ارتقای صنعت قطعه‌سازی در گرو عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک خارجی

دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور ارتقای صنعت قطعه‌سازی در گرو عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک خارجی دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: عقد قراردادهای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی (جوینت‌ونچر) بین قطعه‌سازان ایرانی و خارجی می‌تواند به ارتقای صنعت قطعه‌سازی کشور و انتقال فناوری و دانش فنی کمک کند. به […]

دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور

ارتقای صنعت قطعه‌سازی در گرو عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک خارجی

دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: عقد قراردادهای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی (جوینت‌ونچر) بین قطعه‌سازان ایرانی و خارجی می‌تواند به ارتقای صنعت قطعه‌سازی کشور و انتقال فناوری و دانش فنی کمک کند.

به گزارش ایرنا، آرش‌محبی‌نژاد در گردهمایی انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن کشور با انجمن‌های فرانسه و نمایندگان قطعه‌سازان اتریش، آلمان، هند، چین، جمهوری کره و تایوان در محل هتل ارم افزود: این گردهمایی با هدف کاهش شکاف موجود بین قطعه‌سازان داخلی و خارجی و برآورده کردن نیازمندی‌های خودروسازان خارجی با استفاده از توانمندی شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی پیش‌بینی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم جلسات و نشست‌‌‌ها با خارجی‌ها، شاهد عقد قراردادهای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی (جوینت‌ونچر) بین قطعه‌سازان ایرانی و خارجی باشیم.

وی در خصوص دستاوردهای عملی برجام در این صنعت، از سال ۹۲ به عنوان سال «سکته» صنعت خودرویی کشور با تولید فقط ۷۴۰هزار دستگاه خودرو یاد کرد و گفت: امضای قراردادهای پسابرجامی در دولت یازدهم، آمار تولید خودروی کشور را به یک‌میلیون‌و۳۵۰هزار دستگاه در سال گذشته افزایش داد که خود گویای نتایج عملی برجام در این بخش است.

محبی‌نژاد تأکید کرد: اگر این قراردادهای جدید با سیاست‌گذاری‌های صحیحی در حوزه صنعت قطعه‌سازی همراه شود، می‌تواند تأثیرات مثبتی برای این صنعت به همراه داشته باشد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با اشاره به انتظارات قطعه‌سازان از دولت، تأکید کرد: دولت باید عوامل محیطی فضای کسب و کار و حوزه خودرو را رصد کرده و آثار آن را ببیند؛ به‌ویژه این‌که امروز در زمینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت، ایجاد زیرساخت‌ها، انتقال دانش و فناوری و سرمایه در گردش با چالش‌هایی مواجهیم.

وی تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات بانکی، نرخ تورم و نرخ ارز، ۳ مانع اصلی برای یک اقتصاد مولد است که «گلوی صنعتگران و قطعه‌سازان را می‌فشارد».

این مسؤول خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تعاملات به گونه‌ای باشد که تولیدات داخل مقرون به صرفه شوند؛ بر این اساس، اعمال دستوری نرخ ارز و نرخ سود تسهیلات به معنای اعطای رانت و یارانه به تولیدکنندگان خارجی و عامل کاهنده در رغبت به سرمایه‌گذاری در داخل است.

همچنین رضارضایی، رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در جمع قطعه‌سازان خارجی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن برجام در دو سال گذشته، اینک فضای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم است.

وی تصریح کرد: اکنون فرصت مغتنمی برای حضور خارجی‌‌‌ها در بازار خودرو و قطعه‌سازی ایران و بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه و همسایگان مهیا شده که استفاده از آن می‌تواند ارتقای صنعت قطعه‌سازی ایران و همچنین سودآوری برای شرکت‌های خارجی و حضور در بازار بزرگ منطقه را به همراه داشته باشد.

پتانسیل ایران برای تیدیل شدن به هاب صادراتی منطقه

در این گردهمایی، «دیدیر هدین» رییس کمیته ایرانی صنایع و تجهیزات فرانسه به ایرنا گفت: فضای کنونی ایران از نظر بازرگانی و تجاری آماده تعامل و کار با خارجی‌هاست، اما به لحاظ دانش و فناوری هنوز فاصله وجود دارد و شرکت‌های ایرانی باید شرایط لازم برای در اختیار گرفتن فناوری‌های روز را برای خود فراهم کنند.

به گفته وی، خارج از ایران و در کشورهای منطقه و همسایه یک بازار بزرگ بیش از ۴۰۰ میلیون نفری وجود دارد که حضور ایرانی‌‌‌ها در این بازار به تنهایی یا در قالب قراردادهای همکاری مشترک با سایر شرکت‌ها، بستگی به توان رقابتی‌شان دارد.

هدین خاطرنشان کرد: ایران بازاری است که با نظام تعرفه بسته شد و امکان کار کردن برای خارجی‌‌‌ها در آن وجود دارد، اما بازار کشورهای همسایه ایران بازاری کاملاً باز است که اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها، چینی‌‌‌ها و… برای حضور در آن در رقابت هستند.

وی تأکید کرد: به دلیل مزایای موجود در ایران از جمله ثبات و امنیت، وجود انرژی و نیروی کار ارزان، این کشور را برای سرمایه‌گذاری و همچنین کمک به صنایع آن انتخاب کرده‌ایم، اما تبدیل شدن ایران به مرکز صادراتی منطقه مقوله‌ای است که در وهله نخست باید آمادگی آن از سوی ایرانی‌‌‌ها فراهم شود و همچنین بستگی مستقیم به نوع قرارداد با خارجی‌‌‌ها دارد.

این مقام فرانسوی ادامه داد: در برخی قراردادهای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) اجازه صادرات محصولات و تولیدات داده شده، اما در برخی دیگر این اجازه داده نشده است؛ ایران توانایی انجام صادرات قطعات خودرویی و تبدیل شدن به مرکز صادرات در منطقه را دارد، اما باید شیوه رقابت را یاد بگیرد.

وی تصریح کرد: در این راه نکته مهم و اساسی، روابط سیاسی تعریف شده بین کشور‌‌‌ها و چگونگی تعامل با آنهاست.

 

نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان انجمن قطعه‌سازی در استان‌های مختلف در این همایش حضور داشتند.