بازار ایران نیازمند برندسازی کالاهای با کیفیت است

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران بازار ایران نیازمند برندسازی کالاهای با کیفیت است رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: در شرایط فعلی اجرای طرح حذف برچسب قیمت برخی کالا‌ها می‌توانست بازار را به هم بریزد و رقابت ناسالم ایجاد کند اما حالا که با دستور رییس‌جمهوری، اجرای این طرح متوقف شده، باید از […]

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران

بازار ایران نیازمند برندسازی کالاهای با کیفیت است

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: در شرایط فعلی اجرای طرح حذف برچسب قیمت برخی کالا‌ها می‌توانست بازار را به هم بریزد و رقابت ناسالم ایجاد کند اما حالا که با دستور رییس‌جمهوری، اجرای این طرح متوقف شده، باید از فرصت موجود برای استانداردسازی بازار و زمینه‌سازی اجرای این طرح استفاده کنیم.

خسرو‌فروغان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، با تأکید بر این‌که حذف برچسب قیمت کالا‌ها و رقابت‌پذیر کردن بازار، باید پس از ایجاد ساختار مناسب انجام شود، اظهارکرد: ایجاد رقابت همواره از مطالبات بخش خصوصی بوده است اما این کار ملزوماتی دارد که باید پیش از تغییر ساختار بازار مهیا شود.

وی افزود: در ماجرای اخیر حذف برچسب قیمت، گفته می‌شد قیمت از محل تولید حذف می‌شود و توزیع‌کننده نهایی پس از افزودن حاشیه سود متعارف خود، تعیین قیمت فروش را برعهده می‌گیرد اما هیچ کس نمی‌گفت آیا ناظری برای مراقبت از این فرایند داریم یا نه؟

فروغان با بیان این‌که نبود ناظران باعث می‌شد طرح سلیقه‌ای اجرا شود، تصریح‌کرد: مهم‌ترین مسأله‌ای که با اجرای طرح حذف برچسب قیمت رخ می‌داد این بود که تولیدات با کیفیت به‌گونه‌ای در کنار کالاهای بی‌کیفیت قرار می‌گرفتند که اگر برند آنها مشهور نبود خریدار نمی‌توانست کالای باکیفیت را از بی‌کیفیت تمیز دهد درحالی‌که در شرایط فعلی، قیمت کالا به ‌نوعی نشان‌دهنده کیفیت آن نیز هست.

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: بازار ایران نیازمند برندسازی کالاهای با کیفیت است تا با حذف برچسب قیمت، کالاهای بی‌کیفیت بازار را قبضه نکنند و تولیدکنندگان متعهد و مشتری‌مدار با کوچک شدن بازار خود مواجه نشوند.

فروغان معتقد است: در شرایط فعلی قیمت مصرف‌کننده روی کالا عملاً باعث شده مردم به‌صورت ناظر بازار عمل کنند و فروشندگان نیز از هراس برخورد قانونی، مشتاق تخلف از قیمت‌گذاری نباشند و کالا را به قیمت دلخواه نفروشند اما اگر چنین عاملی وجود نداشته باشد، این کارکرد بازار نیز از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که حذف برچسب قیمت در بازار فعلی فقط حجم بازار برند‌ها را پایین می‌آورد و رقابتی ایجاد نمی‌کرد، اظهار‌کرد: باید با استفاده از فرصتی که دستور رییس‌جمهور مبنی بر توقف این طرح ایجاد کرده است، باید استانداردسازی بازار در دستور کار قرار بگیرد.

 

به گفته فروغان، در شرایط فعلی تعداد فروشندگان خُرد در ایران ۷برابر نرم جهانی است و همین تعدد فروشندگان باعث شده بسیاری از افراد برای بقای درآمد خود دست به هر کاری بزنند پس ساماندهی فروشندگان خُرد و استانداردسازی آنها باید جزو اولویت‌های متولیان بازار باشد و پس‌ از آن برای ایجاد رقابت در بازار وارد عمل شوند.