سازندگان پلتفرم جدید ایرانخودرو گردهم آمدند گام مهم ایرانخودرو در تحول خودروسازی کشور دستاوردهای گروه صنعتی ایرانخودرو در سال۹۶ را میتوان گام مهم تحول در خودروسازی کشور به شمار آورد؛ چه آنکه در این سال نخستین و مهمترین قرارداد بینالمللی صنعت خودرو ایران با برندهای معتبر برای طراحی پلتفرم به مرحله اجرا رسید و همکاری […]
سازندگان پلتفرم جدید ایرانخودرو گردهم آمدند
گام مهم ایرانخودرو در تحول خودروسازی کشور
دستاوردهای گروه صنعتی ایرانخودرو در سال۹۶ را میتوان گام مهم تحول در خودروسازی کشور به شمار آورد؛ چه آنکه در این سال نخستین و مهمترین قرارداد بینالمللی صنعت خودرو ایران با برندهای معتبر برای طراحی پلتفرم به مرحله اجرا رسید و همکاری ایرانخودرو با سازندگان طراز اول جهانی به صورت رسمی آغاز شد.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از ایکوپرس، اجرای قرارداد و تفاهمنامه بینالمللی ایرانخودرو با طراحان و صنعتگران معتبر جهانی براساس برنامه زمانبندی و شرح وظایف طرفین قرارداد آغاز شد. این پروژه با مشارکت و همکاری شرکتهای مطرح جهانی مانند پینینفارینای ایتالیا، هیوندایی پاورتک کرهجنوبی و ماهله آلمان درحال اجرا است.
به منظور تحقق اهداف در بخش طراحی پلتفرم و توسعه محصول، نخستین نشست مشترک سازندگان پلتفرم جدید با عنوان «Early Supplier Involvement» با حضور نمایندگانی از شرکت پینینفارینا و نمایندگان شرکتهای طراح و سازندگان داخلی و خارجی در روزهای ابتدایی آبان ماه در محل سالن اجتماعات ساپکو برگزار شد.
در این نشست که نمایندگان و مدیران ارشد طراحان جهانی و بیش از ۸۰ سازنده توانمند داخلی در آن حضور داشتند، وضعیت اجرای قرارداد بررسی شد و گزارشی از برنامههای آینده تا زمان عرضه پلتفرم و محصولات جدید ارایه شد.
این نشست فرصتی مناسب برای ایرانخودرو و شرکت پینینفارینا بود تا به تمامی تأمینکنندگان داخلی و خارجی علاقهمند، اهداف فنی و برنامه زمانی پروژه پلتفرم جدید ایرانخودرو را معرفی کنند.
نقش مهم زنجیره تأمین
مدیرعامل ساپکو اولین سخنران این نشست بود. وی درباره طرفهای قرارداد طراحی پلتفرم جدید ایرانخودرو گفت: پینین فارینا از شرکتهای مطرح در بخش طراحی خودرو، هیوندایی پاورتک کره در طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک و ماهله آلمان در طراحی موتور خودرو از شرکای اصلی ایرانخودرو در پروژه طراحی پلتفرم جدید هستند که با همراهی سازندگان بنام خارجی و بیش از ۱۰۰ سازنده داخلی مسؤولیت اجرای پروژه پلتفرم جدید ایرانخودرو را برعهده دارند.
حسیننجاری هدف پروژه طراحی پلتفرم جدید را ارتقای نام ایرانخودرو در بازارهای بینالمللی دانست و ضمن وسیع خواندن طیف آن از مرحله مفهومی و کانسپت تا تولید انبوه خودرو گفت: طراحی، مهندسی، اجرا، تولید و ارزیابی در طیف اجرای این پروژه قرار دارند.
نجاری افزود: شرکت ایتالیایی پینینفارینا طراحی پلتفرم ماژولار برای خودروهایی در کلاسهای سدان، هاچبک، کراساور و وانت را برعهده خواهد داشت و شرکت ماهله نیز طراحی پیشرانه با احتراق بنزینی را انجام خواهد داد.
