استارتِ دامپینگهای سریالی با فروش قیرهای تهاتری در بازار آزاد قیر صادراتی ایران با قیمتی پایینتر از منطقه عرضه میشود و این موضوع رانتی برای خارجیها به وجود آورده است. به گزارش ایسنا، احمدی، مدیر بازرگانی پالایشگاه تبریز با بیان این مطلب گفت: قیمتهای وکیوم باتوم با نرخهای جهانی مطابقت ندارد و از این […]
استارتِ دامپینگهای سریالی با فروش قیرهای تهاتری در بازار آزاد
قیر صادراتی ایران با قیمتی پایینتر از منطقه عرضه میشود و این موضوع رانتی برای خارجیها به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، احمدی، مدیر بازرگانی پالایشگاه تبریز با بیان این مطلب گفت: قیمتهای وکیوم باتوم با نرخهای جهانی مطابقت ندارد و از این رو ما به روش قیمتگذاری وکیوم باتوم و قیر معترض هستیم و متأسفانه پالایش و پخش روش بهتری برای تعیین قیمت وکیوم باتوم و قیر ندارد.
وی با اشاره به اینکه با ارسال نامهای به قیمتهای وکیوم باتوم و قیر اعتراض شده است، گفت: نحوه قیمتگذاری وکیوم باتوم و قیر به صورتی است که پالایشگاهها همواره متضرر میشوند.
وی تأکیدکرد: از سوی دیگر قیر صادراتی ایران با قیمتی پایینتر از منطقه عرضه میشود و این موضوع رانتی برای خارجیها به وجود آورده است.
مدیر بازرگانی پالایشگاه تبریز با اشاره به اینکه قیمت قیر براساس وکیوم باتوم تعیین میشود، گفت: قیمتگذاری وکیوم باتوم به روش ماهانه و با ارز مبادلهای سبب میشود تا قیمت قیر هم واقعی نباشد و به این ترتیب ایران هنگام معامله این کالاها در بازارهای بینالمللی ضرر میکند.
وی ادامهداد: بازار قیر نیاز به ساماندهی دارد، اول اینکه قیمت وکیوم باتوم و قیر درست و منطقی تعیین شود به عبارتی نحوه قیمتگذاری براساس ارز آزاد در بورس کالا تعیین شود و دوم قیر تهاتری در بودجه امسال حذف شود تا اندکی مشکلات این بازار کاهش یابد.
وی خاطرنشانکرد: علاوه بر قیمت نازل این کالاها نسبت به بازارهای منطقه، اکثر معاملات با ریال انجام میشود و به این ترتیب همواره به خارجیها سوبسید دادهایم.
به گفته احمدی؛ قیر در منطقه در حال حاضر ۲۴۰ دلار در هر تن است، اما قیر ایران ۲۳۷ دلار در هر تن معامله میشود.
وی همچنین به مشکلات قیر تهاتری در بازار اشاره کرد و گفت: دولت با تحویل قیر تهاتری به وزارت راه سبب میشود تا بازار قیر دچار دامپینگ قیمتی شود.
وی با اشاره به اینکه اکثر قیرهای تهاتری توسط پیمانکاران در بازار آزاد با نرخهایی ارزانتر از قیمت واقعی قیر به فروش میرسند، خاطرنشانکرد: این پیمانکاران حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد از فروش قیر تهاتری سود میکنند و بازار قیر هم دچار دامپینگ میشود.
به گفته احمدی، باید طرح تحویل قیر تهاتری به وزارت راه در قانون بودجه امسال حذف شود؛ چرا که این اتفاق هر ساله سبب ایجاد رانتهای عظیم در بازار قیر میشود.
وی با اشاره به اینکه صنف پالایشگاههای خصوصی پیشنهاد جمعآوری قیر تهاتری را داده است، گفت: این موضوع سبب آشفتگی بازار قیر شده است.
مدیر بازرگانی پالایشگاه تبریز در ادامه با اشاره به اینکه در تبریز فقط ۳ شرکت، قیر تهاتری دریافت میکنند، گفت: سال گذشته ۲۱۷ هزارتن قیر توزیع کردیم که ۹۰ درصد آن به ۳ شرکت اختصاص یافت، این در حالی است که تبریز دارای ۲۸ تا ۲۹ تولیدکننده قیر است که باید از حجم قیر ارسالی پالایشگاه منتفع شوند، اما متأسفانه این تبعیض سبب شده تا این ۳ شرکت رشد کنند و مابقی دچار مشکل باشند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.