طنازی صنعت برق آبی در طرح گردش گری سیاه بیشه

طنازی صنعت برق آبی در طرح گردش گری سیاه بیشه طرح سد‌‌ها و نیروگاه تلمبه ذخیره‏ای سیاه‏بیشه که از طرح‌های ملی و شاخص صنعت برق‌آبی کشور است، در سال ۹۴ به‌صورت رسمی افتتاح و ۴ واحد نیروگاهی آن با ظرفیت نصب ۱۰۴۰مگاوات در حال تولید و خدمت به شبکه برق سراسری است. سیاه‌بیشه اولین و […]

طنازی صنعت برق آبی در طرح گردش گری سیاه بیشه

طرح سد‌‌ها و نیروگاه تلمبه ذخیره‏ای سیاه‏بیشه که از طرح‌های ملی و شاخص صنعت برق‌آبی کشور است، در سال ۹۴ به‌صورت رسمی افتتاح و ۴ واحد نیروگاهی آن با ظرفیت نصب ۱۰۴۰مگاوات در حال تولید و خدمت به شبکه برق سراسری است.

سیاه‌بیشه اولین و تنها طرح تلمبه ذخیره‌ای ایران است که وظیفه تولید برق در ساعات پیک و استفاده برق مازاد در ساعات غیرپیک، تعادل بخشی به شبکه و کنترل فرکانس را به‌طور همزمان بر عهده دارد، بدین ترتیب که در ساعات نیاز شبکه به برق، آب از مخزن سد بالا با عبور از تونل‌های آبرسان وارد نیروگاه شده و توربین‌‌ها را چرخانده، برق تولید می‌کند، سپس وارد مخزن سد پایین می‌شود و در ساعاتی که شبکه سراسری به یک مصرف کننده پایدار و مطمئن برای مصرف برق مازاد نیاز دارد، آب مسیر رفته را باز گشته و از سد پایین با چرخش برعکس توربین‌‌ها که نقش پمپ را ایفا میکنند به سد بالا باز می‌گردد. در این طرح دو سد از نوع سنگریزه‌ای با روکش بتنی، دو شفت مایل حدود ۵۰۰متری، نیروگاه و فضاهای زیرزمینی و سایر اجزای یک سازه عظیم وجود دارد و از نظر بزرگان سدسازی جهان، طرحی عظیم، کارآمد و قابل‌تحسین و مباهات است.

محل این طرح، در شمال تونل کندوان و در مجاورت محور مهم و گردشگرپذیر تهران چالوس قرار دارد و دارای اقلیمی ویژه و چشم‌اندازی منحصر به فرد و طبیعی است که دو دریاچه مصنوعی سدهای بالا و پایین پروژه، به این زیبایی افزوده است.

بدیهی است برخی اراضی در حین عملیات اجرایی و برای احداث طرح متأثر شده‌اند تا محل اسکان حدود ۳هزار نفر، بچینگ، سنگ‌شکن، معادن قرضه و… حاصل شود. حال و در دوران بهره‌برداری، این زمین‌ها که دیگر کارایی ندارند، بسان گوهری ارزشمند در آن منطقه خاص میدرخشند.

کاری باید کرد، کارستان! اندیشه‌ای بدیع، طرحی نو!

برای بهره‌گیری از این مواهب و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، اجرای طرح توسعه علمی، فناوری و گردشگری سیاه بیشه با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، در همان اراضی دست خورده پیشین، در دستور کار قرار گرفت.

این طرح بزرگ و نوین ملی که با در نظر گرفتن آمایش سرزمین تعریف و طرح جامع آن تدوین شده، شامل مجموعه‌های گردشگری عمومی و تخصصی همچون اماکن اقامتی، تفریحی، دهکده‌های آرامش، سلامت و جنگل درمانی، هتل، پیست اسکی، تله‌کابین، نمایشگاه صنعت آب و برق و پارک انرژهای نو است.

این بدان معناست که با ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‏ بخش غیردولتی و توسعه پایدار منطقه، خیل عظیم مسافران و گردشگران از اماکن متعدد و متنوع رفاهی، تفریحی و اقامتی مدرن و سنتی بهره‌مند شده و با بازدید از نمایشگاه و پارک انرژی‌های نو که آموزشی جذاب به کمک فضای مجازی و تجهیزات و روش‌های روز دنیا به عموم و متخصصان ارائه می‌نماید، با انواع انرژی نو و روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز آشنا خواهند شد.

علی اکبر صابری

 

کارشناس ارشد آب