ماندگاری زخم بیش از دو هفته؛ مهم‌ترین علامت سرطان پوست

ماندگاری زخم بیش از دو هفته؛ مهم‌ترین علامت سرطان پوست دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی راینولوژی ایران با یادآوری شیوع بالای سرطان پوست در جوامع مختلف گفت: ماندگاری زخم بیش از دوهفته و تغییر رنگ ناگهانی پوست، از مهم‌ترین علایم هشداردهنده سرطان پوست به شمار می‌رود. به گزارش ایرنا، دکتر بابک ساعدی در […]

ماندگاری زخم بیش از دو هفته؛ مهم‌ترین علامت سرطان پوست

دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی راینولوژی ایران با یادآوری شیوع بالای سرطان پوست در جوامع مختلف گفت: ماندگاری زخم بیش از دوهفته و تغییر رنگ ناگهانی پوست، از مهم‌ترین علایم هشداردهنده سرطان پوست به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، دکتر بابک ساعدی در این زمینه اظهار کرد: تغییر رنگ، تغییر ابعاد و اندازه خال و بزرگ شدن نامعمول و ناگهانی خال‌‌ها و ایجاد زخم‌های نامعمول از دیگر علایم مهم سرطان پوست هستند.

وی توضیح داد: سرطان‌های پوستی به دو نوع سرطان سلول‌های پایه‌ای پوست که بر زیبایی صورت تأثیر می‌گذارند و جنبه تخریبی دارند و سرطان سلول‌های سنگفرشی که خطرناک هستند و حیات و زندگی افراد را تهدید می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: علاوه بر موارد ژنتیکی، عوامل دیگری مانند تابش نور خورشید، آلودگی‌های شغلی (افرادی که در تماس با مواد شیمیایی هستند) و سابقه سوختگی در پوست از عوامل ایجادکننده سرطان پوست به شمار می‌روند.

ساعدی افزود: احتمال ابتلا به سرطان پوست در افرادی که پوست سفیدتری دارند و به میزان زیادی در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، نسبت به سایر افراد بیش‌تر است.

وی با بیان این که در صورت بروز علایم ذکر شده می‌توان با نمونه‌برداری از ضایعه، در صورت لزوم با یک جراحی کوچک ضایعه را برطرف و اقدامات درمانی انجام داد، تأکید کرد: مراجعه سریعتر به پزشکان مربوطه می‌تواند در موفقیت درمان تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

ساعدی اظهار کرد: طبق آمارهای موجود سرطان پوست در استرالیا نسبت به سایر مناطق دنیا شیوع بیش‌تری دارد و در ایران در مناطق مرکزی میزان ابتلا به این بیماری نسبت به مناطق دیگر بیش‌تر است.

 

فوق تخصص پلاستیک و فلوشیپ جراحی صورت در خصوص سایر سرطان‌های سر و صورت نیز گفت: هر تورم غیرمعمول در نواحی سر و صورت و غدد لنفاوی و غدد بزاقی که بیش‌تر از ۳ ماه باقی بماند و برطرف نشود، هر زخم یا تغییر رنگ غیرمعمول در پوست مانند پوست گوش و بینی، بی‌حسی پوست نواحی سر و صورت، تغییر صدا، ایجاد مشکل تنفسی و تغییر حرکات چشم از جمله مهم‌ترین علایم بروز سرطان‌های سر و صورت هستند.