مزایده‌ای برای ایجاد انحصار ۳ ساله در حوزه تولید محتوا ؟!

در جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی مطرح شد مزایده‌ای برای ایجاد انحصار ۳ ساله در حوزه تولید محتوا ؟! در جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی اولویت‌های پیشنهادی کمیسیون برای دو ساله دوم فعالیت آن با حضور محمدرضاانصاری، نایب رییس اتاق ایران تعیین شد. جلسه ماهانه کمیسیون ICT ماهانه اتاق بازرگانی با حضور محمدرضاانصاری نایب رییس […]

در جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی مطرح شد

مزایده‌ای برای ایجاد انحصار ۳ ساله در حوزه تولید محتوا ؟!

در جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی اولویت‌های پیشنهادی کمیسیون برای دو ساله دوم فعالیت آن با حضور محمدرضاانصاری، نایب رییس اتاق ایران تعیین شد.

جلسه ماهانه کمیسیون ICT ماهانه اتاق بازرگانی با حضور محمدرضاانصاری نایب رییس اتاق ایران، محمدرضا‌طلایی ریاست کمیسیون ICT اتاق، خسروسلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات و نمایندگانی از شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت و چهره‌های شناخته شده بخش خصوصی همچون مسعودشنتیایی، رییس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات برگزار شد. در این جلسه اولویت‌های پیشنهادی کمیسیون برای دو ساله دوم فعالیت آن اعلام شد.

این اولویت‌ها شامل بررسی مشکلات شرکت‌های فعال در حوزه فاوا و ارایه راهکار، تدوین و ترجمه استاندارهای نوین و به روز ICT و بین‌المللی کردن استاندارد‌ها در ایران برای توسعه و تسهیل صادرات، تدوین نقش ICT در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، آینده‌پژوهی و تدوین نقشه راه توسعه ICT، شناسایی موانع کسب و کار برای شرکت‌های نوپا و نوآور در حوزه فناوری اطلاعات و ارایه راه‌حل‌های عملیاتی برای رفع آنها بود.

انصاری نایب رییس اتاق ایران ضمن تأیید موارد مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون ابراز امیدواری کرد: پیگیری کمیسیون منجر به رسیدن به اهداف مقرر شود.

نایب رییس اتاق ایران حضور چهره‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی در کمیسیون ICT اتاق بازرگانی را در کنار هم مثبت ارزیابی کرده و گفت امیدوار است تا با همکاری شکل گرفته مشکلات حوزه ICT احصا و برطرف شوند.

انتقاد از ایجاد انحصار اپراتور اول

 در این جلسه محمدرضاطلایی نیز ضمن انتقاد از ایجاد انحصار برای یکی از اپراتورهای موبایلی کشور در زمینه تولید محتوا گفت: یکی از اپراتورهای موبایلی مزایده‌ای را از طریق شرکت زیرمجموعه خود برنده شده که موجب شده همه آن چیزی که در زمینه تولید محتوا در این سال‌ها به وجود آمده، با انحصار این مجموعه از بین برود.

وی افزود: این انحصار ۳ ساله موجب می‌شود هر کسی که در حوزه تولید محتوا می‌خواهد با صدا و سیما وارد مذاکره شود و تبلیغی کند، حتماً می‌بایست از طریق این اپراتور و زیرمجموعه آن وارد شود که صحیح نیست.

طلایی همچنین درباره دعوت از وزیر ارتباطات که پیش‌تر وعده آن را مطرح کرده بود، گفت: با هماهنگی‌هایی که در اتاق بازرگانی صورت گرفته قرار است روز ۷ آذر محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات برای صرف صبحانه کاری در اتاق بازرگانی حاضر شود و کمیسیون ICT اتاق بازرگانی نیز قصد دارد با مشورت اعضای کمیسیون نظرات بخش خصوصی را تدوین کرده و در اختیار وزیر ارتباطات قرار دهد.

