یک اقتصاددان عنوان کرد:رشد چه بخش‌هایی اشتغال‌زاست؟

  یک اقتصاددان می‌گوید دولت در برنامه‌های اقتصادی میان مدت خود بهتر است علاوه بر رشد شتابان و پایدار اقتصادی به اشتغال‌زایی رشد هم توجه کند، تا به این ترتیب به صنایعی بیش‌تر توجه شود که قابلیت اشتغال‌زایی دارند. محصولات آی‌تی، دانش‌بنیان و ترانزیتی اکنون در زمره این محصولات قرار می‌گیرند. به گزارش ایسنا، علیرضا […]

 

یک اقتصاددان می‌گوید دولت در برنامه‌های اقتصادی میان مدت خود بهتر است علاوه بر رشد شتابان و پایدار اقتصادی به اشتغال‌زایی رشد هم توجه کند، تا به این ترتیب به صنایعی بیش‌تر توجه شود که قابلیت اشتغال‌زایی دارند. محصولات آی‌تی، دانش‌بنیان و ترانزیتی اکنون در زمره این محصولات قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، علیرضا شجاعی یک اقتصاددان اظهار کرد: ساختاری که برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده حاوی تعدادی احکام است که به‌طور متمرکز به مبحث صادرات و تجارت خارجی نپرداخته و بیش‌تر مردمی‌ شدن اقتصاد و گسترش زیرساخت‌ها را در زمینه تجارت خارجی در نظر گرفته است.

وی در خصوص رشد ۸ درصدی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: به نظر من اگر دولت و مجلس محور و هدف برنامه‌های ۵ سال آینده را تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی بداند باید در چارچوب برنامه‌ها، ابعاد مختلفی را تعریف کند. این ابعاد باید شامل علم و فن‌آوری، فرهنگی و اجتماعی، سیاست خارجی، اقتصاد کلان و پولی و بانکی، توان داخلی در صنعت، معدن و تجارت و آمار و اطلاعات باشد و سپس در هر یک از این ابعاد اولویت‌هایی انتخاب شود تا به موجب آن راهکار‌‌ها و برنامه‌های متنوعی تعریف شود.

معاون پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: البته در متن برنامه ششم هم اولویت‌هایی مانند «رشد شتابان» و «پایداری» مدنظر قرار گرفته شده است. رشد شتابان در بحث تجارت خارجی به این معنی است که باید به حوزه‌هایی بیش‌تر بپردازیم که سرعت رشد صادراتی بیش‌تری دارند و همچنین بحث پایداری به این معنی است که صادرات کالاهایی در اولویت قرار گیرند که بتوانیم آن را به صورت بلندمدت صادر کنیم، نه این‌که دور‌ه‌هایی صادر کنیم و سپس بازار آن را از دست بدهیم یا این‌که توان تولیدمان تمام شود.

او ادامه داد: البته نکته‌ای که در برنامه ششم از آن غفلت شده است و به نظر من دولت و مجلس باید در کنار پرداختن به مقولاتی مانند رشد شتابان و پایداری به آن توجه کنند، موضوع اشتغال‌زا بودن رشد است به این معنی که در بحث رشد اقتصادی، رشد بخش‌هایی مد نظر قرار گیرد که اشتغال هم ایجاد کند.

شجاعی در توضیح اشتغال‌زا بودن رشد توضیح داد: مثلاً اکنون ظرفیت سیمان در کشور اشباع شده و دادن مجوز برای تولید بیش‌تر آن اشتباه است، چون سیمان قابلیت رشد جهشی ۸ درصدی را ندارد ولی محصولات دانش‌بنیان، ترانزیت و آی‌تی اکنون قابلیت تجربه رشد شتابان را دارند و می‌توانند در اولویت قرار گیرند تا اقتصاد کشور در جهت رشد ۸ درصدی حرکت کند.

این اقتصاددان اظهار کرد: اکنون تمرکز بر روی این است که برای سال آینده و به صورت کوتاه مدت رشد و صادرات نفت افزایش یابد ولی دولت موضوع رونق بنگاه‌های کوچک و متوسط را هم پیگیری می‌کند که بسیار مهم است و می‌تواند در رشد اقتصادی کمک کند. بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌تواند به سمت صنایع تبدیلی بروند و محصولات متنوعی تولیدی کنند. اکنون بسیاری از صنایع هستند که این قابلیت را دارند که با اعمال یک فرایند کوچک بر آن‌‌‌ها ارزش افزوده بسیاری بیفزایند چنین قابلیتی می‌تواند مد نظر بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار بگیرد و به این ترتیب به اهداف مربوط به رشد شتابان نزدیک شویم.

 

وی همچنین گفت: سال گذشته که کشور رشد اقتصادی داشت به صنایع بزرگ پتروشیمی، خودروسازی و… توجه کرد در صورتی که بنگاه‌های کوچک و متوسط رشد نداشتند و ‌در رکود بودند، ولی اگر دولت در برنامه‌های خود به رشد تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه کند، ارزش‌افزوده قابل توجهی ایجاد خواهند کرد.