رونق دوباره بازار طلای سرخ در ایران

رونق دوباره بازار طلای سرخ در ایران خرید تضمینی زعفران گناباد بازار گل زعفران در گناباد با شروع فصل برداشت و برخلاف سردی هوا، رونق گرفته و گرم شده است و مردم در حال خرید و فروش طلای سرخ هستند. به گزارش مهر؛ خراسان‌رضوی یکی از قطب‌های اصلی تولید زعفران در کشور محسوب می‌شود که […]

رونق دوباره بازار طلای سرخ در ایران

خرید تضمینی زعفران گناباد

بازار گل زعفران در گناباد با شروع فصل برداشت و برخلاف سردی هوا، رونق گرفته و گرم شده است و مردم در حال خرید و فروش طلای سرخ هستند.

به گزارش مهر؛ خراسان‌رضوی یکی از قطب‌های اصلی تولید زعفران در کشور محسوب می‌شود که همه ساله درصد قابل توجهی از مزارع گناباد به کشت این محصول مهم اختصاص می‌یابد.

اگرچه طی سال‌های گذشته خسکسالی‌های پیاپی و نوسان قیمت زعفران در بازار باعث شده تا برخی از کشاورزان مزارع خود را به باغ‌های پسته تبدیل کنند، اما هنوز هم بسیاری با گل زعفران زندگی خود را می‌گذرانند.

امسال دولت برای حمایت از کشاورزان زعفران کار خرید تضمینی این محصول را آغاز کرده تا بخشی از مشکل آنها در فروش محصول و کوتاه کردن دست دلالان بر طرف شود.

از ابتدای آبان ماه جنب و جوش مردم برای برداشت و فروش زعفران در گناباد آغاز شده و یکی در حال تهیه زمین و دیگری در حال آبیاری آن است.

تقریباً از نیمه‌های آبان تک گل بنفشی در مزارع دیده می‌شود و حضور مردم نیز در ابتدای صبح قابل مشاهده است ولی اوج برداشت گل زعفران در گناباد اوایل آذرماه است.

ما نیز در این روزهای سرد پاییزی تصمیم گرفتیم به خیابان سعدی گناباد و به محله معروف به بازار «گل فروش ها» که تمامی معاملات زعفران در این خیابان انجام می‌شود، برویم.

محمد مهدیان یکی از زعفران‌فروشی‌های گناباد اظهار می‌کند: چند روزی می‌شود که بازار گل در گناباد داغ شده و شاهد عرضه گل زعفران کشاورزان در بازار هستیم.

وی می‌افزاید: قیمت یک کیلو گل در گناباد ۴۰هزار تومان است ولی این قیمت در حد دو هزار تومانی نوسان دارد که معمولاً این نوسان نیز به دلیل عرضه کم و یا زیاد گل در بازار است.

در ادامه گفت‌و‌گو یکی از کشاورزان به کنار ما می‌آید و می‌گوید: گل زعفران با این هزینه‌هایی که وجود دارد، ضرر است و در حال حاضر هزینه چیدن و گرفتن ریشه آن بسیار زیاد است و زمانی که اقدام به فروش خود گل هم در بازار می‌کنیم، تمام سود آن را دلال‌‌‌‌ها به جیب می‌برند.

افزایش زیر کشت زعفران را نداشته‌ایم

در خصوص برداشت گل زعفران مدیر جهاد کشاورزی گناباد اظهار می‌کند: در حال حاظر ۳۵۰۰ هکتار از مزارع گناباد زیر کشت زعفران است که نسبت به سال گذشته افزایش میزان کشت زعفران در این شهرستان را نداشته‌ایم.

علیرضا حسین زاده می‌افزاید: امسال پیش‌بینی می‌شود از مزارع زعفران گناباد حدود ۹ تن زعفران خشک برداشت شود.

وی ابراز می‌کند: به دلیل خشکسالی در منطقه تعداد ۱۲ روستا مزارع زعفران خود را با تانکر آبیاری می‌کنند.

در ادامه تهیه گزارش به سراغ رییس اداره تعاون روستایی گناباد رفتیم تا در خصوص فعالیت دلال‌‌‌‌ها از این محصول با ارزش سؤال کنیم.

محمدمهدی‌رضازاده می‌گوید: با هماهنگی‌های صورت گرفته زمینه خرید زعفران توافقی از کشاورزان در اداره تعاون روستایی گناباد مهیا شده است.

وی می‌افزاید: زعفران خریداری شده از کشاورزان باید برای امسال و با معرفی نامه جهاد کشاورزی باشد تا دلال‌‌‌‌ها نتوانند در این حوزه وارد شوند.

رییس اداره تعاون روستایی گناباد ابراز می‌کند: پس از تأیید آزمایشات کیفیت محصول از طرف استان در مرحله اول ۴۰ درصد ارزش زعفران تولیدی پرداخت می‌شود و مابقی آن پس از فروش پرداخت خواهد شد.

 

وی ادامه می‌دهد: قیمت‌های خرید در اداره تعاون روستایی گناباد را پوشال معمولی زعفران به قیمت هر کیلو ۴۳میلیون تومان وپوشال مرغوب و نگین گل به ترتیب ۴۸میلیون تومان و ۵۴ملیون تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.