درختانی که در بتن خفه میشوند استاد دانشگاه تهران گفت: درختان در شهرها به ویژه کلانشهرها در محاصره بتن قرار گرفتهاند و این روند به مرور نابودی آنها را به همراه خواهد داشت. به گزارش ایرنا، حسینآخانی در این زمینه افزود: بقای درختان به میکروارگانیسمهای موجود در خاک وابسته است بنابراین وقتی تمام فضای […]
درختانی که در بتن خفه میشوند
استاد دانشگاه تهران گفت: درختان در شهرها به ویژه کلانشهرها در محاصره بتن قرار گرفتهاند و این روند به مرور نابودی آنها را به همراه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، حسینآخانی در این زمینه افزود: بقای درختان به میکروارگانیسمهای موجود در خاک وابسته است بنابراین وقتی تمام فضای سبز حتی اطراف درختان به بتن اختصاص داده میشود، قطعاً درختان به مرور از بین میروند.
وی اظهارکرد: آسفالت کردن پارک یعنی خفه کردن و خشک کردن درخت، زیرا درخت برای ادامه حیات به تنفس و موادغذایی موجود در خاک نیاز دارد.
وی با بیان اینکه از نظر شهرداری هر گیاهی که خودرو بروید علف هرز محسوب و باید حذف شود، گفت: بزرگترین گل ارکیده خودروی خاورمیانه در دره فرحزاد رشد میکرد که با ادامه اجرای طرح دره فرحزاد در محدوده پارک پردیسان این گل از بین رفت و گیاهان غیربومی جایگزین شد در حالی که گیاهان بومی زیادی در این دره وجود داشت که بدون نیاز به آبیاری هوا را تلطیف میکردند اما اکنون در برخی از بزرگراهها روزانه تا ۶ ساعت آبیاری مصنوعی صورت میگیرد.
آخانی اظهارکرد: اکنون در دوره جهانی شدن به سر میبریم که با مشکلات زیادی مواجه هستیم، کربن دنیا را فرا گرفته و گازهای گلخانهای به شدت در حال انتشار است، توان علمی در کنار قدرت و پول فجایع محیطزیستی زیادی به وجود آوردهاند، نتیجه آن این است که گازهای گلخانهای در کره زمین به حد انفجار رسیده است.
وی در ادامه سخنانش به چند پیشنهاد برای اصلاح شرایط موجود اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار مدیریت فضای سبز در شهر تهران با رویکرد ایجاد پارکهای طبیعی و استفاده از گیاهان بومی یکی از این راهکارها است.
آخانی افزود: ایران کشوری خشک و کم آب است، بنابراین بهطور طبیعی گیاهان در فصل مرداد و تیر خواب تابستانه دارند تا با این کار آب کمتری مصرف کنند، این خصلت بهطور طبیعی در برخی گیاهان بومی کشور وجود دارد اما ما با از بین بردن آنها و کاشت گیاهان غیربومی بر کم آبی کشور دامن میزنیم.
وی به دومین پیشنهاد اشاره کرد و گفت: ایجاد کریدورهای دوچرخهسواری بین پارکهای تهران یکی دیگر از این راهکارها است، حدود ۵۵۰ کیلومتر اتوبان در تهران ساخته شده که ۵ برابر لندن است، اما مسیر دوچرخهسواری در آن مغفول مانده است .
آخانی سومین پیشنهاد را کاهش زباله دانست و افزود: کاهش زباله از طریق مجبور کردن تولیدکنندگان آن به جمعآوری از دیگر راهکارهای برونرفت از این شرایط است، در تهران روزانه ۷ تا ۸ هزار تن زباله تولید میشود و بودجه سالانه شهرداری برای جمعآوری آنها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است، در واقع ما در کشور ۴ برابر متوسط جهانی زباله تولید میکنیم که باید کاهش یابد.
استاد دانشگاه تهران به چهارمین پیشنهاد اشاره کرد و گفت: ایجاد قطارهای سریع از شرق به غرب و شمال به جنوب یکی دیگر از این راهکارها است.
وی اظهارکرد: راهاندازی مینیبوسرانی پاک و عدم حمایت از تاکسیها و اسنپ دیگر راهکار پیشنهادی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.