عربستان، قطر، امارات و ترکیه بزرگ‌ترین خریداران سلاح در خاورمیانه هستند

معاون وزیر امور خارجه عربستان، قطر، امارات و ترکیه بزرگ‌ترین خریداران سلاح در خاورمیانه هستند سیدعباس‌عراقچی، در سمینار «روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» با موضوع « برجام و امنیت منطقه‌ای » سخنرانی کرد. به گزارش ایسنا، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در این سمینار که در دانشگاه شهید بهشتی […]

معاون وزیر امور خارجه

عربستان، قطر، امارات و ترکیه بزرگ‌ترین خریداران سلاح در خاورمیانه هستند

سیدعباس‌عراقچی، در سمینار «روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» با موضوع « برجام و امنیت منطقه‌ای » سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در این سمینار که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، گفت: برجام فراتر از ایران و منطقه است و به بخشی از رژیم عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تبدیل شده است که بدون آن کلیت رژیم عدم اشاعه به خطر می‌افتد.

سیدعباس‌عراقچی در سخنان خود با بیان این‌که روندهای تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا روند نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده، اظهارکرد: این موضوع را می‌توان در ۳ مقوله تسلیحات متعارف، تسلیحات غیرمتعارف و همچنین تسلیحات غیرمتقارن تقسیم‌بندی کرد و همان‌طور که اشاره شد در حوزه تسلیحات متعارف در حال حاضر منطقه غرب آسیا به بزرگ‌ترین بازار تسلیحاتی دنیا تبدیل شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با ارایه آماری از رشد فزاینده خرید سلاح توسط برخی از کشورهای منطقه اظهارکرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین خریدارهای سلاح در این منطقه عربستان، قطر، امارات و ترکیه هستند.

وی در توضیح علت این موضوع گفت: در این ارتباط می‌توان دلایل مختلفی را عنوان کرد که یکی از دلایل اصلی آن تمایل کشورهای‌غربی به فروش سلاح و منافع سرشار اقتصادی است که از این موضوع به دست می‌آورند.

وی با بیان این‌که آنها در راستای تحقق این موضوع تمایل به ایجاد بحران، تنش و سلب امنیت در منطقه دارند، اظهارکرد: در چند دهه گذشته شاهد بحران‌ها و درگیری‌های پی‌در‌پی در منطقه بوده‌ایم و کشورهای فروشنده سلاح از این طریق به دنبال فروش سلاح‌های خود بوده‌اند.

وی با بیان این‌که کشور‌ها سلاح نمی‌خرند مگر این‌که احساس ناامنی کنند و خلأ امنیتی کنند و با بحرانی روبه‌رو باشند، ادامه‌داد: یکی دیگر از دلایل افزایش خرید سلاح در منطقه تهدیدات جدیدی است که در این منطقه ناشی از فعالیت گروه‌های تروریستی به وجود آمده است. فعالیت این گروه‌های تروریستی و مقابله با آنها خود به درخواست دریافت تسلیحات بیش‌تر دامن زده است.

عراقچی با بیان این‌که مسایل داخلی برخی از کشور‌ها نیز در این زمینه مؤثر بوده است، اظهارکرد: رژیمی که نسبت به آینده خود نگرانی داشته باشد، برای حفظ امنیت خود دست به خرید اسلحه می‌زند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه‌داد: اخیراً عامل دیگری که باعث افزایش خرید اسلحه توسط کشورهای منطقه شده جلب نظر رییس‌جمهور آمریکا از سوی مقامات برخی از این کشور‌ها است. ما می‌بینیم که یک کشور قرارداد چند میلیارد دلاری با آمریکا منعقد می‌کند تا اولین کشوری باشد که رییس‌جمهور آمریکا به آن سفر می‌کند و برای تحقق این موضوع پول‌های هنگفتی را هزینه خرید سلاح می‌کند و ما دیدیم که رییس‌جمهور آمریکا در جمع سران برخی دیگر از کشور‌ها در نشست ریاض در حالیکه خبرنگاران نیز حضور داشتند به رؤسای دیگر کشور‌ها پیشنهاد می‌کند که از آمریکا سلاح بخرند و از این سلاح‌‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند.

