سیم‌کارت از جنس الماس!

سیم‌کارت از جنس الماس! قیمت برخی از سیم‌کارت‌های موجود در بازار، برابر با یک واحد آپارتمان در مناطق مختلف تهران است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ این روز‌ها وقتی به بازار فروش سیم‌کارت‌های رند سری بزنید با قیمت‌های عجیب و غریب روبه‌رو خواهید شد که در بعضی موارد قیمت یکی از آنها، ارزشی برابر با دو […]

سیم‌کارت از جنس الماس!

قیمت برخی از سیم‌کارت‌های موجود در بازار، برابر با یک واحد آپارتمان در مناطق مختلف تهران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ این روز‌ها وقتی به بازار فروش سیم‌کارت‌های رند سری بزنید با قیمت‌های عجیب و غریب روبه‌رو خواهید شد که در بعضی موارد قیمت یکی از آنها، ارزشی برابر با دو واحد آپارتمان در تهران دارد.

طبق تعرفه همراه اول قیمت سیم‌کارت دائمی تهران (۹۱۲) با پیش شماره ۰۰ در حدود ۱۶۰تومان می‌باشد؛ البته گویا به خاطر توزیع محدود، قیمت این سیمکارت‌ها در بازار بیش از ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سیم‌کارت‌های دائمی در تهران با پیش شماره ۰۹۱۰ در حدود ۱۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

طبق اظهار نظر یکی از فعالان صنفی موبایل، قیمت سیم کارت‌های با پیش شماره ۹۱۲ و کد دو، بالای یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان، کد ۳ بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، کد ۴ بالای ۸۰۰ هزار تومان، کد ۵ بالای ۷۰۰هزار تومان، کد ۶ بالای ۶۰۰هزارتومان، کد ۷ بالای ۵۰۰هزارتومان و خطوط ۸ و ۹ به ترتیب ۳۵۰هزار و ۳۰۰هزار تومان می‌باشد.

این نکته نیز قابل ذکر است که قیمت سیم‌کارت‌های ۹۱۲ با کد ۱۱۴ بالای ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان و کد ۱۱۵ بالای ۵میلیون و ۴۰۰ هزارتومان است. به گفته یک فعال صنفی برخی از شماره‌های رند بالای یک میلیارد تومان نیز به فروش می‌رسد.

با همه این تفاسیر تقریباً قیمت انواع سیم‌کارت‌های دائمی در تهران مشخص شده است؛ اما وقتی برای خرید سیم‌کارت اقدام می‌کنید و با شماره‌های رند، کد یک و کد دو روبه‌رو می‌شوید قیمت‌ها کاملاً تغییر می‌کند.

وقتی به چند سایت معتبر فروش سیم‌کارت رجوع کردیم با قیمت‌های نجومی و عجیب روبه‌رو شدیم؛ سیم‌کارت ۹۱۲ با پیش شماره ۱۱۳ و رند آیینه‌ای در حدود ۴۵۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

وقتی برای خرید یک سیم‌کارت رند که با مبلغ نامشخص و براساس بالا‌ترین پیشنهاد برای فروش گذاشته شده بود، تماس برقرار کردیم, فروشنده از فروش سیمکارت به قیمت ۸۶۰میلیون تومان خبر داد؛ اگر هر متر از یک خانه در مناطق متوسط تهران را ۴میلیون تومان فرض کنیم، با این مبلغ می‌توان ۳ خانه ۶۰ متری تهیه کرد.

اگر دهه ۷۰ و شروع عرضه سیم‌کارت را به یاد داشته باشید، برای خرید یک سیم‌کارت نیاز به تأیید هویت و ثبت نام بود که اول باید در صف‌های طولانی و قرعه‌کشی‌ها قرار می‌گرفتید؛ هر چند با وجود آن همه سختی، با قیمت‌های یکسانی روبه‌رو بودیم و شرکت مخابرات سیم‌کارت‌های رند و غیررند را به شکل منظم و به ترتیب شماره فیش واگذار می‌کرد.

با گذشت زمان، بازار سیاه شماره رند آغاز و سرآغازی شد برای داستان قیمت‌های میلیونی و میلیاردی سیم‌کارت‌ها. کسانی که توانسته بودند خطوط رند را به دست آورند در بازار سیاه برای شماره‌های رند خود مبالغ گزافی گذاشتند و اقدام به فروش کردند.

 

هرچند مخابرات در سال ۹۳ برای جلوگیری از ادامه روند بازار سیاه، برای فروش شماره‌های رند خود مزایده برگزار کرد، همچنان قیمت این شماره‌ها در بازار سیاه سر به فلک می‌کشد.