دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو تعرفه بالا موجب افزایش قاچاق لاستیک شده است دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در خصوص اینکه آیا لاستیک میتواند از طریق رینگ بورس کالا از شفافیت برخوردار شود، اظهار کرد: در صورت راهاندازی سامانه جامع تجارت کالا توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اقدامات بسیار خوبی در راستای شفافسازی روند […]
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو
تعرفه بالا موجب افزایش قاچاق لاستیک شده است
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در خصوص اینکه آیا لاستیک میتواند از طریق رینگ بورس کالا از شفافیت برخوردار شود، اظهار کرد: در صورت راهاندازی سامانه جامع تجارت کالا توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اقدامات بسیار خوبی در راستای شفافسازی روند واردات لاستیک انجام میشود که براساس آن اعداد تعریف شده در این سامانه به تفکیک تولیدکننده، نام کمپانی، کشور سازنده، شرکت واردکننده، نوع لاستیک و سایز لاستیک مشخص میشود. البته این امر، پروسهای زمانبر بوده اما میزان قاچاق را به عدد صفر خواهد رساند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد میرعابدینی با اشاره به برخورداری برخی شرکتهای تولیدی بورسی از حاشیه سود مناسب در این صنعت تصریح کرد: آمارها نشان از افزایش فروش لاستیک تولیدکنندگان داخلی نسبت به مدت سال گذشته داشته، اما همچنان شرکتهای داخلی اصرار بر افزایش نرخ دارند، درحالی که قیمت تمام شده هرکیلو تایر در دیگر عمده مناطق دنیا ۳ دلار است.
میرعابدینی در ادامه افزود: برخی از برندهای مطرح چینی که به کشورهای آمریکایی و اروپایی صادرات دارند، قیمت تمام شده را تا کمتر از ۲٫۵دلار کاهش دادهاند اما در مقابل این عدد بیش از ۴ دلار بوده که با توجه به قیمت تمام شده تولید داخلی، خطر بزرگی برای صنعت لاستیک کشور است.
به گفته وی، با وجود حاشیه سود مناسب فروش، اما اینکه چرا شرکتهای داخلی به دنبال افزایش تعرفه واردات هستند هنوز برای کارشناسان معلوم نیست، زیرا نازلترین برند وارداتی، گرانتر از تولید داخلی به فروش میرسد و به همین خاطر هیچگونه خطری برای تولیدکنندگان داخلی ندارند.
بازار غیرشفاف لاستیکیها و جای خالی بازار متشکل
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص تأثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز بیان کرد: ۳۲ درصد تعرفه واردات کالا، ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده، هزینه نمونهگیری برای استاندارد، هزینه حمل و نقل و انبار داری موجب میشود تا قیمت کالای یک واردکننده حدود ۵۰ درصد افزایش یابد، به همین سبب بالا رفتن تعرفه، تأثیر مستقیم بر افزایش میزان قاچاق در کشور دارد.
میرعابدینی در این راستا افزود: بخش زیادی از کالاها و برندهای موجود در بازار کشور، ثبت نمایندگی نشدهاند و متأسفانه هنوز در خصوص جلوگیری از ورود این دسته از کالاها اقدامی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود لاستیکهای قاچاق در کشور بوده که باعث برهم خوردن نظم بازار شده و به دنبال آن مشکلات زیادی را در فروش به وجود آورده، ادامه داد: اختلاف قیمت بین کالایی که رسمی وارد کشور شده با کالایی که بهطور قاچاق وارد شده، بسیار زیاد است که یکی از عللهای اصلی آن تعرفه بالا است.
این مقام مسؤول بازار لاستیک گفت: تعرفه بالا موجب افزایش رغبت افراد به قاچاق شده است، در حالی که اگر دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان به ترتیب سوبسید و ارز مبادلهای بپردازد، وضعیت برای هر دو گروه مطلوب خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.