وزیر راه‌ و شهرسازی‌:ایده انتقال ایستگاه راه‌آهن خام و ناشی از نفهمیدن شهر است

  عباس آخوندی کشورمان بار دیگر حجت را بر مطرح‌کنندگان ایده انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج از شهر تمام کرد و این ایده را ناپخته، خام، ناشی از متوجه نشدن مسأله شهر و کالایی دیدن همه چیز خواند. به گزارش تین‌نیوز، وزیر راه‌ و شهرسازی‌ با اشاره به ایده برخی برای خروج ایستگاه‌های قطار […]

 

عباس آخوندی کشورمان بار دیگر حجت را بر مطرح‌کنندگان ایده انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج از شهر تمام کرد و این ایده را ناپخته، خام، ناشی از متوجه نشدن مسأله شهر و کالایی دیدن همه چیز خواند.

به گزارش تین‌نیوز، وزیر راه‌ و شهرسازی‌ با اشاره به ایده برخی برای خروج ایستگاه‌های قطار از شهر، گفت: این ایده کاملاً ناپخته و خام است چون مسأله شهر را متوجه نمی‌شوند. اگر متوجه می‌شدند، می‌فهمیدند که ایستگاه قطار مرکز تبادل‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. از آن‌جایی که نگاه کالایی دارند ایده می‌دهند که ایستگاه راه‌آهن باید به خارج از شهر برود؛ همه چیز را صنعتی و کالایی می‌بینند نه انسانی؛ باید ایستگاه راه‌آهن به محل سکونت مردم نزدیک باشد.

وی مسأله مهم دیگر در این‌باره را یکپارچگی نظام حمل‌ونقل بیرون و درون‌شهری دانست: همه شقوق حمل‌ونقل باید یکپارچه باشند، هم جاده هم ریل و هم هوا باید به نظام حمل‌ونقل شهری متصل باشند. مثلاً  در شیراز ۳ خط آهن به سمت تهران، بوشهر و گل‌گهر داریم که در هیچ‌جا به هم نمی‌رسند یا معلوم نیست این خطوط در کجا قرار است به فرودگاه برسند. نتیجه این شد که میلیارد‌‌ها تومان برای راه‌آهن شیراز هزینه کردند، بعد آمدند ایستگاه را در ۱۲ کیلومتری شهر گذاشتند. هیچ خانواده‌ای اجازه نمی‌دهد فرزند دانشجویش (به عنوان مثال) از قطار برای رفت‌وآمد به شیراز استفاده کند. چون ممکن است نیمه‌شب به ایستگاهی برسد که در ۱۲ کیلومتری شهر است. با چه وسیله‌ای می‌خواهد خود را به خانه برساند؟ به زور داریم روزی یک قطار به آن‌جا می‌فرستیم. موبیلیتی بیش از آن‌که یک وجه اقتصادی – شهرسازی باشد، یک وجه فرهنگی است.

وزیر راه‌ و شهرسازی با تأکید مجدد بر اهمیت یافتن و حل مسأله در شهر‌‌ها از سوی معاونت‌های معماری و شهرسازی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، خاطرنشان‌ کرد: آن‌چه من می‌فهمم این است مسأله هر شهر با شهر دیگر متفاوت است آن‌چه برای رشت اهمیت دارد با آن‌چه برای زاهدان مهم است کاملاً با هم فرق دارند یا این‌که مثلاً  فعالیت‌های مورد نیاز برای رشد کیفیت زندگی در اصفهان با آن‌چه برای ارتقای کیفیت زندگی در تبریز نیاز است، متفاوتند. ولی ما یک راه‌حل برای همه شهر‌‌ها می‌دهیم.

آخوندی با بیان این‌که رویکرد بازآفرینی شهری، «مسأله‌محور» است، تصریح ‌کرد: مفهوم بازآفرینی شهری صرفاً محدود به بافت تاریخی، میانی، حاشیه‌ای و… نیست بلکه رویکردش به ارتقای کارکرد شهر مربوط می‌شود. ممکن است در یک شهری بافت حاشیه مسأله اصلی شهر باشد اما در یک شهر دیگر بافت تاریخی به مسأله اصلی تبدیل شود.

 

وی با اشاره به بزرگ شدن شهرهای ایران، مسأله حرکت و موبیلیتی در آن‌‌‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: اگر سیستم حمل‌ونقل بر پایه خودرومحوری تعریف شود نتیجه‌اش این است که آلودگی، ناایمنی، ناکارآمدی اقتصادی و کاهش بهره‌وری را در پی خواهد داشت. در حالی که ایده من شهرسازی ریل‌پایه است. ما در شهرسازی‌های فعلی‌مان فکر می‌کنیم تنها محلی که برای تردد باید بسازیم، خیابان است تا خودرو‌‌ها در آن عبورومرور کنند در حالی که می‌توانیم معابری بسازیم که محل تردد قطار باشد و شهرسازی ما ریل‌پایه باشد. منظورم صرفاً مترو نیست، تراموا هم وسیله نقلیه ریلی سبک است. باید مفهوم ریل‌پایه در شهرسازی‌‌‌ها دیده شود.