سیدعباس‌عراقچی در ادامه افزود: نگرانی که برخی کشورهای منطقه نسبت به محور مقاومت پیدا کرده‌اند یکی دیگر از دلایل افزایش خرید سلاح در غرب آسیا است. آنها راهکار مقابله با محور مقاومت را اسلحه می‌دانند و در همین چارچوب اقدام به خرید تسلیحات کرده‌اند. مجموعه این عوامل همه باعث شده که منطقه ما شاهد رقابت تسلیحاتی بسیار سنگین بین کشور‌ها باشد و در واقع این منطقه تبدیل به بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات شود و در این بین رژیم صهیونیستی نیز به سیاست‌های گذشته خود ادامه می‌دهد و پول‌های هنگفتی را صرف هزینه‌های نظامی می‌کند. آنها سیاستی را اتخاذ کردند که درگیری در منطقه به سمت اهدافی غیر از صهیونیست‌‌ها سوق داده شود تا این رژیم بتواند در آرامش تصمیمات خود را دنبال کند و بر تسلیحات خود بیفزاید.

سیدعباس‌عراقچی در ادامه به موضوع تسلیحات نامتعارف اشاره کرد و گفت: تسلیحات نامتعارف شامل سلاح‌های کشتار جمعی است و براساس برخی آمار‌ها رژیم صهیونیستی ۸۰ الی ۸۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. گرچه طبق برخی از آمار‌ها این رقم به ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای نیز می‌رسد.

معاون وزیر خارجه ادامه‌داد: اگر پاکستان را نیز جزو منطقه غرب آسیا بدانیم، گفته می‌شود که این کشور نیز حدود ۱۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و از طرف دیگر این پتانسیل را دارد که این میزان را به ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای افزایش دهد.

عباس‌عراقچی در همین چارچوب به ایده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این ایده از دهه ۷۰ میلادی مطرح شد و دو کشور ایران و مصر طرفداران اصلی این ایده بودند. ولی تاکنون این ایده متأسفانه محقق نشده و مانع اصلی در راه تحقق این موضوع اسرائیلی‌ها هستند.

وی با بیان این‌که در بحث سلاح‌های غیرمتعارف باید به موضوع سلاح‌های شیمیایی نیز اشاره کنیم، اظهارکرد: صهیونیست‌‌ها و مصری‌ها عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی نیستند. کشور سوریه نیز تا مدتی پیش عضو این کنوانسیون نبود ولی در جریان درگیری‌ها و بحران‌های اخیر در سوریه به عضویت این کنوانسیون درآمد.

عراقچی با بیان این‌که ایران در برجام برنامه هسته‌ای خود را کنار نگذاشته است و فقط برای آن محدودیت‌هایی را به صورت موقت پذیرفته است تا نسبت به ماهیت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود اعتماد ایجاد کند، افزود: همان‌طور که اشاره کردم در مقابل این موضوع حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده و به این حق احترام گذاشته شده است که ما آن را در قطعنامه ۲۲۳۱ مشاهده می‌کنیم.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه با بیان این‌که حتی برای یک روز نیز غنی‌سازی در ایران متوقف نشد، گفت: در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به این حق احترام گذاشته شده و از دیگر کشور‌ها خواسته شده که با ایران همکاری هسته‌ای داشته باشند و ما اکنون می‌بینیم که این همکاری‌ها شروع شده است.

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان به حمایت اروپا و مجامع بین‌المللی از برجام اشاره کرد و گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مؤید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام است. این آژانس در ۹ گزارش این پایبندی را تأیید کرده و همه اینها باعث می‌شود که وقتی آمریکا می‌خواهد برجام را پاره کند در انزوا قرار می‌گیرد. آنها می‌گویند که ایران بعد از برجام قوی‌تر از گذشته به جامعه بین‌المللی برگشته است. با دست‌هایی بازتر و پذیرش بیش‌تر از سوی جامعه بین‌الملل. این یک حقیقت است. ایران با دستی بازتر و اعتماد به نفس بیش‌تر سیاست‌های خود را بعد از برجام به پیش می‌برد و کماکان سیاست‌های ضد سلطه خود را نیز ادامه می‌دهد.

 

وی با بیان این‌که اروپایی‌‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برجام با امنیت آنها گره خورده است، گفت: برخی دلیل حمایت اروپایی‌‌ها از برجام را فقط مسایل اقتصادی می‌دانند. در صورتی که چنین تصوری اشتباه است. چنانکه ما پیش از این شاهد بودیم که برخی از بانک‌های اروپایی جرایم سنگینی را به آمریکا پرداخت کردند که بازارهای آمریکا را داشته باشند. پس بحث اقتصادی مطرح نیست. شما اگر در بیانیه اخیر شورای وزیران اتحادیه اروپا توجه کنید، می‌بینید که در آن بیانیه برجام به امنیت اروپا گره زده شده است. آنها (اروپایی‌ها) می‌دانند که بدون برجام امنیت منطقه مثل قبل نخواهد بود و بحران‌هایی در منطقه ایجاد خواهد شد که تبعات آن همه را درگیر می‌کند.