عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد احتمال قطع بودجه برخی نهادهای غیر همسو با دولت عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با ابراز نگرانی از وجود اهداف سیاسی دولت در شعار بودجهریزی عملیاتی گفت: ممکن است در قالب بودجهریزی عملیاتی، بودجه دستگاههایی که با دولت هماهنگ نیستند، قطع شود. به گزارش مهر، محمددهقان در خصوص […]
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد
احتمال قطع بودجه برخی نهادهای غیر همسو با دولت
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با ابراز نگرانی از وجود اهداف سیاسی دولت در شعار بودجهریزی عملیاتی گفت: ممکن است در قالب بودجهریزی عملیاتی، بودجه دستگاههایی که با دولت هماهنگ نیستند، قطع شود.
به گزارش مهر، محمددهقان در خصوص تلاش دولت برای جراحی نظام بودجهریزی کشور گفت: اول باید بگوییم بودجهریزی عملیاتی به چه معناست؟ بودجهریزی عملیاتی به این معناست که هر کس متناسب با کاری که انجام میدهد، مزد بگیرد. دستگاههای عریض و طویل دولتی متناسب با کارشان اعتبار دریافت کنند.
نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلسشورایاسلامی با بیان اینکه وضعیت نظام مالی کشور فاقد نظم و انضباط لازم است، اظهارداشت: هر دستگاهی برای خودش عملکردی را مینویسد و هر سال تلاش دارد تا بودجه خود را افزایش دهد. نحوه هزینهکرد این اعتبارات نیز خیلی مشخص نیست، ریخت و پاشها زیاد است و در موضوعات فاقد اولویت، اعتبارات مصرف میشود و در موضوعات اولویتدار، اعتباری وجود ندارد. کار از دست سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی بودجه کشور خارج شده است.
شفافیت اقتصادی اولین الزام بودجهریزی عملیاتی
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامهداد: بودجهریزی براساس عملکرد الزاماتی دارد که باید حتماً اجرا شود. اولین الزام شفافیت اقتصادی است، متأسفانه تاکنون سازمانهای دولتی در مسیر شفافیت گامی برنداشتهاند. در قانون برنامه ششم مقرر کردیم که دریافتی مدیران به صورت شفاف اعلام شود. در حالی که ۸ ماه از ابلاغ این قانون میگذرد هنوز حقوق مدیران به صورت شفاف اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه حقوق مدیران باید به صورت شفاف اعلام شود، تأکیدکرد: باید مشخص شود که پروژههای دولتی به چه اشخاص و شرکتهایی واگذار میشود. باید فعالیتهای مالی و تجاری در کشور شفاف باشد. شفافیت مالی و اقتصادی و مبارزه با فساد اولین الزام بودجهریزی عملیاتی است.
ایستادگی دولت در برابر مبارزه با فساد نمایانگر عدم اعتقاد عملی به بودجهریزی عملیاتی
عضو هیأت رییسه فراکسیون نمایندگان ولایی اظهارداشت: زمانی که دولت در برابر شفافیت مقاومت میکند و حتی حاضر نیست حقوق مدیران را اعلام کند، بودجهریزی عملیاتی امکانپذیر نیست و مشخص است که دولت به بودجهریزی عملیاتی اعتقاد ندارد. شعارهای دولت با عملکردش تناقض دارد. نمیشود شعار بودجهریزی عملیاتی داد اما مقابل شفافیت اقتصادی ایستاد یا شعار شفافیت اقتصادی داد و اجازه اعلام حقوق مدیران را نداد و برابر برخورد با مدیران نجومیبگیر مقاومت کرد.
دهقان تأکیدکرد: نمیشود به دنبال بودجهریزی عملیاتی بود اما از کسانی که همین بودجه را با فساد و رانت خرج میکنند، حمایت کرد. بالاخره قوه قضاییه میرسد به اینکه برادر فلان مقام مرتکب فساد اقتصادی است. چرا از این افراد حمایت میکنید؟ مبارزه با فساد هم یکی از الزامات بودجهریزی عملیاتی است.
