درج شفاف جزییات قراردادهای ناشی از برگزاری مناقصات و مزایدات در رسانه‌ها

یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده خواستار شد درج شفاف جزییات قراردادهای ناشی از برگزاری مناقصات و مزایدات در رسانه‌ها یک اقتصاد‌دان گفت: باید تمامی جزییات معاملات و قراردادهایی که با برگزاری مناقصات و مزایدات صورت می‌گیرد به صورت شفاف در روزنامه‌ها و رسانه‌ها از جمله روزنامه تخصصی مناقصه‌مزایده منتشر شود. غلامحسین‌طاهری در گفت‌وگو […]

یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده خواستار شد

درج شفاف جزییات قراردادهای ناشی از برگزاری مناقصات و مزایدات در رسانه‌ها

یک اقتصاد‌دان گفت: باید تمامی جزییات معاملات و قراردادهایی که با برگزاری مناقصات و مزایدات صورت می‌گیرد به صورت شفاف در روزنامه‌ها و رسانه‌ها از جمله روزنامه تخصصی مناقصه‌مزایده منتشر شود.

غلامحسین‌طاهری در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده افزود: لازم است قرارداد‌ها به زبان‌های رسمی جهان چاپ شود تا سرمایه‌گذاران خارجی با مشاهده شفافیت آن قرارداد‌ها، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران شوند.

این مدرس دانشگاه در ادامه با ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی کشور تصریح‌کرد: اقتصاد ایران از مشکل ساختاری رنج می‌برد، لذا هیچگاه نتوانسته به توازن لازم دست پیدا کند زیرا در اقتصاد ایران نگاه علمی و دانش‌بنیان نسبت به حل مشکلات وجود ندارد، لذا شاهد هستیم که بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان عملاً خروجی لازم را در اقتصاد ایران ندارند.

وی افزود: هرچند نهاد ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت می‌کنند اما عموماً خروجی این شرکت‌ها در نیمه‌راه کار خود را ر‌ها می‌کنند و تولیدات آنها به بخش صنعت و تولید صنعتی نمی‌رسد.

طاهری در ادامه با ارایه راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی، خاطرنشان‌کرد: در اقتصاد کشور ما لازم است تا تیم‌های اقتصادی و مسؤولین اقتصادی ضمن کنکاش در کتب اقتصادی و بررسی نظریات مختلف اقتصاد‌های سوسیالیستی، کاپیتالیستی و لیبرالیستی به آن توجه و آن‌ را بومی‌سازی کنند و از سوی دیگر چگونه می‌شود و چه کسانی جایزه‌های نوبل اقتصادی را می‌برند، هرچند می‌توان گفت بخش قابل توجهی از جوایز می‌تواند با نگاه سیاسی باشد اما به هر شکل مشخص است که برای یک پایان‌نامه یک پروژه‌های مقاله مدت‌‌ها کار شده تا بتوانند در این عرصه مطرح شود و بررسی و آنالیز مطالب آنان و بومی‌سازی آن با اقتصاد کشور می‌تواند، بسیاری از مشکلات ما را حل کند.

این مدرس دانشگاه افزود: همان‌طور که می‌دانید شتر، کوهان دارد که چربی آن هیچگاه نمی‌سوزد و متأسفانه اقتصاد ما دچار همین مشکل است و اسیر «اقتصاد کوهان شتری» شده است و برخی از مشکلات آن هضم نشده و مرتفع نمی‌شود. لذا باید براساس مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و با نگاه علمی و دانش‌بنیان برای اقتصاد کشور حرکت کنیم و اقتصاد را بومی‌سازی کنیم.

 

طاهری ادامه‌داد: متأسفانه در اقتصاد کشور، مشکلات دیگری وجود دارد که از جمله آن دچار روزمرگی شدن آن است و به همین دلیل به عنوان بخش صنعت، تنها با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود در حال تولید است و این ضعف‌‌ها را نمی‌توان به بیگانگان و تحریم‌ها نسبت داد، زیرا این مشکلات مدیریتی و ضعف‌های درونی ماست، هرچند تحریم‌های ظالمانه اثرگذار بوده است اما اگر به رهنمودهای رهبرمعظم‌انقلاب توجه می‌کردیم و اقدام و عمل را سرلوحه خود قرار می‌دادیم، امروز بسیاری از این مشکلات و مسایل وجود نداشت.