 حضور هیأت ایرلندی به دعوت کمیسیون ICT

وی همچنین درباره زمان حضور هیأت ایرلندی در ایران که با هماهنگی‌های کمیسیون ICT به ایران می‌آیند، گفت: قرار بود که این هیأت روز ۶ آذر در اتاق بازرگانی حاضر شده و به همین منظور همایشی برگزار شود که البته با نظر به تعطیل اعلام شدن این روز امکان دارد، تغییراتی درباره زمان برگزاری آن وجود داشته باشد. این مجموعه ایرلندی که وزیر بازرگانی آنها نیز همراه‌شان به ایران می‌آید، در صحبت‌هایی که با هم داشته‌ایم اعلام کردند که بیش‌تر در زمینه انتقال دانش و فناوری، سرمایه‌گذاری در بخش استارت‌آپ‌ها و با تأکید بر فین‌تک‌ها در ایران فعالیت خواهند داشت.

 بررسی مشکلات مربوط به قانون کار

در این جلسه مسعودشنتیایی، رییس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات نیز با ذکر مشکلات متعدد موجود در زمینه قانون کار گفت: مشکلات زیادی در زمینه قانون کار وجود دارد و نیروی کار دستمزد گرفته اما عادت به انجام صحیح و کامل کار وجود ندارد؛ به علاوه بحث زیاد بودن تعطیلات رسمی و غیررسمی نیز از دیگر مشکلات این حوزه است. همچنین وجود ۲۶ روز مرخصی علاوه بر تعطیلات که با حقوق همراه است و پرداخت دوبار عیدی و پاداش در سال باعث شده که در عمل هزینه نیروی کار به شکل زیادی افزایش یابد.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: ما در برنامه‌های وزارت ارتباطات و در برنامه ششم توسعه آثار زیادی از حمایت از بخش ICT نمی‌بینیم. در تهیه برنامه ششم ما به عنوان بخش خصوصی مشورت داده و پیشنهاداتی را در حوزه سخت‌افزار مطرح کردیم که البته حدود ۹۰ درصد مسایل و مطالبات ما در برنامه ششم لحاظ نشد. شنتیایی در خاتمه خواستار توجه بیش‌تر و مضاعف دولت به بخش سخت‌افزار شد.

طلایی رییس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی در ادامه جلسه با ذکر برنامه‌های اتاق بازرگانی برای تعامل بهتر با بخش دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های استارت‌آپ‌ها گفت: اتاق در سال‌های گذشته برای ارایه سرویس‌های بهتر با بخش دانشگاهی در ارتباط بوده و قصد داریم این ارتباط را در حوزه فناوری بهبود بخشیم.

وی اعلام‌کرد: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ اتاق بازرگانی داخلی به لحاظ خدماتی که به اعضایشان ارایه می‌کنند، بررسی و مشخص شده در این زمینه فرصت‌هایی وجود دارد. اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران حدود ۴۰۰ نفر هستند که این افراد در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و اگرچه یکدیگر را می‌شناسند؛ اما ممکن است از رشته فعالیتی یکدیگر هم اطلاع نداشته باشند؛ لذا این نقیصه در زمینه اطلاع‌رسانی وجود دارد که قصد برطرف کردن آن را داریم و اتاق تصمیم دارد از پتانسیل استارت‌آپ‌ها و از ایده‌های آنان برای ارایه خدمات بهتر به اعضایش استفاده کند.

بحث مجوزهای دست و پاگیر در صنعت ICT و خصوصاً در زمینه تولید محتوا، اجرا نشدن قانون کپی‌رایت، انحصار و سهم‌خواهی شرکت‌های دولتی و خصولتی، لزوم توجه به استانداردهای بین‌المللی به جای استانداردهای داخلی و اجرایی شدن واقعی قوانین موجود از جمله دیگر موضوعاتی بود که اعضای کمیسیون ICT اتاق بازرگانی به آن پرداختند و خواستار توجه دولت به آنها و حل این موارد شدند.

 

منبع: فناوران اطلاعات