فقط از طریق مراجع رسمی کمک‌های خود را اهدا کنند

هشدار سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور فقط از طریق مراجع رسمی کمک‌های خود را اهدا کنند سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: کسانی که قصد کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور را دارند فقط از طریق مراجع رسمی کمک‌های خود را اهدا کنند چراکه اخیراً سوء‌استفاده و شماره کارت‌های متعددی در فضای مجازی رد و […]

هشدار سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور

فقط از طریق مراجع رسمی کمک‌های خود را اهدا کنند

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: کسانی که قصد کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور را دارند فقط از طریق مراجع رسمی کمک‌های خود را اهدا کنند چراکه اخیراً سوء‌استفاده و شماره کارت‌های متعددی در فضای مجازی رد و بدل می‌شود که هیچ‌کدام قابل تأیید نیست.

به گزارش ایسنا، بهنام‌سعیدی گفت: کسانی که قصد کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور را دارند، فقط از طریق مراجع رسمی و صدا و سیما کمک‌های خود را اهدا کنند.

وی ادامه‌داد: اگر کمک‌‌ها غیرنقدی است به پایگاه‌های هلال‌احمر مراجعه کرده و اگر کمک‌هایشان نقدی است به شماره حسابی که فقط از سوی صدا و سیما اعلام می‌شود، اعتماد کنند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: اخیراً سوء‌استفاده شایعات و شماره کارت‌های متعددی در شبکه‌های مجازی رد و بدل می‌شود که هیچ‌کدام برای اعطای کمک‌های نقدی به زلزله‌زدگان قابل تأیید نیست و چنانچه مراجع بالادستی صلاح بدانند شماره حساب از سوی رسانه ملی اعلام می‌شود.

وی گفت: از مردم همچنین می‌خواهیم به دلیل این‌که شدت زلزله در منطقه زیاد بوده و استحکام ساختمان‌ها از بین رفته از رفت و آمد و نزدیک شدن به ساختمان‌ها پرهیز کنند چرا که همچنان پس‌لرزه وجود دارد و باید احتیاط لازم انجام شود.

وی افزود: همچنین آمار تعداد مصدومان و متوفیان حادثه زلزله غرب کشور فقط از سوی سازمان مدیریت بحران اعلام می‌شود.

همچنین مشاهدات ایسنا از سطح شهرستان سرپل ذهاب حاکی از این است که بسیاری از واحدهای مسکونی در این شهرستان به‌طور صددرصد تخریب شده‌اند البته در این میان تعدادی از واحد‌ها نیز حداقل به لحاظ سازه‌ای آسیب چندانی ندیده‌اند. با این وجود با وجود سرمای هوا و دمای ۳ درجه‌ای منطقه هیچ یک از ساکنان شهرستان‌های زلزله زده ازجمله قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، ثلاث‌باباجانی، دشت‌ذهاب و… در خانه‌های خود ساکن نبوده و اسکان در چادر و خودروهای شخصی خود را بر حضور در زیر سقف‌های نامقاوم ترجیح داده‌اند.

جریان برق و آب همچنان در اکثر مناطق شهر سرپل ذهاب وصل نشده و دستگاه‌های خودپرداز نیز فعالیتی ندارند اما خوشبختانه آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت همراه سرعت خوبی در این مناطق دارد.

زلزله‌زدگان عمده‌‌ترین مشکل خود را عدم توزیع مناسب چادر و همچنین نبود آب و غذا اعلام کردند. تعداد زیادی از این افراد معتقد بودند که چادرهای هلال احمر باید به در خانه هر زلزله‌زده تحویل داده شود اما متأسفانه این چادر‌ها به مرکز شهر برده شده و در آنجا هم افراد سودجو یا کسانی که قدرت بدنی بیش‌تری دارند می‌توانند چادر‌ها و همچنین مواد خوراکی را دریافت کنند.

 

موضوع سرویس‌های بهداشتی نیز مشکل دیگر مناطق زلزله زده است. به‌طوریکه با توجه به قطعی آب و کمبود سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر همین تعداد از سرویس‌های بهداشتی نیز غیرقابل استفاده شده و عملاً زلزله‌زدگان را با مشکلات اینچنینی روبه‌رو کرده است. تعدادی دیگر از زلزله‌زدگان از وضعیت بهداشتی در مناطق زلزله‌زده انتقاد داشتند و این افراد معتقد بودند باید لوازم بهداشتی به ویژه برای بانوان در مناطق زلزله‌زده توزیع شود و همچنین حمام نیز در اختیار ساکنان این مناطق قرار بگیرد.