بورس کالای براتیسلاوا در اسلواکی: نگاهی اجمالی

  نویسنده: ایوانپ ولیچاک در پایان سال ۱۹۹۲، بورس کالای براتیسلاوا به عنوان نخستین بورس کالای جمهوری اسلواکی تأسیس گردید. در مقاله زیر ایوان پولیچاک، دبیر کل بورس کالای براتیسلاوا تحولات بعدی این بورس را بررسی می‌کند. نگاهی اجمالی هدف اصلی بورس کالای براتیسلاوا تضمین شفافیت جریان کالا و نقدینگی، اعطای ضمانت‌های تجاری و مالی، […]

 

نویسنده: ایوانپ ولیچاک

در پایان سال ۱۹۹۲، بورس کالای براتیسلاوا به عنوان نخستین بورس کالای جمهوری اسلواکی تأسیس گردید. در مقاله زیر ایوان پولیچاک، دبیر کل بورس کالای براتیسلاوا تحولات بعدی این بورس را بررسی می‌کند.

نگاهی اجمالی

هدف اصلی بورس کالای براتیسلاوا تضمین شفافیت جریان کالا و نقدینگی، اعطای ضمانت‌های تجاری و مالی، تضمین رعایت دقیق قوانین و مقررات و ایجاد توانایی معاملات کالاهای پرحجم است.

بورس کالای براتیسلاوا شخصیتی حقوقی است که حق سازماندهی معاملات کالا که موضوع فعالیت آن می‌باشد را دارد. این بورس یک شرکت خصوصی است که دارای ویژگی‌های برجسته مؤسسات حقوقی عمومی می‌باشد. فعالیت‌های این بورس بر مالکیت و مدیریت متقابل استوار است و براساس قانون بورس کالای شماره ۱۹۹۲ / ۲۲۹ اداره می‌شود.

بورس کالای براتیسالوا برای ارتباط مؤثر تولیدکنندگان، بازرگانان، و مصرف کنندگان به منظور ترکیب راهبرد افزایش و ثبات، انتخاب بین روابط تجاری مدرن و سنتی، و ترکیب برنامه‌های تجاری بلند مدت و کوتاه مدت فرصت‌هایی را فراهم می‌سازد.

پس از ورود جمهوری اسلواکی به اتحادیه اروپا، ساختار معاملات بورس دستخوش تغییرات بسیاری شد. سیاست مشترک کشاورزی در بازار کالاهای کشاورزی به سقوط شدید معامله کالاهای کشاورزی منجر شد. از سوی دیگر سیاست‌های جدید، از جمله برنامه کاهش گازهای گلخانه‌ای، به بورس امکان داد تا بخش‌های تجاری جدیدی را افتتاح کند. هم اکنون، بورس کالای براتیسلاوا در ۴بخش فعالیت می‌کند و حجم عمده معاملات آن را معاملات مجوز انتشار آلایندگی تشکیل می‌دهد.

 

بخش‌های تجاری بورس کالای براتیسلاوا

·        بخش معاملات نقدی و پیمان‌های آتی: فلزات و محصولات فلزی، سوخت و مواد خام، کالاها و محصولات کشاورزی، چوب و محصولات چوبی، تولیدات صنعتی.

·        بخش قبوض انبار: قبوض انبار در جمهوری اسلواکی بر اساس قانون صدور قبض انبار، شماره ۱۹۹۸ / ۱۴۴ کنترل می‌شوند. دارنده یک قبضِ مشتری می‌تواند با ارایه آن اعتبارات مناسبی را از اتاق پایاپای بورس براتیسلاوا دریافت کند.

·        بخش چوب: بخش نقدی چوب و محصولات چوبی.

·        مجوزهای انتشار آلاینده‌ها: بخش معاملات نقدی با زیرساخت الکترونیکی معاملات مجوزهای دی‌اکسید‌کربن که جزئی از برنامه معامله مجوزهای انتشار آلاینده اتحادیه اروپا هستند.

 

 

 

پایاپای

سیستم ضمانت و پرداخت بورس کالای براتیسالوا توسط اتاق پایاپای بورس کالای براتیسلاوا (ZS KBB) تضمین شده است. این سیستم ضمانت، تحویل و پرداخت بر اساس شرایط قرارداد را تضمین می‌کند و بر مبنای اصول زیر فعالیت می‌کند:

پرداخت بهای کالاها به صورت فوری و پس از تکمیل کلیه تعهداتی انجام می‌شود که کمیسیون موافقتنامه‌ها بر اساس قراداد بورس کالای براتیسلاوا تعیین می‌نماید. طرفین قرارداد موظف به واریز سپرده به حساب‌های خود در اتاق پایاپای هستند که به عنوان ضمانت اجرای تعهدات آن‌ها بکار می‌رود. در صورت انجام شروط قرارداد، سپرده طرفین عودت داده می‌شود.

خریدار کل مبلغ قرارداد را در زمان توافق شده قبل از تحویل گیری یا در زمانی که در قوانین معاملات بورس تعیین گردیده، به حساب اتاق پایاپای واریز می‌نماید. اتاق پایاپای تسویه مبلغ قرارداد را به فروشنده اعلام می‌نماید.

تحویل کالا بر اساس قوانین بخش‌های معاملات مختلف تفاوت دارد. پس از تأیید کتبی تحویل کالا بر اساس مشخصات قرارداد، اتاق پایاپای مبلغ قرارداد را در وجه فروشنده پرداخت می‌نماید. در صورتی که فروشنده شرایط قرارداد را رعایت ننماید، وجه پرداختی به خریدار عودت داده شده و سپرده فروشنده برای جبران خسارت بین بورس کالای براتیسلاوا و خریدار تقسیم می‌گردد.

 

برنامه‌های آینده بورس کالای براتیسلاوا

·        معرفی قراردادهای با مدت معین در بخش معاملات مجوز انتشار آلاینده‌ها؛

·        تثبیت حجم معاملات، افزایش تعداد معامله‌گران؛

·        تبدیل بورس به شرکت سهامی عام؛

 

·        آغاز معاملات انرژی برق (بر اساس قانونی که مقررات جدیدی را برای بازار انرژی اسلواکی تعیین خواهد کرد، بورس کالای براتیسلاوا سعی می‌کند برای بازار برق، بخش معاملاتی جدیدی را ایجاد کند).