هزینههای غیرمعقول طرحهای جدید مانعی در راه توسعه صنعت تایر با اجرای سیاست احداث کارخانههای جدید تایرسازی در کشور، رقابتپذیری این طرحها با محصولات خارجی پایین خواهد بود. مطابق با برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید واحدهای تایرسازی کشور تا سال ۱۴۰۴ باید به میزان ۷۰۰هزار تن برسد که دو برابر ظرفیت […]
هزینههای غیرمعقول طرحهای جدید مانعی در راه توسعه صنعت تایر
با اجرای سیاست احداث کارخانههای جدید تایرسازی در کشور، رقابتپذیری این طرحها با محصولات خارجی پایین خواهد بود.
مطابق با برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید واحدهای تایرسازی کشور تا سال ۱۴۰۴ باید به میزان ۷۰۰هزار تن برسد که دو برابر ظرفیت تولید فعلی صنعت تایرسازی کشور است. بر همین اساس از سال ۱۳۹۳ احداث ۴ کارخانه تایرسازی با ظرفیت هر یک ۵۰هزار تن در دستور کار قرار گرفته است که اخیراً یک طرح جدید نیز به ۴ طرح فوق افزوده شده است.
علیرغم اینکه شرکتهای موجود تایرسازی کشور، طرحهای متعدد توسعه و افزایش ظرفیت تولید را در دست برنامهریزی یا اجرا دارند، اولویت توسعه از منظر تصمیمگیران این صنعت با شرکتهای جدید تایرسازی است. اجرای این سیاست باعث میشود طی سالهای آینده و در صورت تحقق دستیابی به هدف ایجاد ظرفیت ۷۰۰هزار تنی تایر در سال ۱۴۰۴، تعداد زیادی شرکت کوچک تایرسازی در کشور وجود داشته باشند که توان رقابتپذیری بالایی با محصولات خارجی نخواهند داشت.
در حال حاضر در ایران ۱۰ شرکت تایرسازی وجود دارند و با اضافه شدن احتمالی شرکتهای فوق، تعداد شرکتهای تایرسازی کشور به ۱۵ واحد میرسد. این در حالی است که تعداد شرکتهای تایرسازی بومی در هر یک از کشورهای کرهجنوبی، ژاپن، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، به مراتب پایینتر از تعداد شرکتهای تایرسازی در ایران است.
ادغام شرکتهای کوچکتر در شرکتهای بزرگ و گسترش یک شرکت تایرسازی برای افزایش توان رقابتپذیری، ارتقای کیفی و کاهش هزینههای تولید، طی ۳ دهه اخیر در دستور کار بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا قرار گرفته است. حتی کشور چین که به سبب تعدد شرکتهای تولیدی و در نتیجه پایینبودن سطح کیفی تولیدات اکثر این شرکتها با مشکلات عدیدهای در صادرات تایر طی سالهای اخیر مواجه شده است، سیاستهایی را برای اصلاح این روند آغاز کرده است.
علاوه بر موارد فوق، اشکال دیگری که به طرحهای احداث شرکتهای جدید وارد است، ارقام بسیار بالا و غیرمعقولی است که برای راهاندازی این واحدها به گوش میرسد. با توجه به اینکه سهم آورده سرمایهگذار در این طرحها بسیار پایین است و راهاندازی آنها متکی به تسهیلات ارزانقیمت دولتی است، شائبههایی در رابطه با اهداف این طرحها ایجاد شده است.
لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به روند هزینههای اعلامی برای راهاندازی این واحدها، ارزیابی دقیقتری را صورت دهد و حتیالمقدور تا بیش از ۳۰ درصد هزینه راهاندازی طرحهای فوق را از محل آورده سرمایهگذار تأمین کند تا میزان انگیزه سرمایهگذاران طرحهای فوق برای حضور در عرصه تولید تایر کشور مشخص شود.
محمد اکبری، کارشناس صنعت تایر
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.