ظرفیت‌های جهانی کریدورهای ترانزیتی ایران

ظرفیت‌های جهانی کریدورهای ترانزیتی ایران رشد ۱۲ درصدی صادرات کالای ایرانی با شبکه ریلی عضو هیأت مدیره راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با بیان این‌که صادرات کالای ایرانی با شبکه ریلی نسبت به پارسال ۱۲ درصد رشد داشت. گفت: در ۷ ماه نخست امسال، تبادلات مرزی از طریق ریل با پاکستان از طریق مرز میرجاوه ۱۵۰ درصد و […]

ظرفیت‌های جهانی کریدورهای ترانزیتی ایران

رشد ۱۲ درصدی صادرات کالای ایرانی با شبکه ریلی

عضو هیأت مدیره راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با بیان این‌که صادرات کالای ایرانی با شبکه ریلی نسبت به پارسال ۱۲ درصد رشد داشت. گفت: در ۷ ماه نخست امسال، تبادلات مرزی از طریق ریل با پاکستان از طریق مرز میرجاوه ۱۵۰ درصد و با ترکیه ۵۴ درصد رشد داشته و بیش از ۷ میلیون تن کالای صادراتی با شبکه ریلی حمل شده است.

به گزارش صما، حسین‌عاشوری گفت: در ۷ ماه گذشته ۸۰۰ هزار تن ترانزیت کالا با راه‌آهن حمل و این میزان بیانگر رشد ۶۱ درصد حمل بار نسبت به ۷ ماه سال گذشته است.

عضو هیأت ‌مدیره راه‌آهن با بیان این‌که برای داشتن یک صادرات ارزنده و پایدار باید نگاه جامع‌تری به مقوله توسعه کریدورهای ریلی داشته باشیم، تأکیدکرد: در حال حاضر اقدامات خوبی در خصوص فعال‌سازی کریدور‌ها رخ‌داده و باید با ایجاد کریدور‌های جدید به دنبال توسعه درآمد ارزی و افزایش تعاملات اقتصادی ریلی باشیم.

وی گفت: یکی از راهبردهای ما در زمینه توسعه ترانزیت شبکه حمل‌ونقل ریلی بحث فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی است که ما در این زمینه بر روی کریدور شمال – جنوب متمرکز شده‌ایم و علاوه بر پیگیری ساخت مسیر قزوین- رشت و آستارا – آستارا در تلاش هستیم با سرمایه‌گذاری کشور آذربایجان پروژه رشت – آستارا را ظرف ۳ سال آینده بسازیم.

عاشوری گفت: در آخرین نشست هماهنگی کریدور ریلی شمال-جنوب که هفته گذشته در باکو میان ۳ کشور ایران، روسیه و آذربایجان برگزار شد، با توجه به روند رو به اتمام راه‌آهن‌های قزوین- رشت و آستارا با آستارا مقرر شد به‌جای انتظار تا زمان اتمام راه‌آهن رشت-آستارا، حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب به‌صورت ترکیبی آغاز شود.

عضو هیأت‌ مدیره شرکت راه‌آهن همچنین گفت: علاوه بر پیگیری برای فعال‌سازی کریدورهای تعریف شده قبلی در حال حاضر مذاکراتی در خصوص راه‌اندازی کریدور‌ها ی جدید ریلی از کشور چین به ایران و همچنین کریدور جنوب – غرب که شامل کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان، اکراین و لهستان است، هستیم.

وی با بیان این‌که حمل بار از طریق ریلی در تمام دنیا به‌عنوان یک مسیر اقتصادی و ایمن است، تأکیدکرد: شرکت راه‌آهن از دو سال قبل با هماهنگی کشورهای مسیر و مقاصد صادراتی ایران و به منظور کمک به افزایش صادرات کشور، تخفیف‌های تعرفه‌ای تا سقف ۵۰ درصد در نظر گرفته که موجب شده است صادرات ریلی افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به این‌که راه‌آهن ایران از طریق سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون به ترکمنستان، از مرز آستارا و جلفا به جمهوری آذربایجان، از مرز رازی به ترکیه و از طریق میر جاوه به راه‌آهن پاکستان متصل است، افزود: مسیر ریلی تا مرز افغانستان و عراق رفته است که در افغانستان تا ۵۰ کیلومتر در داخل خاک آن کشور راه‌آهن در دست ‌ساخت است و تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

عاشوری ادامه‌داد: همچنین ۳ بندر شهید رجایی، خرمشهر و امام‌خمینی(ره) در خلیج‌فارس و بندر امیرآباد در خزر نیز به شبکه ریلی متصل است و امیدواریم برای افزایش جابه‌جایی بار، هرچه سریع‌تر با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، بنادر بوشهر، چابهار و انزلی به شبکه ریلی متصل شود.

