خوزستان؛ در انتظار تحقق وعده‌ها

خوزستان؛ در انتظار تحقق وعده‌ها  زنگ خطر جدی برای زیرساخت‌های فرسوده و ناقص خوزستان بعد از وقوع ریزگردهای زمستان گذشته به صدا درآمد؛ هنگامی که آب و برق در بسیاری از مناطق این استان قطع و زندگی مردم از روال معمول خارج شد. به گزارش مهر، زنگ خطر جدی برای زیرساخت‌های فرسوده و ناقص خوزستان […]

خوزستان؛ در انتظار تحقق وعده‌ها

 زنگ خطر جدی برای زیرساخت‌های فرسوده و ناقص خوزستان بعد از وقوع ریزگردهای زمستان گذشته به صدا درآمد؛ هنگامی که آب و برق در بسیاری از مناطق این استان قطع و زندگی مردم از روال معمول خارج شد.

به گزارش مهر، زنگ خطر جدی برای زیرساخت‌های فرسوده و ناقص خوزستان بعد از وقوع ریزگردهای زمستان گذشته به صدا درآمد؛ هنگامی که آب و برق در بسیاری از مناطق این استان قطع و زندگی مردم از روال معمول خارج شد صدای آژیرهای خطر شنیده شدند، پس از این اتفاقات هیأت دولت با تشکیل جلسه اضطراری برنامه‌ای را با هدف ساخت و تکمیل زیرساخت‌های خوزستان به تصویب رساند.

پس از گذشت چند ماه این بار رضااردکانیان، وزیر نیرو در اولین سفر کاری خود به خوزستان مجموعه وزارت نیرو را خدمتگزار مردم این استان معرفی کرد و ضمن بیان این مسأله که خوزستان باید از آباد‌‌ترین نقاط کشور باشد و به استانی مهاجرپذیر تبدیل شود، قول تأمین آب شرب با کیفیت، اجرای طرح‌های جامع فاضلاب، تأمین آب بخش کشاورزی و برق پایدار را به مردم خوزستان داد.

وعده‌های وزیر نیرو از این منظر که از پشتوانه مصوبات کلان ۳۵۰هزار میلیارد ریالی هیأت دولت جهت جبران کاستی‌‌ها و تکمیل زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب خوزستان برخوردار هستند قابل اعتنا هستند.

اما تجربه مصوبات مشابه دولت‌های گذشته برای ساخت و تکمیل زیرساخت‌های خوزستان نشان داده است که در بسیاری از موارد، بودجه‌های تخصیصی غالباً بر روی کاغذ مانده‌اند و هیچگاه محقق نشده‌اند. گواه این ادعا را می‌توان در قامت مصوباتی همچون اختصاص مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان برای ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی خوزستان در ۴ سال اخیر، تخصیص بودجه ۳هزار میلیاردتومانی طرح آبرسانی غدیر، پروژه ۱۰۰ میلیارد تومانی نجات کارون، طرح ساحل‌سازی رودخانه اروند، پروژه ۵۰۰ میلیاردی لایروبی رودخانه کارون، بودجه هزار میلیاردی مترو اهواز، طرح‌های کلان راه‌های استان و… مشاهده کرد، این موارد تنها چند نمونه از پروژه‌هایی هستند که علی‌رغم داشتن مصوبات قانونی هیچگاه به سرانجام نرسیدند؛ به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع موجود در عدم تحقق مصوبات زیرساختی خوزستان را باید در نحوه تأمین نقدینگی این پروژه‌ها که عموماً در قالب فروش اوراق مشارکت و فاینانس تعریف شده‌اند، جستجو کرد.

مسأله قابل تأمل دیگر درباره مصوبات بخش‌های آب، برق، فاضلاب و کشاورزی خوزستان این است که در صورت عزم جدی دولت جهت تحقق منابع مالی این طرح‌ها به دلیل حجم عظیم کارهای زیربنایی و گردش بزرگ مالی حاصل از ان لزوم استقرار مدیریت قوی و عالمانه در رأس سازمان‌های متولی در خوزستان و نظارت دقیق بر چگونگی هزینه کردن اعتبارات بسیار ضروری می‌نماید چرا که در غیراین صورت نه تنها منابع مالی محدود کشور که مهم‌تر از آن بزرگ‌‌ترین سرمایه اجتماعی که همانا امید و اعتماد مردم است از دست خواهد رفت بر همین اساس رویکرد دولت در زمینه اعمال تغییرات احتمالی در مدیریت سازمان‌های متولی آب و برق و فاضلاب خوزستان و در سطح بالاتر مدیریت کلان استان را می‌توان در همین راستا توجیه و تفسیر کرد.

 

حالا مردم خوزستان بعد از سال‌ها تحمل شرایط سخت خواستار اجرای وعده‌های امیدبخش دولت هستند و انتظار دارند که این بار خاطره متفاوتی از به ثمر رسیدن مصوبات زیربنایی را تجربه کنند.