اِشراف سازمان برنامه و بودجه بر عملکرد دستگاههای اجرایی لازمه بودجهریزی عملیاتی
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بودجهریزی عملیاتی بسیار خوب است اما باید اراده مبارزه با فساد نیز وجود داشته باشد. اِشراف سازمان برنامه و بودجه بر عملکرد دستگاههای اجرایی نیز در اجرای بودجهریزی عملیاتی بسیار مهم است. اِشراف داشتن و مسلط بودن سازمان برنامه و بودجه بر امور کشور امری مهم است که در صورت تحقق آن امکان بودجهریزی عملیاتی وجود دارد.
دهقان اظهارداشت: مدیران ما استاد نوشتن گزارش عملکرد هستند، صدها کار نکرده را مینویسند و بابت آن بودجه میگیرند. تمام دستگاهها یاد گرفتهاند که چطور گزارش عملکرد بدهند و پول ناحق دریافت کنند. چه کسی میخواهد بررسی کرده و گزارش دهد که عملکرد صورت گرفته است یا خیر؟
وی ادامهداد: اگر بخواهد بودجهریزی عملیاتی براساس گزارش دستگاهها صورت گیرد، ۱۰ برابر بودجه فعلی را هم به دستگاهها بدهیم، باز هم کم میآوریم. چون بودجهریزی عملیاتی به عنوان بودجهریزی براساس عملکرد است و گزارش عملکرد را نیز دستگاههای اجرایی میدهند، که همیشه در گزارشهای خود میگویند بودجه ما کم است و هر سال دستگاههای اجرایی مقابل مجلس صف میکشند که دولت به ما پول نمیدهد. هرچه پول هم میگیرند، معلوم نیست چه میکنند. وضعیت موجود کشور چاه ویل است، هرچه اعتبارات و منابع به آن اختصاص میدهیم پر نمیشود.
دستگاههای اجرایی استاد نوشتن گزارش عملکرد
عضو هیأت رییسه فراکسیون نمایندگان ولایی تأکیدکرد: آیا سازمان برنامه و بودجه اشراف و تسلط تخصصی بر امورات اجرایی کشور دارد که خودش تشخیص دهد دستگاههای اجرایی در سال ۹۶ چه عملکردی داشتند و در سال ۹۷ به چه میزان بودجه برای عملکرد خود نیازمندند و براساس برنامههای سال ۹۷ به آنها بودجه بدهند، آیا سازمان برنامه و بودجه چنین سلطه و اشرافی دارد؟ من میگویم ندارد.
دهقان با بیان اینکه بودجهریزی عملیاتی در حد یک شعار باقی خواهد ماند، گفت: وقتی دستگاهها سازمان برنامه و بودجه را دور میزنند، ۱۰ برابر این بودجه را هم بگذارند باز هم کم است. خود سازمان هم به لحاظ کمی و کیفی از فقدان کارشناسان لازم برای نظارت بر عملکرد دستگاهها رنج میبرد. بودجهریزی عملیاتی ادعای خوبی است اما چون پیشنیازهای اجرای آن وجود ندارد، نگران هستم این ادعای دولت در حد شعار باقی بماند.