عضو هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به این‌که به دنبال افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بار بنادر به ۴۵ درصد هستیم، گفت: در حال حاضر این سهم حدود ۱۰ در صد است. افزایش این سهم می‌تواند اثرات قابل‌ توجهی در کاهش هزینه و سرعت حمل‌ونقل بار داشته باشد.

عاشوری با بیان این‌که هزینه پایین بار از طریق ریل مبحث کوچکی نیست، خاطرنشان‌کرد: پیش‌تر حمل بار از مسیر سرخس تا بندرعباس به طول هزار و ۶۲۰ کیلومتر یک هفته طول می‌کشید اما در حال حاضر کم‌تر از ۳ روز طی می‌شود و شرکت راه‌آهن به صاحبان کالا تضمین زمانی می‌دهد که اگر به تعهد عمل نشود، جریمه پرداخت خواهد کرد و صادرکنندگان می‌توانند با اطمینان از زمان‌بندی دقیق، کالای خود را به راه‌آهن بسپارند.

عضو هیأت‌مدیره راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران یادآورشد: در برنامه‌های ۵‌ساله سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه، حمل‌ونقل ریلی همواره در اولویت برنامه‌های مصوب بوده، اما پیشرفت کار آنچنان خوب نبوده و تخصیص نیافتن منابع مالی باعث عقب‌ماندگی این بخش شده است.

وی با بیان این‌که یکی از دلایل عقب‌ماندگی توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور بی‌توجهی مدیران میانی در سایر دستگاه‌های اجرایی به این بخش بوده است، گفت: باید به این بخش به‌عنوان کم‌مصرف‌‌ترین انرژی، ایمن‌‌ترین و پاک‌‌ترین حمل‌ونقل (کم‌ترین میزان آلودگی هوا) در اجرای نماد اقتصاد مقاومتی بیش‌ از پیش توجه شود.

رییس کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی شرکت راه‌آهن با اشاره به اهداف شرکت راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت اظهارداشت: با اجرای برنامه ششم توسعه و رشد مداوم ترانزیت کالا توسط شبکه ریلی انتظار داریم شاهد جهشی مناسب در این بخش باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قراردادهای در حال انعقاد می‌تواند تحت تأثیر تحریم‌های جدید قرار بگیرد، گفت: تجربه تحریم‌ها در حوزه حمل‌ونقل مقوله جدیدی نیست این نوع تحریم‌ها را در سال ۹۲ نیز داشته‌ایم که با همت و تدبیر توانسته‌ایم این تحریم‌ها را دور بزنیم و افزایش روند حمل‌ونقل در سال ۹۳ گویای این مطلب است، تحریم‌ها در آن سال نتوانست تأثیرات منفی بر این حوزه داشته باشد.

وی با بیان این‌که البته تحریم‌ها تأثیر نامطلوبی در بخش انتقال پول و بیمه دارند، تأکیدکرد: بر این اساس با استفاده از روش‌های مختلف تجربه شده در دوران تحریم و استفاده از بیمه‌های داخلی برای بارهای بین‌المللی بر تحریم‌های احتمالی غلبه کنیم. به‌ هر حال برای رشد ترانزیت در شبکه ریلی کشور، کارگروه حمل‌ونقل بین‌المللی در راه‌آهن تشکیل‌شده تا بتوانیم در زمان‌های خاص عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

عاشوری با بیان این‌که به‌طورکلی تحریم در شرایط فعلی تنها یک جو رسانه‌ای است، خاطرنشان‌کرد: کشورهای هم‌‌پیمان آمریکا در حال حاضر به‌هیچ‌عنوان به دنبال بازگشت تحریم‌ها نبوده و به دنبال توسعه همکاری هستند.

 

عضو هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن در نهایت گفت: آینده حمل نقل در ایران متعلق به حمل‌ونقل ترکیبی و رویکرد لجلستیکی به حمل کالا است. بنابراین باید اقدامات مطلوبی در حوزه لجستیک و همکاری شقوق مختلف حمل‌ونقل انجام دهیم.