمین امنیت صاحبان سرمایه و پیشگیری از فرار سرمایه باید برخوردهای نامیمون در این راستا اصلاح شود تا سرمایه‌داران داخلی و خارجی در جامعه اسلامی ما احساس امنیت کنند.

بنامولایی تصریح‌کرد: باید نگاه و فرهنگ جامعه به نحوی باشد تا از صاحبان سرمایه‌های مشروع حمایت شود‌.

وی با ذکر این مطلب که نباید داشتن سرمایه جرم تلقی شود، اظهار‌کرد: اکنون بسیاری از صاحبان سرمایه ما به دلیل پاره‌ای بی‌حرمتی‌‌ها در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند‌.

این فعال اقتصادی گفت: برخی تفکر‌‌ها و تصورات غلط باعث شده سرمایه‌داران ما به جای تقویت اقتصاد کشورمان در دوبی سرمایه‌گذاری و آن منطقه را آباد کنند و هم‌اکنون قطر و عمان نیز برای جذب صاحبان سرمایه کشورمان تلاش می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه در جامعه موارد ثروت‌اندوزی از راه‌های حرام و نامشروع وجود دارد که برای رفع آن باید نظارت و برخورد‌های قانونی به نحوی باشد که هیچ فردی جرأت و توان کسب ثروت از راه‌های نامشروع نداشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی البرز در ادامه از ثروت و مغز و دانایی به عنوان ارزشمند‌‌ترین سرمایه‌ها در جوامع بشری نام برد و گفت: ضروری است نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان با همراهی و هماهنگی لازم‌ در تدوین یک برنامه مدون با هدف هدایت سرمایه‌گذاران در یک بستر عقلانی برای رفع چالش‌های اقتصادی این خطه مشارکت کنند.

بنامولایی در بخش دیگری از سخنانش عملکرد ستاد تسهیل در خصوص شیوه ارایه تسهیلات را مورد گلایه قرارداد و گفت: مسؤولان ذی‌ربط دست‌اندرکار ستاد تسهیل به جای شعار و ارایه آمار‌، رفع نیازهای واقعی فعالان اقتصادی واجد شرایط استان را تأمین کنند

 

در ادامه این نشست طهمورث‌طلایی به عنوان رییس اتاق فکر این نشست معرفی شد.