تخصیص اعتبار ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی برای طرح‌های عمرانی

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد تخصیص اعتبار ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی برای طرح‌های عمرانی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارش خود به نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی درباره لایحه بودجه ۹۷ گفت: تدوین این لایحه از حالت سنتی خارج و بر مبنای «علمکرد» تنظیم شده است. به گزارش ایرنا، محمدباقرنوبخت در صحن علنی […]

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد

تخصیص اعتبار ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی برای طرح‌های عمرانی

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارش خود به نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی درباره لایحه بودجه ۹۷ گفت: تدوین این لایحه از حالت سنتی خارج و بر مبنای «علمکرد» تنظیم شده است.

به گزارش ایرنا، محمدباقرنوبخت در صحن علنی مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که دو وعده به نمایندگان داده شده بود، اضافه‌کرد: نخست این‌که لایحه بودجه ۱۳۹۷ در زمان مقرر به مجلس ارایه شود که از چهارشنبه گذشته پیش‌نویس آن به دولت ارسال شد و از جلسه دیروز هیأت وزیران کار رسیدگی به پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۷ را آغاز کردند.

وی افزود: مقرر شد همه جلسه‌ها معطوف به پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۳۹۷ باشد و تلاش می‌کنیم که لایحه بودجه در زمان مقرر تقدیم مجلس می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه‌کرد: قول دیگر این بود که لایحه بودجه ۱۳۹۷ با اصلاحات اساسی شکل بگیرد و ارایه شود و اگر نیاز به تکمیل برای اصلاحات است نمایندگان انجام دهند تا بتوانیم قانون مناسبی داشته باشیم زیرا طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه علاوه بر این‌که پیش‌بینی از منابع و مصارف است در واقع برنامه یک سال است که برش مقطعی برنامه‌های میان‌مدت پنج‌ساله را شکل می‌دهد.

وی به سخنان رییس دیوان محاسبات کل کشور اشاره کرد و گفت: صحبت‌های آقای‌عادل‌آذر در خصوص بودجه‌ریزی درباره آسیب‌شناسی‌ها بود؛ از سال ۱۳۸۰ که در مجلس بودم همین اشکالات گفته شده و مهم راه‌حل این مشکلات است که بودجه‌ریزی را از روش سنتی افزایشی تغییر و به روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد تبدیل کنیم.

نوبخت ادامه‌داد: آنچه که در حال انجام است ما در دولت تدبیر و امید لایحه بودجه ۱۳۹۷ را بررسی می‌کنیم و روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را مبنای کار قرار دادیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه، اهم اصلاحات در لایحه بودجه ۹۷ را شامل ۶ محور و اصلاحات اعمال شده در این لایحه برشمرد و از نمایندگان خواست اگر از نظر آنها کم است نمایندگان در مجلس‌شورای‌اسلامی تصحیح کنند.

وی درباره اصلاحات انجام شده در لایحه بودجه ۹۷ نیز گفت: روش را بر بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تغییر دادیم و ردیف‌های متفرقه‌ای که در لایحه بودجه در قانون وجود دارد را اصلاح و امسال جداول بودجه را متفاوت با جداول سال گذشته تنظیم کردیم.

نوبخت اضافه کرد: تمرکز بودجه‌ریزی در تهران به واسپاری اختیارات و تفویض مأموریت‌ها به استان‌ها محول شده است و نظام درآمد و هزینه استان‌ها را به‌گونه‌ای انجام دادیم که تشویق بیش‌تری در استان‌ها صورت گیرد.

وی درباره اقدام مهم در تدوین لایحه بودجه ۹۷ نیز گفت: در این لایحه برای کاهش تصدی‌های دولت و استفاده گسترده از بخش غیردولتی به عنوان مشارکت عمومی و خصوصی برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در این لایحه اعمال شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به اسناد بالادست در لایحه بودجه ۹۷ ابتدا برنامه سال آینده را احصا کردیم و از نمایندگان می‌خواهم ابتدا از سازمان برنامه و بودجه مطالبه شود که این بودجه براساس کدام برنامه نوشته شده است؛ در واقع بپرسند برنامه دولت در سال ۹۷ چیست؟

وی توضیح داد: برنامه ۹۷ تبدیل به برنامه اجرایی می‌شود و آن برنامه مبتنی بر پیش‌بینی‌هاست؛ برای عملیاتی شدن برنامه اجرایی باید فعالیتی برای هریک از آنها انجام شود که احصا و برای این برنامه‌ها و هدف قیمتی تعیین کردیم.

نوبخت خاطرنشان‌ساخت: در حال حاضر برنامه اجرایی، هزینه واحد هر فعالیت و هدف برنامه مشخص است و با ضرب این دو، بودجه دستگاه مشخص می‌شود.