وی با ابراز نگرانی از وجود اهداف پنهان و سیاسی در شعار بودجهریزی عملیاتی گفت: ممکن است اهداف پنهانی در بودجهریزی عملیاتی وجود داشته باشد که دولت آقایاحمدینژاد هم دنبال میکرد و الان هم دولت آقایروحانی ممکن است، پیگیری کند. مثلاً ممکن است در قالب بودجهریزی عملیاتی، بودجه دستگاههای فرهنگی و دستگاههایی که با دولت هماهنگ نیستند قطع و اسم آن را بودجهریزی عملیاتی بنامند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی آقای نوبخت در گزارشی که به مجلس ارایه کرد اعلام کرد ۵۹ دستگاه زیر نظر سازمان تبلیغات هستند که بودجه آنها حذف میشود. انگار همه مشکلات حل شده و فقط مشکل همین مؤسسات فرهنگی هستند. فارغ از اینکه این مؤسسات چه کاری انجام میدهند، چون نمیتوان در مورد عملکرد آنها قضاوت کرد اما حذف بودجه آنها و قراردادنشان زیر نظر وزارتخانههای دولتی، بوی سیاسی میدهد و نگران هستیم که اهداف پنهانی تحت عنوان بودجهریزی عملیاتی پیاده شود. همان کاری که آقایاحمدینژاد میکرد و بودجه دستگاههای مخالف یا غیرمطیع را حذف میکرد. این نگرانی وجود دارد که دولت هم بخواهد به بهانه بودجهریزی عملیاتی، بودجه این نهادها را قطع کنند.
وی با تأکید بر اینکه معتقدم باید گامهایی برای اجرایی شدن بودجهریزی عملیاتی برداشته شود گفت: باید شفافیت، جبهه و جهت دولت باشد که مبنای بودجهریزی عملیاتی است.
اشرافیگری مدیران مانع اجرای بودجهریزی عملیاتی
دهقان اظهارداشت: عناصر دولتی باید برای اجرای بودجهریزی عملیاتی وقت بگذارند زیرا وزارتخانهها و دستگاههای زیادی در کشور وجود دارد. اشرافیگری با نظام بودجهریزی براساس عملکرد مغایرت دارد. حتماً در درون دولت کسانی که اهل اَشرافیت، ریخت و پاش هستند با بودجهریزی عملیاتی مخالفت میکنند.صددرصد با بودجهریزی عملیاتی موافق هستم اما باید این پیشنیازها وجود داشته باشد وگرنه بودجهریزی عملیاتی در حد شعار باقی خواهد ماند.
وی تأکیدکرد: ما از این دولت که بخشی از آنها خسته هستند، بعید میدانم چنین قدرت و چنین سلطهای بر امور اجرایی کشور داشته باشد که بتواند بودجهریزی عملیاتی را اجرایی کند و قطعاً آقای دکتر نوبخت اگر واقعاً بخواهد این مسیر را طی کند، سختی در پیش دارد و به نظر من اگر طلیعه اراده سازمان بودجه دیده شود اکثریت مجلس از آن حمایت خواهند کرد.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهارداشت: از سال ۸۰ بودجهریزی عملیاتی در کشور مطرح شد از آن تاریخ ۱۶ سال میگذرد. من هم سال ۸۳ وارد مجلس شدم آن موقع آقای سبحانی میگفت باید بودجهریزی براساس عملکرد صورت گیرد. در آن زمان اقتصاددانان مشهوری در مجلس حضور داشتند. آقای توکلی، نادران، مصباحی مقدم، خوشچهره، دانشجعفری، آن موقع نیز چنین پیشنهادی وجود داشت.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تأکیدکرد: دولتها زیر بار بودجهریزی عملیاتی نرفتند چون جلوی ریخت و پاشها را میگیرد.
دهقان با بیان اینکه دولتها با شفافیت اقتصادی مخالفت هستند، گفت: حقوقها و تسهیلاتی که مسؤولان طی چند سال گذشته گرفتهاند در راستای شفافیت اقتصادی باید اعلام شود. تسهیلاتی که به واسطه آن زندگیهای اشرافی ایجاد کرده و اتاقهای لوکس ساختهاند. در کشورهای قدرتمند جهان میبینید کارمندان در اتاقهایی مربوط به ۳۰ تا ۵۰ سال پیش کار میکنند. در این کشورها، مبلمان و اتاقها کاملاً قدیمی هستند اما کار در آنجا انجام میشود. امروز اتاق یک بخشدار ما صد برابر بهتر از یکی از مقامات اروپایی است. باید با شفافیت اقتصادی و اداری به سمت اصلاح نظام بودجهای حرکت کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.