آیا هواپیماهای ایران را به دیگری فروختند؟ از دیماه سال گذشته که قرارداد ایران ایر با شرکت هواپیماساز ایرباس نهایی شد تا امروز این شرکت ایرانی ۳ فروند هواپیمای جدید تحویل گرفته و مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس و ورود هواپیماهای بعدی در جریان است، موضوعی که در طول روزهای گذشته شایعاتی جدید را به […]
آیا هواپیماهای ایران را به دیگری فروختند؟
از دیماه سال گذشته که قرارداد ایران ایر با شرکت هواپیماساز ایرباس نهایی شد تا امروز این شرکت ایرانی ۳ فروند هواپیمای جدید تحویل گرفته و مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس و ورود هواپیماهای بعدی در جریان است، موضوعی که در طول روزهای گذشته شایعاتی جدید را به خود دیده است.
به گزارش ایسنا، طبق قراردادی که میان ایران ایر و ایرباس بسته شده، ۸۵ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای ورود ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری شده باید از طریق فاینانس تأمین شود و ۱۵ درصد باقی مانده را طرف ایرانی پرداخت کند.
ایرانایر در طول ماههای ابتدایی عقد این قرارداد با فراهم کردن مبلغ پیش پرداخت در نظر گرفته شده، ۳ هواپیمای جدید خود را تحویل گرفت و برنامهریزی دقیق برای تحویل هواپیماهای بعدی در سالهای آینده را در دستور کار قرارداد.
در طول ماههای گذشته ایران با استراتژی دقیقی که طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با توجه به منافع ملی پیگیری شده است موضوعات مربوط به قرارداد فاینانس را پیگیری کرد و صحبتهای جدید فخریه کاشان در گفتوگو با ایسنا نشان میدهد این مذاکرات در مراحل پایانی خود قرار دارد.
در این شرایط در طول روزهای گذشته گمانهزنیهایی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به نهایی نشدن فاینانس ایران ایر، ایرباس هواپیماهای ساخته شده برای ایرانایر را به دیگر ایرلاینها فروخته است و تکلیف هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران مشخص نیست.
هر چند این مسأله با تکذیب رسمی قائممقامآخوندی مواجه شد، اما جدای از آن دو اصل محرز در صنعت هوایی جهان نشان میدهد این خبر از ابتدا مبنای درستی ندارد.
از یک سو شرکتهای سازنده هواپیما از ابتدا ساخت یک فروند هواپیمای مسافرتی جدید را به نام یک شرکت خاص کلید نمیزنند و تنها در جزییات کابین یا انتخابهایی مانند رنگ و جنس صندلی که در مراحل پایانی کار اضافه میشوند، شرکتها نظرات خود را نهایی میکنند. از این رو فروختن هواپیمایی که برای ایرانایر ساخته شده به دیگر شرکتهای هواپیمایی ممکن نیست.
از سوی دیگر تحویل نهایی هواپیما به شرکت سفارشدهنده منوط به نهایی شدن بحثهای مالی هواپیماست و همانطور که ایرباس تحویل شده به ایران ایر در ابتدا از سوی شرکت دیگری سفارش داده شده بود و به ایران رسید، ایرانایر نیز هواپیماهای سفارشی خود را از دست نمیدهد، بلکه به محض نهایی شدن قرارداد فاینانس و جابهجایی پول، طبق برنامه زمانبندی شده ابتدایی هواپیماهای ایران تحویل میشود. موضوعی که با توجه به اظهارات قائممقام وزیر راه و شهرسازی درباره نهایی شدن مذاکرات فاینانس، به نظر میرسد در آینده نزدیک به مرحله اجرا خواهد رسید
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.