وی با بیان این‌که در بودجه ۹۷ نیاز به چانه‌زنی و مذاکره نیست، گفت: برای تعیین بودجه دستگاه‌ها بر مبنای صفر محاسبه می‌کنیم که چه فعالیتی با چه قیمت و چه تعداد انجام خواهد شد؛ در آخر بودجه را تعیین و لایحه را بر این اساس آماده کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه‌کرد: با این روش تعیین محاسبه بودجه دستگاه‌ها، می‌توانیم عملکرد دستگاه‌ها را ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به بند پ ماده ۷ قانون که گفته براساس قیمت تمام شده سالی ۲۰ درصد به اعتبارات دستگاه‌ها اضافه شود، گفت: در سال آینده ۲۹۰ دستگاه و ردیف ملی که ۳۲ درصد از دستگاه‌های اصلی، ۲۷ درصد از مجموعه دستگاه‌های اصلی و فرعی، ۱۰ دستگاه استانی(۳۶ دستگاه استانی) را بر مبنای قیمت تمام شده بودجه‌ریزی کردیم.

نوبخت اضافه‌کرد: با مدل‌های نرم‌افزاری، قیمت تمام شده دستگاه‌ها احصاء و بودجه این دستگاه‌ها مشخص شده است و در کمیسیون‌ها معرفی خواهیم کرد که برای آنها براساس قیمت تمام شده بودجه‌ریزی داشتیم و بقیه دستگاه‌ها را براساس هزینه واحد تولید است بودجه‌ریزی شده‌اند.

رییس سازمان برنامه و بودجه تأکیدکرد: هیچ دستگاهی نیست که براساس قیمت تمام شده واحد فعالیت یا براساس هزینه واحد تولید محاسبه نشده باشد.

وی اعلام کرد: برای دستگاه‌هایی که به صورت داوطلبانه از مسیر بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد حرکت کنند؛ امتیازاتی در نظر گرفتیم، بنابراین ۵۰ دستگاه اصلی دیگر اعلام کردند که پیش از این‌که بودجه در مجلس تمام شود بودجه خود را بر همین پایه تنظیم می‌کنیم.

نوبخت خاطرنشان‌ساخت: بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم در سال ۹۷ دستگاه‌هایی که به این ترتیب بودجه‌ریزی شدند و اعتبارات آنها را به استان‌ها تفویض می‌کنیم، بتوانند صرفه‌جویی کنند.

وی تصریح کرد: قرار نیست رقم صرفه‌جویی به خزانه بازگردانده شود بلکه ۵۰ درصد برای طرح‌های عمرانی و ۵۰ درصد برای بهره‌وری بیش‌تر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره اقدامات دیگر در بودجه‌ریزی سال آینده گفت: ۳۳۷ ردیف متفرقه در بودجه است علاوه بر آن هر دستگاهی یک ردیف بودجه‌ای دارد.

نوبخت ادامه‌داد: همچنین ۳۷۷ ردیف دیگری است که دستگاهی برای آن مشخص نیست و براساس موضوع در آن ردیف اعتبار گذاشتیم که باید مشخص شود چه کسی این اعتبار را دریافت می‌کند.

سخنگوی دولت اضافه‌کرد: باید اعتبار ردیف‌ها بین دستگاه‌های مختلف تقسیم کنیم تا اقدامی صورت بگیرد بنابراین از همان ابتدا باید بدانیم هر یک از دستگاه‌ها چه مقدار بودجه دارند.

وی با بیان این‌که ۲۲۴ ردیف را از ردیف متفرقه خارج کردیم، گفت: برخی از ردیف‌ها تنها برای یک سال تعیین شده بود اما بعد‌ها به عنوان ردیف مستمر با سابقه تعیین می‌شود که تعدادی از این ردیف‌ها را حذف کردیم و تعدادی از ردیف‌های متفرقه به ذیل دستگاه انتقال یافتند.

وی اضافه کرد: حذف ردیف‌های متفرقه باهدف شفاف‌سازی است تا از همان ابتدا بدانیم به هر دستگاه متناسب با فعالیت و هدفی که دارد چه قدر اعتبار پرداخت می‌شود که این اقدام سبب کاهش ۵۸ هزار میلیارد تومانی از بودجه شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره شفاف‌سازی درآمدهای اختصاصی نیز گفت: منابع بودجه عمومی از دو محل تأمین می‌شود؛ یکی منابع عمومی درآمد‌ها که شامل مالیات، حقوق گمرکی و سایر و دیگری واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که نفت است؛ یعنی اسناد و اوراق مالی واگذار و پول می‌آوریم که به عنوان منابع عمومی است.

۶۰ هزار میلیارد تومان میزان منابع عمومی در لایحه بودجه ۹۷

وی با بیان این‌که منابع‌عمومی امسال و سال آینده به ترتیب حدود ۵۲ و ۶۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: قانونی درباره چگونگی استفاده درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها وجود ندارد و در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده دستگاه‌هایی که آب، برق و پرسنل آن متعلق به دولت است درآمدهای اختصاصی را به دو بخش تقسیم کند و ۷۰ درصد آن به عنوان درآمد جاری و ۳۰ درصد به عنوان درآمد عمرانی به اعتبارات بخش عمرانی اضافه شود.

