پیشتازی مافیای آب در خشک کردن چهارمحال‌وبختیاری!

عضو کمیته ملی کارون اعلام کرد پیشتازی مافیای آب در خشک کردن چهارمحال‌وبختیاری! «هارپ» در خشکسالی نقشی ندارد عضو کمیته ملی کارون گفت: در صورتی که از حقوق آب استان چشم‌پوشی کرده و بی‌تفاوت عبور کنیم، مافیای آب با سرعت بیش‌تری استان را خشک خواهند کرد. مهدی پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به […]

عضو کمیته ملی کارون اعلام کرد

پیشتازی مافیای آب در خشک کردن چهارمحال‌وبختیاری!

«هارپ» در خشکسالی نقشی ندارد

عضو کمیته ملی کارون گفت: در صورتی که از حقوق آب استان چشم‌پوشی کرده و بی‌تفاوت عبور کنیم، مافیای آب با سرعت بیش‌تری استان را خشک خواهند کرد.

مهدی پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که پدیده خشکسالی مربوط به زمان حال نیست، اظهار کرد: کشور ایران به دلیل این‌که در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته پدیده خشکسالی از سیکل‌های آن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برخی افراد وقوع خشکسالی را ناشی از پدیده ال‌نینو می‌دانند، افزود: در چهارمحال‌وبختیاری خشکسالی و کاهش بارش ناشی از تشکیل هسته‌های بارش ضعیف است و به عقیده برخی پدیده هارپ از عواملی است که در وقوع خشکسالی نقش دارد.

پژوهش ادامه داد: پدیده ‌هارپ عاملی بی‌اساس بوده و در خشکسالی استان نقش ندارد و متخصصان به منظور گمراه کردن مردم و پیشبرد اقدامات مافیای آب، این عامل را در خشکسالی استان مؤثر می‌دانند .

وی با اشاره به این‌که بیش از ۸۰ درصد تأثیر خشکسالی در کشور ناشی از تغییر اقلیم است، ادامه داد: در حال حاضر اقلیم کشور به دلیل خشکسالی یک پله کاهش یافته به‌طوری که زمانی چهارمحال‌وبختیاری استانی نیمه‌خشک بوده و اکنون به استانی خشک تبدیل شده است.

عضو کمیته صیانت از آب استان خاطرنشان کرد: متأسفانه خشکسالی در استان به خصوص خشک شدن دشت‌‌‌‌‌ها ناشی از مدیریت ناصحیح مسؤولان استانی است.

وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته به کشاورزان پیشنهاد می‌شد برای کشاورزی خود چاهی حفر کنند، زیرا در آن زمان آب زیر نظر استان اصفهان بود و آنها نمی‌خواستند چهارمحال‌وبختیاری سهمی از زاینده‌رود داشته باشد.

پژوهش گفت: ۸۵ تا۹۰ درصد آب زاینده‌رود توسط چهارمحال‌وبختیاری تأمین می‌شود که با توجه به سهم آبی که استان تولید می‌کند حق استفاده از آب را دارد و متأسفانه مسؤولان استانی به منابع آب توجه نکرده و حفظ سمت را جایی برای منافع خود می‌دانستند.

وی با اشاره به این‌که برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی موجب کاهش عمق آب سطح سفره‌ها شده است، تصریح کرد: از مجموع ۱۴ دشت استان ۱۱ دشت بحرانی و سه دشت دیگر ممنوعه بحرانی هستند و اکنون شاهد نشست دشت‌‌‌‌‌ها در استان و شهرستان‌های مختلف هستیم.

عضو کمیته صیانت از آب استان چراهای بی‌رویه، بیش از اندازه و بدون مجوز دام و همچنین برداشت آب از چاه‌ها را از عوامل خشک شدن دشت‌‌‌‌‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد ریزگردهای موجود در استان به دلیل خشک شدن دشت‌‌‌‌‌ها و همچنین مکان‌یابی نادرست فرودگاه است که خشک‌شدن دشت‌‌‌‌‌ها به دلیل بی‌درایتی و دلسوزی نکردن مدیران گذشته بوده و نشان دهنده این است که ریزگردهای موجود در استان ناشی از عوامل بومی است.

وی گفت: استان‌های همجوار چهارمحال‌وبختیاری بدون در نظر گرفتن منافع ملی و قانونی سعی در برداشت آب از این استان را دارند و می‌خواهند آب این منطقه را با حفر تونل و لوله‌گذاری به سمت استان‌های خود ببرند، در حالی که چهارمحال‌وبختیاری نیاز شدیدی به آب دارد.