مدیرپروژه طراحی پلتفرم جدید ایرانخودرو تأکید کرد: محصولات در دو بخش مشخصات سطح بالا و معمولی طراحی خواهد شد که پیشرانه محصولات در هر دوبخش موتور ۳ سیلندر توربو شارژ است. وی ادامه داد: پروژههای صنعتیسازی نیز هم زمان در بخشهای بدنه سازی، پرس، مونتاژ و… درحال انجام است.
مدیرعامل ساپکو زمان عرضه اولین محصول این همکاری را دو سال و نیم آینده اعلام کرد و گفت: قیمت محصولات در دو بخش سطح بالا و معمولی رقابتی خواهد بود. وی صادرات ۳۰ درصدی و بومیسازی بیش از ۷۰ درصد قطعات و مجموعهها را از دیگر اهداف پروژه عنوان کرد و گفت: در صورت تحقق اهداف داخلیسازی، قیمت محصول رقابتی خواهد بود.
وی همکاری سازندگان در اجرای پروژه را مهم توصیف کرد و گفت: درحال حاضر بیش از ۶۰۰ سازنده و تولیدکننده داخلی با ساپکو همکاری میکنند و در بخشهای مختلف مجموعهها و قطعات را در اختیار ایرانخودرو قرار میدهند.
تولید موتور بسیار کممصرف
عضو هیأت مدیره شرکت ماهله آلمان نیز در این نشست با بیان اینکه همکاری ما با ایرانخودرو در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد گفت: یکی از پروژههای مشترک ایرانخودرو و ماهله تولید یک نمونه پیشرانه ٣سیلندر است که بسیار کم مصرف خواهد بود
مارتین برگر اظهار کرد: افزایش استانداردهای پیشرانهها و رفتن به سمت هیبریدیها پرهزینه است و به همین دلیل از نمونههای سادهتر شروع کردیم. ضمن اینکه ماهله در بخش سی.ان.جی هم ما تجربیات زیادی دارد.
برگر در ادامه ضمن اشاره به پتانسیلهای همکاری با ایرانخودرو گفت: شرکت ما در بخش پیشرانه کنسرسیوم طراحی و تولید پلتفرم جدید ایرانخودرو فعالیت میکند و با توجه به پتانسیلهای موجود اطمینان داریم که این همکاری چند ملیتی نتیجه بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.
وی افزود: میدانیم که در سالهای آینده برقیسازی و رانندگی اتوماتیک تا سال٢٠٣٠ و بعد از آن تقش مهمی در صنعت خودرو جهان خواهد داشت از این رو باید فناوریهایی را بهکار بگیریم که در سال ٢٠٣٠ شیب استفاده از پیشرانههای درونسوز کمتر شود.
آماده همکاری با قطعهسازان معتبر جهانی
دبیر انجمن قطعهسازان کشور دیگر سخنران این نشست بود. وی گفت: اولین تجربه همکاری قطعهسازان با شرکای جهانی در شرکت ایکاپ بوده که با ارزیابی دقیق ۲۰۰ واحد قطعهسازی از سوی پژو، در نهایت ۱۰۰ قطعهساز در کنار ایکاپ همکاریهای خود را با قطعهسازان جهانی آغاز کردهاند.
رضا رضایی با اعلام آماده بودن قالبها برای ساخت قطعات و مجموعههای محصولات ایکاپ، اظهار کرد: قطعهسازان آمادگی دارند تا میزان داخلیسازی قطعات در خودروهای ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ را به ۷۰ درصد برسانند.
وی با بیان این که مدیریت هوشمند در ایرانخودرو باعث شد کشور در شرایط سخت اقتصادی تحولات عظیمی را در صنعت خودرو و قطعهسازی تجربه کند، افزود: درحال حاضر ۱۲۰۰ قطعهساز به تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان مشغول هستند که از این تعداد ۵۵۰ واحد عضو انجمن و دارای برند و شناسنامه هستند.
