واگذاری ۴۵درصد مساحت جنوب کرمان در قالب پهنه‌های معدنی

واگذاری ۴۵درصد مساحت جنوب کرمان در قالب پهنه‌های معدنی گروه معدن و زمین، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: ۱۷ هزار و ۴۸۶ کیلومتر مربع از اراضی این منطقه شامل بیش از ۴۵ درصد مساحت جنوب کرمان در قالب پهنه‌های معدنی واگذار شده و در حال اکتشاف است. به گزارش مناقصه‌مزایده، […]

واگذاری ۴۵درصد مساحت جنوب کرمان در قالب پهنه‌های معدنی

گروه معدن و زمین، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: ۱۷ هزار و ۴۸۶ کیلومتر مربع از اراضی این منطقه شامل بیش از ۴۵ درصد مساحت جنوب کرمان در قالب پهنه‌های معدنی واگذار شده و در حال اکتشاف است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محموداسکندری‌نسب در جمع خبرنگاران افزود: جنوب کرمان به دلیل قرار گرفتن در زون‌های کانی‌زایی ارومیهـ دختر و سنندج – سیرجان دارای پتانسیل‌های قابل ملاحظه معدنی است.

وی بیان‌کرد: در گذشته به دلایل مختلف از جمله انجام نشدن فعالیت شناسایی و اکتشافی و نبود زیرساخت‌های مناسب، اقدامات خاصی برای فعال‌سازی این ظرفیت‌های خدادادی و بهره‌برداری از آنها نشده است.

اسکندری‌نسب تصریح‌کرد: با تلاش و پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان به عنوان متولی امر و همدلی مردم منطقه و همیاری سرمایه‌گذاران جهادگر، در ۴ سال گذشته اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.

وی ادامه‌داد: نتایج این مهم نیز چون فعال‌سازی ده‌ها معدن، احداث چند کارخانه فرآوری موادمعدنی و شروع عملیات احداث تعدادی کارخانه بزرگ دیگر که در نوع خود پس از احداث جزو بزرگ‌‌ترین کارخانه‌های کشور خواهند بود، قابل مشاهده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای شناسایی و کشف پتانسیل‌‌ها و محدوده‌های امیدبخش معدنی در منطقه انجام شده، تعریف و واگذاری پهنه‌های بزرگ معدنی به سرمایه گذران صاحب نام در سطح کشور است.

وی افزود: تاکنون ۸ پهنه معدنی در جنوب کرمان تعریف و یک پهنه آزاد شده و اکنون ۷ پهنه به مساحت ۱۷ هزار و ۴۸۶ کیلومتر مربع به سرمایه‌گذاران واگذار شده که بیش از ۴۵ درصد کل مساحت جنوب کرمان را شامل می‌شود.

اسکندری‌نسب بیان‌کرد: پهنه آباده جازموریان که در چند استان کشور واقع است به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تحویل شده که اکنون با پیشرفت ۱۰۰ درصدی در مرحله اکتشافات تفصیلی و نیمه تفصیلی قرار دارد.

وی گفت: مساحتی بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۳ کیلومتر مربع تحت عنوان محدوده امیدبخش در جنوب کرمان شناسایی شده و دارای موادمعدنی پلی‌متال از جمله کرومیت و آهن است.

وی تصریح‌کرد: ۳ پهنه قلعه گنج‌شرقی، قلعه گنج‌غربی و اسفندقه نیز که مرحله اول آن که شامل شناسایی کامل است انجام شده و اکنون در مرحله پی‌جویی قرار دارد و پیشرفتی بالغ بر ۴۰ درصد دارد.

اسکندری‌نسب خاطرنشان‌کرد: ۳ پهنه بحر آسمان، جبالبارز و جبالبارزغربی نیز امسال به ترتیب به شرکت ملی صنایع مس ایران، گهرزمین و یک شرکت خصوصی واگذار شده که با توجه به زمان اندک از واگذاری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را دارا است.

وی اظهارکرد: یک پهنه دیگر نیز به مساحت یک هزار و ۷۹۵ کیلومتر مربع تعریف شده که به‌زودی به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.

اسکندری‌نسب گفت: قبل از دولت یازدهم دو هزار و ۴۸ کیلومتر مربع از مساحت جنوب کرمان اکتشاف شده بود که طی ۴ ساله اخیر با رشدی بالغ بر ۲۱۴ درصد یعنی بیش از دو برابر اکتشاف انجام شده در تاریخ جنوب کرمان است که ۴ هزار و ۳۸۹ کیلومتر مربع دیگر نیز به اکتشافات معدنی منطقه افزوده شده است.

وی ادامه‌داد: این رشد حیرت‌انگیز در اکتشاف منطقه، توانسته کاستی‌های عدم توسعه معدنی جنوب کرمان در سابق را تا حدی مرتفع کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: با تلاش سرمایه‌گذاران و طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده این سازمان تا دو سال آینده تمامی نقاط امیدبخش و پتانسیل‌های معدنی جنوب کرمان شناسایی و به صورت معدن‌های فعال اشتغال‌زایی مناسبی را برای مردم منطقه ایجاد و موجب رونق اقتصادی جنوب کرمان خواهند شد.

 

۷ شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان زیر پوشش سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان قرار دارد.