نوبخت اظهارداشت: اصلاحاتی در جداول انجام دادیم؛ به‌طور نمونه در جدول ۱۷ لایحه بودجه که ۵۹ مؤسسه وجود دارد، این مؤسسه‌ها اعتباراتی را به عنوان کمک از دولت می‌گیرند که برخی زیرمجموعه یا به نوعی سازمان تبلیغات بر آنها نظارت و پول را دریافت می‌کند.

وی اضافه‌کرد: بنابراین باید این مبلغ را در اختیار سازمان تبلیغات قرار دهیم؛ سال آینده کمک به دستگاهی می‌شود که بخشی از بار دولت را بر می‌دارد در حالی که اکنون کمک‌های قابل توجهی ارایه می‌کنیم، بدون این‌که بدانیم آن دستگاه چه فعالیتی می‌کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی از دستگاه‌ها می‌خواهند این کمک ارایه شود تا حقوق کارکنان تازه استخدام شده خود را از این بخش تأمین کنند در حالی‌که قرار نیست این کمک برای استخدام‌های جدید باشد؛ براین اساس اصلاحات اساسی در این مورد انجام دادیم.

نوبخت ادامه‌داد: به جای تخصیص اعتبارات به دستگاه‌های ملی، آن را به استان‌ها اختصاص دادیم؛ در عمل اعتبارات هزینه‌ای استان‌ها که امسال ۴٫۳ درصد کل هزینه‌هاست به ۲۴٫۳ می‌رسد؛ یعنی ۲۰ درصد واحد هزینه‌های ملی در اختیار استان‌ها قرارداده می‌شود تا در آن استان هزینه شود.

نوبخت اضافه‌کرد: ۱۷۹ ردیف ملی که استان‌ها مایل به انجام بودند اما اختیاری در این مورد نداشتند را به استان‌ها واگذار کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان‌کرد: در نظام درآمد هزینه‌ای استان‌ها، مکانیزمی طراحی کردیم تا مبالغ مازاد در استان باقی بماند و صرف توسعه استان شود.

وی ادامه‌داد: یکی از اقدامات مهم برای مشارکت با بخش غیردولتی، تقسیم طرح‌های عمرانی متعدی باقی‌مانده به حاکمیتی و تصدی‌گری است؛ و بر این اساس آنهایی که قابل واگذاری است را به بخش خصوصی خواهیم داد.

نوبخت اضافه‌کرد: برای شفاف شدن بودجه، یک پیوست مستقل همراه با لایحه در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌دهیم تا طرح‌هایی که با مشارکت بخش غیردولتی می‌تواند انجام شود را مشخص کنیم.

وی افزود: با این سازوکار جدید، برای سال آینده ۱۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی از محل صندوق توسعه ملی، بانک‌ها، شریک و دولت در نظر گرفتیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره اعتبارات بخش‌های مختلف نیز گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها، ۲۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی، ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی و ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع دستگاه‌ها اختصاص خواهیم داد.

شرط اداره کشور بر پایه مالیات

وی با تأکید بر این‌که برای اصلاحات در نظر گرفته شده چالش‌هایی وجود دارد، افزود: در قانون بودجه برخی از دستگاه‌ها تعیین شده و این با بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد تناقض دارد و باید این موارد اصلاح شود.

نوبخت در ادامه تصریح‌کرد: اگر قرار است کشور برپایه مالیات اداره شود باید اقدامات لازم در زمینه معافیت‌ها و تخفیف‌های روبه افزایش مالیات و حقوق گمرکی انجام دهیم که بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان وجود دارد.

وی تأکیدکرد: اگر بتوانیم فقط ۲۰ درصد معافیت‌ها را کاهش دهیم می‌توانیم ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان از این محل اعتبار داشته باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که اصلاحات انجام شده در بودجه‌ریزی بعد از حداقل ۱۶ سال انجام می‌شود، افزود: می‌توانیم با محافظه‌کاری، این اقدام را برای دولت‌های آینده بگذاریم اما دولت این کار را شروع کرده است.

وی اضافه‌کرد: به‌طور حتم در مسیر اصلاح بودجه‌ریزی، تعارض منافع قانونی پیش می‌آید اما باید در چنین آسیبی که وجود دارد به کمک مجلس اقداماتی انجام دهیم تا این تعارض و اختلاف‌ها به حداقل برسد.

نوبخت گفت: برخی از نمایندگان (اشاره به قوامی) اعلام کردند که اصلاً بودجه‌ریزی عملیاتی محقق نمی‌شود؛ اگر اینگونه است و به خوبی از بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد استقبال نشود، بهتر است دولت نیز محافظه‌کاری کند.

 

وی در ادامه در پاسخ به پرسش علی‌لاریجانی، رییس مجلس مبنی بر این‌که «برنامه دولت برای برخی از ردیف‌های متفرقه که به دستگاه‌های مشخصی تعلق ندارند، چیست» گفت: از ۳۷۷ ردیفی که وجود دارد ۲۲۴ ردیف از حالت متفرقه خارج کردیم و برای بقیه ردیف‌ها مشکلی پیش نمی‌آید؛ اقدامات اصلاحی با مطالعه انجام شده است و هر جا که مجلس تشخیص داد کار بیش‌تری لازم است، این کار را انجام می‌دهیم.