خودروهای فرسوده کاربراتوری و افزایش مرگ‌ومیر در اثر آلودگی هوا

خودروهای فرسوده کاربراتوری و افزایش مرگ‌ومیر در اثر آلودگی هوا آلودگی هوا دیگر بخشی از زندگی مردم کلان‌شهرهای کشور به ویژه تهران شده است. معضلی که هر سال با نزدیک شدن به فصل سرما شدیدتر می‌‌شود و سخن گفتن مسؤولین پیرامون این معضل بیش‌تر، اما همچنان اقدام دلگرم‌کننده‌ای جز تغییر سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع […]

خودروهای فرسوده کاربراتوری و افزایش مرگ‌ومیر در اثر آلودگی هوا

آلودگی هوا دیگر بخشی از زندگی مردم کلان‌شهرهای کشور به ویژه تهران شده است. معضلی که هر سال با نزدیک شدن به فصل سرما شدیدتر می‌‌شود و سخن گفتن مسؤولین پیرامون این معضل بیش‌تر، اما همچنان اقدام دلگرم‌کننده‌ای جز تغییر سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع به گاز برای از بین بردن این معضل صورت نگرفته است.

هرسال تعداد زیادی از شهروندان بر اثر آلودگی هوا دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند، همچنین میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در حال افزایش است.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز هفته گذشته طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است که طبق آمار وزارت بهداشت سالانه مرگ ۵۰۰۰ نفر در شهر تهران منتسب به آلودگی هوا است و هر ساله معادل بودجه شهرداری تهران و معادل دو درصد GDP کشور هزینه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا می‌شود.

بر اساس گزارش‌های کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مهم‌ترین عناصری که در آلودگی هوای شهر تهران تأثیر دارند ذرات معلق با قطر کم‌تر از ۲٫۵ میکرون یا همان PM2.5 و ذرات معلق با قطر کم‌تر از ۱۰ میکرون یا همان PM10 هستند و کلیه روزهای آلوده سال ۹۵ نیز به علت افزایش غلظت این دو آلاینده به ویژه ذرات PM2.5 بوده است. این ذرات دارای بیش‌ترین عوارض قابل توجه برای سلامتی است چرا که می‌توانند به عمق دستگاه تنفسی و حتی جریان خون نفوذ کنند و صدمات جبران ناپذیری برای سلامتی شهروندان ایجاد کنند.

در این بین بیش‌ترین میزان تولید ذرات معلق متعلق به وسایل نقلیه است. طبق گزارش سازمان کنترل کیفیت هوای شهر تهران بیش از ۷۰ درصد ذرات معلق در شهر تهران از منابع متحرک یعنی همان وسایل نقلیه تولید می‌شوند.

در این میان وسایل نقلیه خودروهای فرسوده و کاربراتوری دارای بیش‌ترین میزان تولید ذرات معلق هستند.

ولی‌‌ا…آذروش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران آلودگی خودروی کاربراتوری را در حالت خوشبینانه ۲۰ برابر یک خودرو با استاندارد پایین یورو۲ اعلام کرده است.

طبق گزارش سیاهه انتشار شهر تهران، خودروهای سواری کاربراتوری در حالی که ۹درصد خودروهای سواری را تشکیل میدهند، ۵۱ درصد آلودگی خودروهای سواری را تولید می‌کنند. تقریباً عمده خودروهای کاربراتوری نیز در سن فرسودگی به سر می‌برند.

درمورد وانت‌‌ها نیز وضع به همین شکل است. وانت‌های کاربراتوری با سهم ۲۲ درصدی از کل وانت‌‌ها ۶۱ درصد آلودگی ناشی از وانت‌های شهر تهران را تولید می‌کنند.

علاوه بر این، بنابر اعلام مدیر پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از مجموع ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروها، اتوبوس‌‌ها حدود ۴۴ درصد، کامیون‌ها حدود ۳۲ درصد و موتورسیکلت‌‌ها حدود ۱۵ درصد سهم دارند، که عمده سهم این تولید آلاینده‌ها را کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری تشکیل می‌دهند.

نباید فراموش کرد که وسایل نقلیه فرسوده علاوه بر اثرات زیست‌محیطی اشاره شده، اثرات نامطلوب گسترده‌تری مانند افزایش شدید مصرف سوخت در کشور دارند که خود باعث افزایش آلودگی هوا نیز می‌شود. همچنین وسایل نقلیه فرسوده به علت پایین آمدن سطح ایمنی و همچنین استاندارد ایمنی پایین به هنگام تولید، موجب افزایش تصادفات و تلفات جاده می‌شوند. تمام این موارد نشان می‌دهد در صورتی که عزم جدی برای اسقاط کردن خودروهای فرسوده اعم از خودرو سواری، وانت، مینی‌‌بوس، کامیون، کشنده و موتور سیکلت به وجود‌ آید، میتواند اثرات مثبت قابل توجهی بر اقتصاد کشور و سلامت مردم داشته باشد.

 

محمد احمدی- کارشناس محیط‌زیست و خودرو