رضایی افزود: صنعت قطعهسازی و انجمن قطعهسازان در اوایل دهه۹۰ براساس استراتژی توسعه صنعت و با حمایت خودروسازان و دولت شکل گرفت و با حمایتهای خودروسازان مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت.
وی با اشاره به ظرفیت فعلی قطعهسازان گفت: هم اکنون بیش از ۲۷۰ هزار نیرو در قطعهسازی کشور مشغول بهکار است و میزان دارایی ثابت قطعهسازان با گردش مالی ۵ میلیارد دلار، ۴ میلیارد دلار برآورد میشود.
رییس انجمن قطعهسازان کشور ضمن اشاره به تصمیم درست و به جا در استفاده از توان قطعهسازان داخلی در مشارکتهای بینالمللی در تولید خودرو گفت: قطعهسازان بزرگ و توانمند داخلی آمادگی دارند تا با ایجاد شرکتهای جوینتونچر و یا شکلهای دیگری از همکاری، با قطعهسازان بزرگ جهانی مشارکت کنند و موجب فن آوری در این بخش شوند.
تولید خودروهای مختلف روی پلتفرم جدید
نماینده مدیرعامل شرکت پینین فارینا ایتالیا به عنوان یکی از طرفهای اصلی قرارداد، پروژه این شرکت در همکاری با ایرانخودرو را طراحی پلتفرم آینده این خودروساز اعلام کرد و گفت: طراحی و توسعه خودروها و موتورهای احتراق داخلی با همکاری دیگر شرکتهای حاضر در این کنسرسیوم از جمله فعالیتهای ما خواهد بود
جینو موزاکو اظهار کرد: استراتژی اصلی ما سبک جدیدی دارد که تنها شامل طراحی یک خودرو نمیشود و مباحثی مثل مصرف سوخت، رقابتی بودن، ایمنی و محیطزیست را نیز در نظر دارد.
وی گفت: تولید خودرو در کلاسهای مختلف هاچبک، سدان، کراساور و اس.یو.وی روی این پلتفرم پیشبینی شده است، ضمن اینکه تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز در این کنسرسیوم موردنظر قرار گرفته است.
موزاکو در ادامه ضمن معرفی شرکت پینین فارینا گفت: شرکت ما یک شرکت طراحی و مهندسی است که محصولاتی مثل فراری از جمله خودروهایی هستند که توسط این شرکت طراحی میشوند.
زیرساختهای مطلوب عامل مهم سرمایهگذاری
دیگر سخنران نشست سازندگان پلتفرم جدید ایرانخودرو معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایرانخودرو بود. وی گفت: با اجرای پروژه طراحی پلتفرم جدید ایرانخودرو و عرضه محصولات جدید، سهم بازار افزایش یافته و اهداف صادراتی نیز محقق شود.
کامران سپهری با اشاره به رشد اقتصادی ایران در شرایط لغو تحریمهای بینالمللی گفت: زیرساختهای موجود در ایران نسبت به کشورهای منطقه در شرایط مطلوبی قرار دارد، نیروی انسانی جوان در دسترس با سطح دانش و تخصص مناسب نیز یکی از مزایای سرمایهگذاری به شمار میرود.
وی افزود: ایران با جمعیت ۸۴ میلیونی خود تقاضای بالایی برای خودرو در آینده خواهد داشت که این فرصت و مزیتی است که سرمایهگذاران به آن توجه دارند.
سپهری به میزان بالای فروش خودرو در بازار ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ با فروش یک میلیون و نیم خودرو رتبه ۱۳ فروش از آن بازار ایران بوده است که پیشبینی میشود با عرضه محصولات متنوع در آینده این رتبه ارتقا یابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.