پژوهش در نظر گرفتن برنامه مدونی برای استان، دفاع از حقوق آبی استان در مقابل مافیای آب و تخصیص آب از سد کارون و زاینده‌رود به استان را از راه‌حل‌های مقابله با خشکسالی در چهارمحال‌وبختیاری عنوان کرد.

وی با اشاره به غیرقانونی بودن طرح‌های انتقال آب، ادامه داد: با ساخته شدن تونل اول کوهرنگ، مردم اصفهان آب تونل را حقابه خود می‌دانستند که کاملاً اشتباه بوده، آب مربوط به استان چهارمحال‌وبختیاری است و کشاورزان استان پایین‌دست هیچ‌گونه حقی از طرح‌های انتقال آب استان ندارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: طبق قانون زمانی که در استان‌های بالادست و پایین‌دست حوزه‌ای، بر سر آب اختلافی ایجاد شود و آبی نباشد که به استان پایین‌دست برسد قانون صراحتاً و به‌طور شفاف بیان می‌کند که اولویت با بالادست است.

وی افزود: متأسفانه در این میان مسؤولان استان به دنبال جذب منافع قومیتی خود بوده در حالی که مسؤولان استان پایین‌دست به دنبال جذب منافع استان اصفهان هستند.

پژوهش تأکید کرد: برخی با بی‌توجهی به حق استان به خصوص در مسأله آب که حیات انسان وابسته به آن است به دلیل جنگ‌های قومیتی و سوءاستفاده برخی افراد از سمت خود، در حال تاراج منافع استان هستند.

وی گفت: طبق قانون در صورتی که برخی استان‌ها قصد برداشت آب از چهارمحال‌وبختیاری را داشته باشند باید حقابه را پرداخت کنند.

عضو کمیته ملی کارون افزود: در صورتی که دولت قصد دارد استان‌های محروم و عقب‌مانده زاگرس توسعه پایدار داشته باشند لازم است از بودجه استان‌هایی که آب را انتقال می‌دهند حقابه پرداخت شود تا استان‌های محروم رشد کنند که متأسفانه مافیای آب جلوی این کار‌‌‌‌ها را می‌گیرند.

وی ادامه داد: قبل از اجرایی شدن انتقال آب باید آب مورد نیاز برای شرایط زیست‌محیطی در سال‌های آینده وجود داشته باشد در غیراین صورت، انتقال آب ممنوع است.

پژوهش گفت: اگر از سوی اصفهان مدیریت و الگوی مصرف رعایت شود نیازی به طرح‌های انتقال آب نیست، طبق قانون دولت باید مانع از برنج‌کاری‌های استان پایین دست شود.

وی خاطرنشان کرد: در استانی که از لحاظ وضعیت بارش، تبخیر و تعرق چندین برابر آن است افزایش سرانه فضای سبز در استان بدون آب چه معنایی دارد؟

پژوهش تأکید کرد: در صورتی که در استان پایین دست خشکسالی وجود دارد افزایش تولید در فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و افتتاح فازهای مختلف با وضعیت خشکی زاینده‌رود چه معنایی داشته و آب مربوط به افزایش تولید از کجا تأمین می‌شود، وجود ۱۰۸ واحد کارگاهی در اصفهان که بیش از ۳۵۰میلیون متر مکعب آب از زاینده‌رود مصرف می‌کنند چه معنایی دارد و وجود ۱۷ هزار چاه غیرمجاز و برداشت ۳۵۰میلیون متر مکعب آب دیگر از زاینده‌رود و عدم بستن این چاه‌ها چه معنایی می‌دهد؟

وی خاطرنشان کرد: خشک شدن دشت‌‌‌‌‌ها و کم‌آبی در چهارمحال‌وبختیاری مربوط به اقلیم و تغییرات آن است در صورتی که در اصفهان مربوط به عدم مدیریت و بهره‌برداری صحیح از آب و زیاده‌خواهی آنها بوده و نمی‌توان خشکسالی را در این دو استان با یکدیگر مقایسه کرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد مدیریت مربوط به حفظ استان چهارمحال‌وبختیاری و دادن حقابه‌ها و سهم‌آبه‌ها به مردم استان و مدیریت در اصفهان از طریق جلوگیری از برداشت‌های آب، جلوگیری از توسعه صنایع فولاد و ذوب‌آهن و از بین بردن برنج‌کاری در غرب اصفهان، تغییر الگوی کشت در شرق اصفهان، جلوگیری از توسعه و رشد شهرهای اقماری در این استان و رعایت اصول سرانه فضای سبز را از راه‌های مدیریتی به منظور حفظ حوزه زاینده‌رود و زاینده‌رود عنوان کرد.